Plastsmak av ølet?

hei! Har brygget min første batch med hjemmeøl og da av typen hveteøl. Den sto til gjæring i 9 dager på ca. 22 grader.(noe som jeg tror er normalt for hveteøl?) men ølen både smaker og lukter plast? Har lest litt om at fusel kan lage en smak og aroma som kan minne om plast. Hva kan være årsaken til dette?

Plastfenoler. Gjær jeg har funnet i hagen min lager syke mengder av dette. Så vidt jeg forstår er det en veldig smak fra villgjær.

Jeg har *host* tilsatt brett i øl med slike usmaker og den har egentlig gjort en god jobb i å få denne bort. Selv om den av og til legger igjen andre overraskelser. :)

Plastfenoler. Gjær jeg har funnet i hagen min lager syke mengder av dette. Så vidt jeg forstår er det en veldig smak fra villgjær.

Jeg har *host* tilsatt brett i øl med slike usmaker og den har egentlig gjort en god jobb i å få denne bort. Selv om den av og til legger igjen andre overraskelser. :)
Du anbefaler altså å tilsette brett i første hjemmebrygg overhodet? Jaja, ingen grunn til å gå omveier for å få til VIRKELIG godt øl :)

Hei. Nå som du sier det så tok jeg i alle fall deler av vannet fra en hageslange.. men hageslangen er inne på vaskerommet så den er ikke ute eller noe slikt. Er rimelig sikker på at jeg var skikkelig nøye med rensligheten og desinfiseringen.. vil denne smaken bli mindre merkbar over tid? Og hva er brett?

Hageslanger setter mye smak. Om du brukte vannet som sto i slangen så er brygget å ansees som tapt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Damit, ble spent på NEIPA-en som gjærer nå, siden jeg også fylte på med hageslange :(

Vann som blir stående i slangen kan sikkert sette smak.
Men kjenner ikke usmak på vann fra hageslangen når jeg har tappet en stund.

Tilbake
Topp