PPG og ulike malttyper?

Det finnes sikkert noen der ute som kan forklare dette på en grei måte.

Saker er:
Når jeg skal lage oppskrifter på Brewersfriend.com trenger jeg opplysninger om PPG for den malttypen jeg legger inn. Har forstått såpass at dette er OG for den malttypen, eller?
Men hvor finner jeg f. eks PPG for Warminster Marris Otter Pale eller andre typer malt?
Der jeg bestiller malt står både EBC og L som jeg forstår sier noe om fargen, men ikke noe om PPG på de ulike malttypene. Dersom jeg skal klare å beregne OG på min oppskrift må jeg ha en oversikt over OG på maltet jeg bruker, eller er jeg helt på bærtur her?

Du er ikke på bærtur, men det finnes forskjellige måter å indikere potensialet på, HWE, DBFG/DBCG, etc. Produsenten av maltet pleier dog å legge ut "spec" på maltet, og så må du kanskje regne om (PPG er jo amerikansk). Disse verdiene er hva du ideelt sett kan hente ut av maltet, men man havner jo gjerne på 70-90% av dette.

Uansett, det jeg først og fremst ville nevne var at brewersfriend har en bug, så du må for all del ikke legge inn egne tall og ta de for god fisk - de regner feil (ganske grovt også) når du legger inn custom verdier. De er gjort oppmerksomme på det, men har ikke hastverk med å rette opp dessverre...

Bruker BF selv, og syns den er meget bra (utenom akkurat den biten), så har i grunn ikke noe annet å anbefale. Jeg gir blaffen i det problemet, stabilitet og forutsigbarhet er viktigere enn at meskeutbyttet mitt matcher produsent på en prikk.

Med det sagt virker det som veldig mange bruker beersmith, så da er det sikkert bra ;)

Tilbake
Topp