PID temperaturkontroll og litt diverse

Hei, jeg har titta litt på ebay og det så og si kryr av PID-regulatorer  til en rimelig sum. Det følger i de fleste tilfeller med temperatursonde.

ta foreksempel denne
Det er bare det at de i de fleste tilfeller har releer som tåler maks 6A, og noen har jo utgang for SSR ( solid state relay) og ett sånt et koster ikke så veldig mye. Ett eksempel på ett slikt ett er dette.


Poenget er da at man foreksempel kan lage en kjele med varmelement som har en egen beholder for maltet som passer nedi kjelen, og så ha ei pumpe til å sirkulere meske/skyllevannet. Har tenkt at beholderen for malt skal være såpass høyt oppe at den ikke direkte står i meskevannet, men bare blir overskylt konstant av dette. Når da meskinga er fullført, så bare skrur man igjen krana på utløpet,stopper pumpa og løfter ut beholderen med maltet og stiller PID'n på 95 grader for å koke vørteren.  Når da denne har kokt i foreksempel 70 minutter, så sender man vørteren igjennom en platekjøler for å kjøle den ned til ca 24 grader celsius, og tømmer vørteren over på gjæringskaret.

Kan også si at det finnes en del platekjølere på ebay, som foreksempel denne her
Som har en kjøleeffekt på opptil 5 KW..

Noen kommentarer?

[size=7pt]EDIT: linkene lagt i bakgrunnen for å unngå scrolling[/size]
 
Hei! Mye snadder du fant! Denne kjøleren ser fint ut, men jeg lurer på om du kan få tak i billigere. Kommer jo litt an på også hvor store brygg du brygger.

Bryggeoppsettet du beskriver minner meg en del om utstyret som Leif Stana selger. Jeg tror nok du må ha beholderen med malt ned i kjelen mens meskingen pågår, for ellers så tror jeg du vil få dårlig utbytte. Man kan altså ha beholderen stående nesten helt nede i kjelen, få en pumpe til å sirkulere vørteren som så forsiktig blir sprinkelt over mesken i en god stund, for så å løfte beholderen og skylle ut restsukrene med varmt vann (78 °C). Etter det kan du fjerne hele beholderen og slå på varmen under kjelen til kok.

Kanskje det ville vært bedre å ha et slags RIMS-oppsett der du har enda en varmekolbe, nemlig etter pumpen. Så kan du ha temperatursensoren like etter varmekolben, slik at væsken som sprinkles over mesken har riktig temperatur (ønsket mesketemp). Varmekolben nederst i kjelen kan du da ha avslått helt inntil du fjerner masken og går over til koking. Og for å få en raskere oppkok så kan du fortsette å pumpe vørter gjennom kolben som står etter pumpen for å bidra med oppheting. Vi har riktignok egen meske- og kokekjel, men bruker også RIMS-en for å varme opp vørteren ytterligere.

Jeg tror et sånt oppsett godt lar seg bygge, men det er sikkert en del detaljer man bør være klar over før man setter igang sveisearbeidet.  :biersmile:
 
Jeg har iallefall fått knotet ned ett forslag til det RIMS opplegget jeg skal bygge, men det er mulig at jeg skal ha varmelementet direkte i kjelen i stedet for at det er i ett eget kammer.
 
Jeg vil nok anefale å ha PID-en nærmere varmekolben. PID-en lærer fortere og bedre når tilbakekoblingen tar kortere tid (kortere vei for vørter å flyte fra varmekilde til varmesensor/PID). Samtidig så slipper ma at PID-en måler en for lav temperatur pga temperaturfall mellom kolben og PID-en. Uansett kan det være lurt å isolere det meste av slanger/rør.
 
Kan noen tipse om en link/artikkel angående innføring i bruk av pid controllere til oppvarming av vann? Har lett litt rundt på forumet uten å finne så mye informasjon.

Har kjøpt følgende pid controller http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=421 med 25A SSR og kjøleribbe fra samme nettbutikk. Var ganske billig men manualen var kanskje litt tynn.. :) Har koblet denne på en 2KW varmeplate og har en 21 liters kjele oppå denne. Får det til å fungere sånn halveis men temperaturen kan fort gå 5-6 grader over det jeg ønsker.  Altså ikke helt stabil. Utførte en autotuning uten at det ble så mye bedre. Bør man utføre autotuningen med et spesielt forhold f.eks? Tanken er å bruke den til å meske med "brew in a bag" metoden. Så stabil temperatur er viktig.
 
