Problem: "søt" lager

Har fulgt forumet en stund nå. Er nybegynner, og har bare fem brygg på samvittigheten. Av dem, bare en lager, og det er her mitt første virkelige problem har dukket opp. Det er for "søtt". Dvs det har for mye kropp, smaker litt søtt og kanskje litt salt(!?)

Dette er et all-grain-brygg. Mesket på 64 grader, fikk litt for lav temperatur på skyllingen og det er mulig at det ble produsert en del ikkegjærbare sukkerarter. Saaz humle. Koketid 60min. Wyeast Bohemian Lager ble benyttet, men jeg pitchet nok litt i miste laget. Gjæret i tre uker på ca 10 grader. Lagret litt ujevnt, men fatet har nå stått ca 1 mnd på fire grader. Smaker ikke forferdelig, men er for fyldig og søtt. Er ingen kjenner av usmaker, men om det er noe så må det være DMS.

Noe jeg kan gjøre nå? Vurderer å helle litt pilsnerenzym i fatet for å få det tørrere. Eller skal jeg bare tømme ut?

Takk for en fantastisk forum forresten!

Om du mesket så lavt som 64 grader, så vil det føre til at ølet gjærer lengre ut enn om du mesker ved høyere temp.
Altså et tørrere produkt. Med mindre det er noe feil med termometeret ditt er ikke det årsaken til søtsmaken.
Har du sjekket OG og SG? Hva er de i så fall?
Du sier du pitchet litt lite gjær. Hvor mye er det snakk om?
Jeg vil tippe at det kanskje er underpitching som er problemet. Lager krever ca dobbel mengde gjær sett opp mot Ale.
Etter hva jeg har lest blir det ofte dårlige resultater med pilsner enzym. På den annen side sa de at de bruker det på ringnes.

Om jeg skulle gjort noe, ville jeg først sjekket termometeret.
Om det stemmer, ville jeg sjekket FG i ølet.
Om det virkelig er for søtt, ville laget en god lagerstarter og pitchet den når den er på det mest aktive.

Lykke til

tillegg:
Om det er kullsyre i ølet er det selvfølgelig et poeng å kvitte seg med det om du skal tilsette ny gjær.

Jeg pitchet en femliters starter basert på en pakke gjær i 50 liter vørter. Hvordan avkarbonerer jeg ølet nå? Kan jeg avslutte med en pakke safale-u5?

Hvis du åpner trykkventilen og lar den stå åpen vil Co2en sakte men sikkert forsvinne.
Eventuelt kan du også riste forsiktig på fatet.
Det må sies at jeg aldri har gjort dette med vilje. Men en gang hadde jeg en slapp kobling mellom Co2-tanken og fatet, da endte jeg med tom tank og flatt øl:)

Litt usikker på hvordan US-05 vil påvirke ølet så sent i gjæringen. En skulle tro at det går bra, men jeg vet ikke.
Det er sikkert noen mer kyndige som kan svare deg bedre.

du må ikke tilsette mer gjær.!!!!!!!!!!!!!
etter så lang lagring er det uansett utgjæret. sett øllet varmt (les romtemp) i en til to uker,
deretter kjølig smak så på det igjen,og det er muligens i orden, varmlagring fremskynder en del prosesser......

magne1972 skrev:
du må ikke tilsette mer gjær.!!!!!!!!!!!!!

Hvorfor mener du han ikke kan tilsette ny gjær? Det er klart at den ny gjæren vil få litt harde arbeidsforhold, men om det er mer gjærbart sukker tror jeg det vil være lurt.

magne1972 skrev:
etter så lang lagring er det uansett utgjæret.

Jeg tror ikke det nødvendigvis stemmer. Noen ganger får gjæren for harde arbeidforhold, og da kan den sovne eller død før oppgaven er ferdig.
Feks ved øl med veldig høy OG, lite luft, eller som muligens har skjedd her med for gammel/lite gjær.
Fikk du tatt en måling av Final Gravity Eirikhol?

Nådde mellom 1.014 og 1.020 (hadde ikke kontroll på temperaturen ved måling). Begynner å mistenke DMS da vi hadde dårlig kokeaktivitet en stund. Kokte bare i 60 min også. Mye er lært til neste gang :)

Om du tapper en prøve av fatet nå, og så rister ut co2, for så å varme det opp til 20 grader kan du ta en prøve til.
Om OG er opp mot 1020 og du mesket på 64 grader er det ganske sikkert gjæren som tok kvelden for tidlig.
Da ville jeg tilsatt ny og frisk gjær. Om du uansett har tenkt å kvitte deg med brygget ville jeg om ikke annet fjærnet kullsyren og hatt opp i en pose US-05.
Kanksje blir det godt? Ikke vet jeg.

Tilbake
Topp