Pinnekjøtt dampet i humlesterkt øl?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Har forstått at mange damper pinnekjøttet i øl. Men da først og fremst stout eller porter?

Har noen erfaring med å dampe det i (d)ipa? Eller en velhumlet amerikansk ale?

Har en ale på rundt 45 IBU og en dipa på teoretiske ca 160 ibu. Hvilke av diise (om noen) ville dere prøvd å dampe pinnekjøttet i?

Skal dampe bare en kilo i dag egen gryte ved siden av bare for å prøve.

Jeg holder med vanligvis langt unna veldig bitre øl i matlaging. Det er som regel sødme, malt og kanskje brenthet du er ute etter, ikke bitterhet.

God Jul

Det å dampe pinnekjøtt i øl må da være veldigt sært
Ødelegge godt øl og go mat har ikke lange tradisjoner i nordensikkert noe amrikansk

forresten kan noen beskrive smaksopplevelsenHo Ho Ho

Jeg har dampet øl i IPA. Hadde ikke store effekten på kjøttet, med kraften ble helt knall. Var dog en moderat Hansa IPA. Rotmosen med en "dæsj" pinnekjøtt/IPA-kraft ble dødsbra.

Å dampe pinnekjøtt i øl har vel ikke så mye å si for selve kjøttet da det vel bare er alkohol og deretter vann som fordamper? Dog blir det sikkert snader kraft om du bruker riktig øl. Ville nok ikke ha brukt et super bitter øl til dette dog.

Jeg har etter hvert mye erfaring med å dampe pinnekjøtt i øl, og gjør ikke annet lenger. Kone og barn som ellers ikke er glade i øl elsker det. Kjøtte får litt sødme, og kraften blir fantastisk. Det hele toppes med å bruke mandelpoteter (med skall) som rist i bunn a gryta. Og ja, potetene tåler 3 timer koketid uten å gå i stykker. Potetene blir "marinert" i fettet fra kjøttet og får en fantasktisk smak.

Selv bruker jeg Brown ale eller stout. Ville vært forsiktig med det aller mest humlede øltypene. Lørdag gikk jeg til innkjøp av Berentsen Sorte Får, da jeg kun hadde en klone av Beer Geek Breakfast tilgjengelig. Dette ble knall som alltid.

IPA med 45 IBU kan nok gå bra, men ville nok foretrukket noe litt mørkere.  

ovestad skrev:
Jeg har etter hvert mye erfaring med å dampe pinnekjøtt i øl, og gjør ikke annet lenger. Kone og barn som ellers ikke er glade i øl elsker det. Kjøtte får litt sødme, og kraften blir fantastisk. Det hele toppes med å bruke mandelpoteter (med skall) som rist i bunn a gryta. Og ja, potetene tåler 3 timer koketid uten å gå i stykker. Potetene blir "marinert" i fettet fra kjøttet og får en fantasktisk smak.

Selv bruker jeg Brown ale eller stout. Ville vært forsiktig med det aller mest humlede øltypene. Lørdag gikk jeg til innkjøp av Berentsen Sorte Får, da jeg kun hadde en klone av Beer Geek Breakfast tilgjengelig. Dette ble knall som alltid.

IPA med 45 IBU kan nok gå bra, men ville nok foretrukket noe litt mørkere. 

+1

Potene blir kanon!

Godt er bare fornavnet, både potetene og kjøttet blir virkelig godt uten at det smaker "feil" i forhold til tradisjonen.

tholmo skrev:
Spennende. Må prøves! Tror ikke engang jeg orker å vente helt til neste jul  ;)
Do it!
I påsken i fjor ble flere sittende og gomle poteter etter de var mette etter denne metoden var brukt med 1 liter milkstout. Og som andre sier, sjyen blir magisk!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Gjorde dette i år med en salig blanding av Kinn Julefred, SN Porter og poteter. Helt utrolig sky, og fantastiske poteter!

Tilbake
Topp