Priming av pumpe. Jeg forstår ikke helt..

Jeg har skjønt at de fleste (alle?) setter primingventilen foran pumpa. Men hvis man setter den etter vil man ikke da la væsken flyte helt inn i pumpehuset? Ser for meg at hvis man setter den før så vil jo det lille stykket mellom ventilen og pumpa fortsatt være fylt med luft?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Jeg har det på utsida av ett par billige kinapumper. Funker fint det.

Tror det hadde gått like greit på "innsida" også. Når jeg har fått ut lufta ved pumpa stiger vørteren/vannet langt opp på "utsiden". (Så lenge pumpa er under kjelen og at det er åpent i andre enden)

Jeg sliter med luft i slangen foran pumpa. (altså mellom MLT og pumpa, som er 30-40 cm under MLT) Priming går fint, men så snart jeg prøver å kjøre på med litt flow, suges lufta ned mot pumpa, og jeg må begrense flowen til et absolutt minimum. Under dagens brygging var det akkurat nok for vorlauf, men ikke for å justere temperaturen. :cheeky:

Ser mange har en ventil ved inngangen til pumpa. Klarer ikke helt å se for meg hvordan det virker, men vil det hjelpe meg å bli kvitt denne lufta? :help:

Thomas D skrev:
Jeg sliter med luft i slangen foran pumpa. (altså mellom MLT og pumpa, som er 30-40 cm under MLT) Priming går fint, men så snart jeg prøver å kjøre på med litt flow, suges lufta ned mot pumpa, og jeg må begrense flowen til et absolutt minimum. Under dagens brygging var det akkurat nok for vorlauf, men ikke for å justere temperaturen. :cheeky:

Ser mange har en ventil ved inngangen til pumpa. Klarer ikke helt å se for meg hvordan det virker, men vil det hjelpe meg å bli kvitt denne lufta? :help:

Hvordan har du innsug ifht utløp? Utøpet må stå over innsuget. Jeg har ventiler etter alle mine pumper, funker strålende.

Kvar kjem lufta frå? Har du fått ut lufta er det ikkje luft i systemet lenger. Den må komme til på eit vis gjennom utette slangekoblingar eller liknande. Av og til kan det tilsynelatande bli luft i pumpa pga kavitasjon, men det er helst under pumping av kokande veske. Det lille undertrykket i sugeslangen får veska til å koke og slangen blir full av damp.

Tilbake
Topp