EspenL skrev:Ser at Tyttebær er kommet opp som et forslag. Skal ølen gjære videre på bærene?
Tyttebær inneholder veldig mye benzosyre og er en av de få bærtypene som det ikke "går an" å lage vin av (men jeg vet om en metode, har bare ikke rukket å prøve selv ennå ). Usikker på om dette er noe å bekymre seg når mengden tyttebær i forhold til øl er liten (<10%), men om ølet er sterkt å alkohol og gjæren allerede er stresset så er det mulig at det blir vanskelig.
Takk for påminnelsen forøvrig, hadde nesten helt glemt prosjektet mitt med å prøve å lage tyttebærport (ikke porter) . På tide å plukke det opp igjen (det har dog ikke noe på Norbrygg å gjøre...)
Petter F skrev:Nidveg skrev:Interessant. Hvor mye brukte du, og hva slags typer?
I chilistouten brukte jeg 20 g av en ganske sterk tørket chili som dama mi hadde kjøpt på innvandrersjappe, aner ikke hva det var. I chiliporteren brukte jeg totalt 8 stk røde ferske chilier kjøpt på rema, sånn fingerstørrelse. Renset dem for frø og grillet dem litt i ovnen.
Noen som vet hvor jeg får kjøpt Chipotle i Oslo?
Odland skrev:Kjekke tilbakemeldinger. Alltid spennende å høre andres erfaringer.
Ser du har skrevet hvor mye kirsebær du hadde i ølet, men hvor mye hadde du av det andre?
Anders_1979 skrev:Hvordan har det gått så langt i disse prosjektene dine?
Du skrev: ca 13-14 liter øl, hvorav 1640 gram rørt blåbær; hvorav <100g var sukker.
Kan du utdype det litt? Har du laget lake ut av det eller bare rørt tinte blåbær i sukker? Tilsatte du det i hovedgjæringen eller sekundærgjæringen? Og hva skjer hvis man koker blåbær i vørteren, tror du det blir smak av blåbær da?
Det kan du, men grunnet sukkeret som er i blåbæra burde du tilsette det til primær etter at stormgjæringa er over. Vurder sekundær/filtrering pga alt grumset fra bæra (jeg gjorde det ikke, og det blei en del grums i flaskene, men veldig farlig er det ikke).Anders_1979 skrev:Nå skal jeg snart sette en blåbær porter. Kan jeg bare tilsette vanlig hele blåbær i gjæringstanken under primærgjæringen? Eller hvordan hadde dere gjort det?