"classic"

Roar A

Norbrygg-medlem
Legger ut et forslag om komposisjon av en clasic lager, forsøker å ligne litt på aass bryggeri sin. Noen som har kommentarer eller synspunkter?
Roar

Style: Wiener Brewer: Roar Ask

Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1056
FG: 1014
Alcohol: 5.5 % by vol.
Colour: 13 EBC (Amber)
Bitterness: 29 IBU
BU/GU: 0.51
Fermentables
Wiener Malt 5000 grammes
Munich Malt 20 EBC 600 grammes
Mash schedule: 55degrees for 30 minutes, 65 degrees for 65 minutes. 78 degrees for 15 minuttes
Hops
Hallertauer 6.6% alpha 25 grammes 60 minutes
Hallertauer 6.6% alpha 35 grammes 15 minutes
Hallertauer 6.6% alpha 35 grammes 5 minutes
Fermentation
Yeast: WLP830 German Lager
Fermented at 8 degrees C for 21 days.
Fermented at 16 degrees C for 1 days.
Lagered at 8-10 degrees C for 30 days.
Comments:
1 dags diasetylrast på 16 grader c

Jeg ville ha økt temperaturen på diacetylresten til 16 grader og deretter "steppet meg ned" gradvis med 1-2 grader pr dag til jeg nådde 1 grad(etter å ha flyttet ølen over på en ny dunk evnt et fat). Der kan ølen ligge i 6-8 uker.
Primærgjæringen ville jeg ha økt med 2 grader.

Det står 16 grader diacetylrast, mener du å øke til 18? Enig i at primærgjæring økes til 10 grader :)

Det er mulig det holder med 16 grader og.. Husker bare å ha lest at temperaturen bør opp til 17-18 grader, men samtidig så leser jeg nå "rundt 5 grader over gjæringstemperatur..) Har ikke med meg bøkene om gjæring og Lager øl på jobb uti havet så jeg har dessverre ingen mulighet å dobbelsjekke dette.. :)

Det viktige med temperaturøkningen ved diacetyl-reduksjon er ikke antall grader, men at gjæren gjøres mer aktiv ved hjelp av høyere temperatur og slik blir bedre i stand til å bryte ned diacetylen. Nøyaktig hvilken temp dette gjøres på er ikke det mest avgjørende. Ellers er nok det beste man kan gjøre for å unngå diacetyl å forebygge gjennom rett gjærbehandling i utgangspunktet; nok frisk gjær, nok oksygen og å holde en lav temperatur ved pitching.

Kun en detalj; Jeg ville kanskje roet litt de sene humle-tilsetningene på en Vienna-lager. På 15 og 1 minutt ville jeg brukt henholdsvis 15-18 gram humlepellets på hver; Evt. kun 1 tilsetning på 5 min.
Du ønsker at malt og humle skal samarbeide, ikke sloss! :)

Uten å vite det sikkert vil jeg gjette at Aass bruker litt karamellmalt i sin classic, men det er ingen grunn til at ikke din oppskrift kan bli minst like god.
Eneste endringen jeg ville gjort er å senke lagringstemperaturen til under 2-4 grader.

Etter tipsene ser det sånn ut! Flere kommentarer?

Volume:  23 liters 
OG:  1056 
FG:  1014 
Alcohol:  5.5 % by vol. 
Colour:  13 EBC (Amber) 
Bitterness:  29 IBU 
BU/GU:  0.51 
Fermentables
Wiener Malt    5000  grammes
Munich Malt 20 EBC  600  grammes
Caramel Malt          200 grammes
Mash schedule: 55degrees for 30 minutes, 65 degrees for 65 minutes. 78 degrees for 15 minuttes
Hops
Hallertauer  6.6%  alpha  25  grammes  60  minutes
Hallertauer  6.6%  alpha  15  grammes  15  minutes
Hallertauer  6.6%  alpha  18  grammes  1  minutes
Fermentation
Yeast: WLP830 German Lager
Fermented at 10 degrees C for 21 days.
Fermented at 16 degrees C for 1 days.
Lagered at 2-4 degrees C for 30 days. +++
Comments:
1 dags diasetylrast på 16 ºC

Hei Roar,

Gammel tråd dette, men jeg er ute etter å lage meg aass classic, eller vienna lager som de vel kaller den nå om dagen.
Hvordan ble det med din variant?

mvh
kevin

Hei Roar,

Gammel tråd dette, men jeg er ute etter å lage meg aass classic, eller vienna lager som de vel kaller den nå om dagen.
Hvordan ble det med din variant?

mvh
kevin
Roar A ble sist sett: 9 Mai 2018

Oppskrifta ser grei ut. Du vil klare deg fint med 1 time på 64C og 30 minutt på 72C. Ville gjæret ved 12C og skrudd opp til 16C etter 7 dager og latt stå ei uke.

Tilbake
Topp