Pumpe fra gjæringskar

Som tittelen tilsier så lurer jeg på hvordan dette er? Nå er det ikke snakk om store mengder jeg brygger om gangen (50 liter), men ofte står gjæringskaret for lavt til at jeg kan bruke hevert, og å flytte det for omtapping til lagring er ikke lett uten å virvle opp for mye.
Jeg har som sagt lurt på å bruke en liten pumpe til dette, men er litt usikker på hvor sikkert dette er med tanke på infeksjon og kanskje også få luft i det ferdige ølet.

Noen som har vert borti dette eller har noen formening?

Har ikke prøv det men luft får du ut av pumpa før du sterter den, har du så co2 i mottaks fatet ordner seg der og.

Større bryggerier bruker pumper med frekvensstyring. Peristatisk pumpe med silikonslange er sikkert fint å holde reint. Her er et godt DIY - eksemplar: http://www.homebrewtalk.com/f51/cake-pan-skateboard-wheel-bike-brakes-homemade-peristaltic-pump-279120/

En KISS løsning kan være å kjøpe 2 mindre gjæringskar, som er enklere å håndtere/løfte opp på benk? Høres litt billigere ut au.

Kjøpte en drillpumpe på Clas Olson her om dagen. Den tenkte jeg til dette formålet. Den er av plast, gardena koblinger og skal vistnok pumpe 50 liter pr min. Tenkte at da får vørteren god lufting også. Er der noen som har brukt slike til dette før med erfaringer? Rengjøring kan vel gjøres ved å kjøre vaskemiddel igjennomog starsan som desinfisering.

Edit.
Så at det var fra gjæringskar det var snakk om her, og ikke til gjæringskar.. My bad. Da er nok en slik pumpe ikke helt egnet nei.

Du kan kjøpe en av de små svarte kinapumpene. De er "submersible". Da kan du bare legge den med slange i et kar med starsan og la den surre noen runder før du dypper pumpa i gjæringskaret.

Planen er å ha et lukket system fra gjæringskaret over til lagringstankene. Kjøre CO2 gjennom slanger og pumpe slik at disse er tomme for "luft". Og fylle lagringstankene med CO2 før jeg pumper og fylle fra bunnen, slik at eventuell "luft" som ligger i tanken blir presset opp og ut og ikke kommer i kontakt med øl.

Høres dette ut som om det kan fungere?

Tilbake
Topp