Hei.

Det er vel ikke så veldig avansert å styre et SSR med en PID for å varme vann. Du kan jo følge med om den faktisk kutter når den oppnår set-punktet. Jeg vil tro du får temperaursvingninger på et slikt oppsett fordi restvarmen i plata fortsetter å varme vannet etter at PIDen har kuttet. Problemet er sikkert størst ved 1. oppvarming, men du vil sikkert ha en del forsinkelse i et slikt oppsett noe som gjør at du trenger å lære systemet ditt å kjenne og sette et offset.

Det beste er nok å bruke et varmeelement som har høy effekt og liten masse.

MVH
Børge
 
Problemet med denne fra sureelectronics er at den kun tar følere av typen K-type. Disse er ikke så nøyaktige, så du vil få litt svingning rundt set-temperaturen. Jeg kjøpte den samme, men har nå kjøpt en annen (fra auberinstruments, ebay). Denne tar følere av typen PT-100, og er mye mer nøyaktig. Den leveres imidlertid med en K-type, så du må kjøpe føler separat.
 
Hmm, ser i bruksanvisningen at den skryter over å kunne ta eit lass med forskjellige sensorar, deriblant PT100. Kansje det er fleire versjonar ute og går? Alle med samme bruksanvisning?

Uansett burde den klare å regulere panna di. Men det er sikkert rett at det er så mykje masse i plata og dermed blir nok dette eit veldig tregt system. Ikkje sikkert at autotuning funksjonen klarar å justere seg inn pga dette. Kansje du kan prøve å justere litt manuelt etter at AT har gjort sitt. Prøv å juster ein verdi om gangen og sjå om det utgjer forskjell.

I PID er I-verdien som skal sørge for at du alltid skal nå set-punkt, og ikkje må sitte igjen med feks. 4 grader mellom instilt(SV) og faktisk(PV) temperatur, mens D-verdien skal sørge for at du ikkje overskyter SV og får ocillasjon i systemet.

No er ikkje eg nokon automatikar, og arrester meg viss eg er heilt på jordet. Ellers kan du jo prøve å lese deg litt opp i reguleringsteknikk, viss du har mykje fritid å slå ihjel....

Har ein slik på veg i posten eg og, håpar eg ikkje har kjøpt katta i sekken.

-protto.
 
Aha, dette er en ny type fra sureelectronics, jeg sjekka ikke linken isted. Den forrige, som de antagelig solgte billass av, var kun K-type. Jeg sendte dem en forespørsel om akkurat dette, og etter lang tid fikk jeg et 'sorry'.
De har vel hivd seg rundt og laget en brukbar en...
Denne ser ut til å være OK, bare kjøp PT100-sensor, og skrot den medfølgende (eller lag deg et digitalt termometer ;)). Det vil antagelig ikke hjelpe synderlig på det oppsettet du skisserer. Som andre har nevnt er det mye treig masse (varmemessig) i en kokeplate, dessuten bør føleren monteres så nær elementet som mulig.
 
Dag skrev:
Aha, dette er en ny type fra sureelectronics, jeg sjekka ikke linken isted. Den forrige, som de antagelig solgte billass av, var kun K-type. Jeg sendte dem en forespørsel om akkurat dette, og etter lang tid fikk jeg et 'sorry'.

Håpar det. Då har dei nokk skjærpa seg skal du sjå.

-protto.
 
Takk for tips!

Prøvde med en liten vannkoker. Satt temp til 49 grader. Da gikk den fort opp til 55. Og den ble der. Satt jeg den på en annen temperatur så holdt den fortsatt 6 grader høyere enn satt temperatur. Så kan virke som det er et eller anna feil her, hvis det ikke bare noe merkelig som innstillingene gjør.

Er fortsatt usikker om denne kan ta pt100 sensor. Står som en kode i bruksanvisningen men ikke direkte at det er støttet. Men sifra hva du finner hvis du allerede har en pt100 på vei.

Får se om det blir en auber etterhvert på meg. Kan alltid bruke sure sin til riktig temperatur på kaffevann.. :) Forresten er den k-type ment for å senke i vann? Den ruster nemlig... :)
 
Er det PV som viser feil eller har du eit termometer utanom som viser 6 grader for mykje? Høyrest ut som du har eit offset på 6gr. uansett.
Viss det er PID'en som måler feil kan du legge inn kompansering for det.

I min bruksanvisning heiter det Pv Bias, Pb i displayet (sensor correction).

