Prime flasker noen dager før tapping?

Hei!

Jeg har en liten utfordring. Skal reise bort nå på fredag, men har et øl som skal tappes av en bryggekompis påfølgende mandag, altså tre dager senere. Tror dere det går fint om jeg desinfiserer flaskene på fredag samt tilsetter sukkerlake på hver flaske og dekker til med plasfolie, og lar dette stå til tapping på mandag? Eller er det risky? Prøver å minimere arbeidet for stakkaren som må tappe for meg!

Takk for synspunkter!

Det går fint å desinfisere flaskene på forhånd. Men om du vil gjøre jobben lettere dumper du sukkerlaka rett i ølet før tapping.

Takk for svar! Vanligvis bruker jeg å stikke om ølet ved tapping, da er sukkerlaken alt i det andre karet og det blandes godt. Nå tenker jeg han kan tappe rett fra gjæringskaret og jeg vil nødig at han skal virvle opp all trub'en for å blande inn sukkerlaken. Han som skal tappe er nybegynner (enda nyere enn meg  ;)) så jeg vil holde ting så enkelt som mulig for han!

Hvis han er nybegynner, så setter han sikkert pris på å lære noen nye triks. Det beste er nok å desinfisere flaskene, også sette ham inn i omstikkingsprosessen. Jeg ville ikke brukt tre dager  gammel sukkerlake. Det vil nok ha skjedd ting i den iløpet av den tiden.

Vi har stukket om øl sammen flere ganger, men bekymringen min er at han har ca 7-8 tommeltotter og det å stikke om alene ved hjelp av en hevert kan være krevende.

Men det som er tydelig er at vi må finne en måte hvor han får tilsatt sukkerlake på tappedagen. Gammel sukkerlake er nok en større trussel for ølet enn min tappehjelp tross alt  ;D

BTTjelta skrev:
men bekymringen min er at han har ca 7-8 tommeltotter

Håper ikke han "kompisen" er medlem her...  ;)  :fyflate:

Haha!  :fyflate:  Nei, det er han ikke. Og for ordens skyld skal det nevnes at han er veldig flink på mange andre områder! Har har også mistet noen tommeltotter de siste årene, så det går da fremover :)

Går alltid å vente med omstikking til du kan være med. Hvor lenge har det stått til gjæring. Man må ikke på død og liv omstikke etter 14 dager. Kan stå litt lengre en det uten at jeg ihvertfall har merker noe negativt.

Uansett så blir nok det øl av det ;D litt tiltro til kompisen din må du ha... Utrolig hva folk får til når de er nødt til å gjøre ting selv

Skulle gjerne ha ventet, men der kommer vi til enda et problem denne gangen. Ølet må være klart til en dato i nær fremtid, så jeg har ingen tid å miste. Jeg er ikke tilbake før over påske, og det blir for lenge.

Jeg er sikker på at han fikser biffen, for han er en smart type, men mitt øl er en lidenskap for meg og det er ubehagelig å gi fra seg kontrollen  ;)

Men som du sier, øl blir det!

Hvis du steriliserer flaskene, primer dem, og korker dem, for så å pasteurisere dem skulle det være ganske trygt. Da kan kompisen bare sprette korken, fylle og korke på ny. Har tenkt på å gjøre det selv faktisk, for å ha flasker klare til jeg en skjelden gang trenger dem. Man blir lat av å ha fat.:)

Roar Øimo skrev:
Eller så er denne http://www.bryggselv.no/products/tappekran-med-tappestang med en silikonslange i mellom krana og flaskefylleren. Da slipper man hevert og flaskinga går mye enklere og det er mer hygenisk også....

Det er akkurat en slik flaskefyller vi bruker, men smart å sette en slange mellom og droppe heverten. Også ved racking. Noen av gjæringsbøttene mine har jeg dog ikke montert kran i enda.

Takk for tips bård, det blir litt dobbelt arbeid, men det lønner seg kanskje :)

Tilbake
Topp