Plate eller motstømskjøler?

aakvik

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk.
Vurderer for tiden å gå bort fra den tradisjonelle kjølespiralen og hadde satt pris på noen tilbakemeldinger fra dere om har erfaring med emnet.
Har kikka på Therminator platekjøler fra Blichmann, samt motstrømskjøler i kobber 4m og motstrøm av plast/kobber på 7,5m.
Er platekjølere av ukjente produsenter til halve prisen eventuelt like gode som Blichmann?

Har den billigste platekjøleren til morebeer. Platekjøler er fine greier det, MEN vørteren må være rimelig fri for humle og trub ellers så får du deg en kjedelig overraskelse.

Det er eit forferdelig kliss å måtte spyle den mitt under kjøling, men sån ellers så kjøler den plenty effektivt til mitt bruk, det må berre brukes rett.
Eg vurderer sterkt å gå over til motstrømskjøler kun pga mange humletyper fåes kun i pellets form for tiden.

OleKH skrev:
Har den billigste platekjøleren til MoreBeer. Platekjøler er fine greier det, MEN vørteren må være rimelig fri for humle og trub ellers så får du deg en kjedelig overraskelse.

Det er eit forferdelig kliss å måtte spyle den mitt under kjøling, men sån ellers så kjøler den plenty effektivt til mitt bruk, det må berre brukes rett.
Eg vurderer sterkt å gå over til motstrømskjøler kun pga mange humletyper fåes kun i pellets form for tiden.
Tenkte å sette en Blichman hop stopper i gryta, vil den være effektiv nok tro?

Valget falt på platekjøler, 40 liter vørter kjølt ned fra kok til 19 grader på fem minutter.
Dette kombinert med hjemmelaget hop stopper gjorde at vi brygget 40 liter Wit på 3 timer og 15 minutter :)

Tilbake
Topp