Primær, sekundær, modning og lagring.... Hjølp!

Dan Ove

Norbrygg-medlem
Hei

Er fortsatt syl-fersk i faget men har satt et par tre brygg til nå. Jeg sliter litt med fasene etter bryggedagen.

Primærgjæring:
Denne er grei. Temperatur og tid er avhengig av hva jeg brygger og hvilken gjær jeg bruker. F.eks 20gC i 14 dager for Ale

Sekundærgjæring:
Er det samme som karbonering på flaske? Her har jeg brukt å sette flaskene på samme temperatur som under primærgjæringen. Rundt 20gC for ales  14 dager. (Fra ca 7 dager begynner smakingen)

Modning:
Så lenge som man klarer sant? :) Jeg skjønner at noen brygg trenger tid etter etter karbonering for at gjæren skal få tid til å rydde opp. Men hvilken temperatur setter dere denne til?

Lagring:
Er det et must at øl under lagring skal stå kalt? Kan man f.eks sette en kasse eller to på rundt 12-15gC for å fylle (kj)øleskapet når lagret begynner å tømmes?

Har jeg skjønt dette riktig? Hvordan gjør dere det?

PS: Slike ting burde ha stått i en WIKI som kun er tilgjengelig for medlemmer  ;)

Mvh

Dan Ove

Primærgjæring: Riktig slik du beskriver det

Sekundærgjæring: "Secondary fermentation" er noe større bryggeri vanligvis gjør. Dette innebærer at ølet flyttes til store lagringstanker for å gjære ferdig og for å modnes vha forskjellige prosesser tilpasset det enkelte bryggeri.
Trolig er dette med "sekundærgjæring" en gammel misforståelse i hjemmebryggingens verden. Sekundærgjæring er helt unødvendig i måten vi lager øl på. Det beste er som du sier: Å gjøre ferdig gjæringsforløpet på et primærkar og modne ølet på fat eller flasker etterpå. I dag er det relativt stor enighet om at sekundærgjæring er overkill for hjemmebryggere og øker bare faren for infeksjoner og oksidering. Unntaket er Lambics og andre øl som krever veldig lang gjæring. Her bruker mange glassballonger eller Corny-fat.

Modning og lagring er vel akkurat det samme. Bruker du flasker må du sette flaskene varmt (ca. 18-20 grader) en ukes tid for å få kullsyre. 

Tilbake
Topp