PID under mesking - Anbefalt plassering og type PT-100 probe

Heisann :)

Har nå bestilt meg en ny temperaturkontroller til gjæreskapet (STC-1000, finnes på e-bay, kjører både kulde og varme), og har dermed min gamle PID-kontroller til gjæreskapet til overs.
Jeg er ikke fornøyd med termostatreguleringen på vår Bratberg Kompaktbrygger, så jeg tenkte å lage PID kontroll på den.
Noen som vil dele erfaringeren angående probelengde , fast montert probe eller løs som kan flyttes litt rundt i mesken?
Proben vil vel regulere mesketemperatur best om den ligger i mesken og ikke i vørteren, og i så tilfelle blir fast montering av proben en utfordring.

Noen innspill?

Jeg har min i et t-ledd sammen med krana, funker fint det. Jeg ser for meg at kort avstand fra varmekilden er en god løsning.

Det kan jeg være enig i at det er en god ide, i og med at da får du temperaturen på vørteren ordentlig regulert.

Min erfaring dog er at der er mange forskjellige temperaturer i mesken. Om man flytter rundt en vanlig temperaturmåler så kan man se at mesken er 62 grader på ene siden og 65 på andre siden av silkaret.
Det er dette problemet jeg er ute etter å løse. Jeg forstår det sånn at man skal røre minst mulig i mesken under mesketiden (røring ville jo gitt stabil temp i hele mesken) siden det da blir frigjort mere proteiner og det blir mere trub som er uønsket i vørteren. Uten røring vil det naturlig nok være forskjellige temperaturer rundt i mesken alt ettersom hvor sirkulasjonsvæsken treffer mesken.
Har laget meg en "sparge" til sirkulasjon så jeg får bedre spredning av sirkulasjonsvæsken, men første patent ble ikke helt optimalt, så jeg må nok tilbake til tegnebordet.

Viss planen er å ha konstant resirkulering av vørter under mesk bør proben plasseres rett etter varmekilden.

Har ikke hørt eller lest at røring under meskingen er fy fy. Viss man resirkulere noe liter på slutten av meskingen så vil meske filtrere vekk en del trub naturlig.
Selv så rører jeg godt i begynnelsen når jeg tar innmesk som vil hjelpe med å jevne ut temperatur i kjelen. Deretter resirkulerer jeg med pid.

Takk for svar :)

Noen som gidder å gjøre det enkelt for meg, og sende meg et bilde av hvordan dere har montert den i t-leddet, hvilken gjennomføring som trengs for å tette rundt proben, og evt. en e-bay link til en probe som passer godt?

Får til dette selv også altså, men er ikke alltid nødvendig å finne opp igjen kruttet selv. Kunne godt tenkt meg å kopiere en løsning som man har gode erfaringer med.

I komersielle bryggeri er det vel ganske vanleg å ha kontinuerleg røring i mesken. Så teorien om at det er fy, trur eg ikkje på.

TerPed skrev:
Takk for svar :)

Noen som gidder å gjøre det enkelt for meg, og sende meg et bilde av hvordan dere har montert den i t-leddet, hvilken gjennomføring som trengs for å tette rundt proben, og evt. en e-bay link til en probe som passer godt?

Får til dette selv også altså, men er ikke alltid nødvendig å finne opp igjen kruttet selv. Kunne godt tenkt meg å kopiere en løsning som man har gode erfaringer med.

Sensorar kan vera gjenga på forskjellig måte - det enklaste er å bruka ein sensor som har 1/2" gjenger som dermed passar til 1/2" T-ledd.    Lengden på sensoren spelar også inn - den bør passa i T-leddet - ein kort sensor kan brukast i alle hola i T-leddet.    Nokon sensorar har kobling slik at du kan kobla sensor frå ledningen - Auberins har f.eks. dette.   Andre har fast ledning - då kan det vera greit at T-leddet har hurtigkoblingar slik at du kan kobla sensor/T-ledd frå kjele.    

Eg har for min eigen del montert ei hurtigkobling på kranen på kjelane mine.  Så har eg hurtigkoblingar på kvar side av T-leddet og koblar sensor i den tredje opninga på T-leddet - eg brukar ein sensor som ikkje har kontakt på ledningen - så T-ledd og sensor heng fast på ledningen som igjen heng fast i PID-kontrollar.  

Tilbake
Topp