Har ikkje bestilt PT100 endå, men trur eg har ein liggandes ein plass, skal teste når PID'en dukkar opp. Skal ha ein til etterkvart, då blir det å bestille på www.auberins.com Ser at dei har fleire versjonar av denne PID'en. Har også nokon fine PT100 sensorar med 1/4" røyrgjenger.

-protto.
 
PV viser riktig (har kontrollert med et annen måler) men PV stabiliserer seg noen grader over SV. Ser ut som om det er alltid rundt 6 - 8 grader. Kjører en ny autotuning for å se om det blir noe forskjell. Men er litt usikker på framgangsmåte. Er det noe spesiell rekkefølge man skal gjøre det på?

Det jeg gjør nå er å start med vann på 22 °C og SV til 43 °C og lar autotuningen kjøre tild en blir ferdig. Nå er den ferdig og virker til å stå stabilt på 51 °C grader.. Jeg får sende Sure en mail etterhvert.
 
Dag skrev:
Problemet med denne fra sureelectronics er at den kun tar følere av typen K-type. Disse er ikke så nøyaktige, så du vil få litt svingning rundt set-temperaturen. Jeg kjøpte den samme, men har nå kjøpt en annen (fra auberinstruments, ebay). Denne tar følere av typen PT-100, og er mye mer nøyaktig. Den leveres imidlertid med en K-type, så du må kjøpe føler separat.

Har mottat PID'en min og det viser seg at den tar KUN K-givar. Det var nok eg som misforsto den litt "tynne" bruksanvisningen... F#¤N OG! Sende mail til Sureelectrinics og dei svara at denne kan kun ta K-type.

Men eg vil anbefalle til andre å kjøpe ein som kan ta PT100 givar fra feks. Auber Instruments. Der er utvalget litt større og det heile virkar litt meir seriøst på ein måte.

Skulle ein klare seg med K-givar er nok Sure bra likevel, lurer på kor stor pakke ein kan bestille derfra før ein kjem over tollgrensa....?



-protto.
 
staldor skrev:
PV viser riktig (har kontrollert med et annen måler) men PV stabiliserer seg noen grader over SV. Ser ut som om det er alltid rundt 6 - 8 grader. Kjører en ny autotuning for å se om det blir noe forskjell. Men er litt usikker på framgangsmåte. Er det noe spesiell rekkefølge man skal gjøre det på?

Det jeg gjør nå er å start med vann på 22 °C og SV til 43 °C og lar autotuningen kjøre tild en blir ferdig. Nå er den ferdig og virker til å stå stabilt på 51 °C grader.. Jeg får sende Sure en mail etterhvert.

Har du ikke mulighet til å sjekke verdiene på P, I og D som autotune har gitt deg? Virker på meg som det bare er P-funksjonen som er i drift. Da vil du få et avvik uansett hva du gjør. Avviket blir mindre jo mindre verdi P er. Eller hvis P er oppgitt i proposjonaltbånd blir avviket mindre jo større tallet er. Temperaturregulering er en forholdsvis treg regulering og kraver ganske høy I-verdi. Det er måter å finne disse verdiene på manuelt, men autotune bruker gi et greit resultat. Det er fullt mulig å gjøre forandringer etterpå for å fintune.

http://no.wikipedia.org/wiki/PID-regulator
 
Har vært utenlands så har ikke fått prøvd PID'n noe særlig mer. Men her følger innstilingene autotuningen fant siste (etter autotuning på å varme opp ca. 10 liter vann med en 2KW varmeplate):

P = 7
I = 234
D= 58
Ar (Reference value %) = 100,

Ser at det er noen verdier for cool side cycle osv, men har ingen aktiv kjøling her så antar at det ikke har noe å si.  Noen måte å slå av denne funksjonen forresten..
 
Ser autotune har satt I til 234 sekunder og at den tar ibruk D-leddet. Tyder på en treg regulering ja :) Blir ikke avviket mindre om du lar det gå en stund etter att det har stabilisert seg heller? Men å regulere temp i en kasserolle som står på en varmeplate er i utgangspunktet ikke god sak. Restvarmen i plata vil føre til at tempen går over settpkt og så lenge det ikke er noe som kjøler ned vannet igjen vil det ta tid før tempen går ned igjen. Hvis du derimot får til å lage en sløyfe som sirkulerer vann fra kasserollen og samtidig kjøler det ned før det blir sendt tilbake, så vil du får et opplegg som lar seg regulere raskere.
 
Tilbake
Topp