PID fra eBay: REX-C100

Er det noen som har erfaring med denne? Den kostet bare en hundrelapp inkl. SSR, så jeg tok sjansen på å bestille den.

Men jeg får den ikke til å fungere. Jeg kobler den slik som dette:
hqdefault.jpg


Så putter jeg sensoren i en vannkoker og kobler den til (og slår den på). Jeg stiller temperaturen på 70. PID-en måler temperaturen i vannet til 20-et-eller-annet, og jeg hører at releet slår seg på. Men det er ingen spenning på utgangen - altså mellom blå 220/kobling 2 på PID-en og utgang 2 på releet.

Er dette bare dritten, og befengt med uante mender feil og defekter, eller er det noe prekært jeg ikke har fått med meg her?
 
Sikker på at den er laget for å styre SSR? Hvis du hører at et relé slår over betyr det sannsynligvis at utgangen (pin 4 og 5) er en vanlig reléutgang, og altså ikke leverer styrestrøm til SSR'en. Da kan du enten bare koble bort SSR og benytte det interne reléet (hvis det er spesifisert til å tåle belastningen), eller modifisere PID'en ved å fjerne det interne reléet og la styrestrømmen gå ut på pin 4 og 5. Eventuelt kan du la reléet styre SSR'en, men da må du koble inn en passende spenningskilde som kan åpne SSR'en.

Hvordan ser SSR'en ut? Er det et lys på den, og lyser dette i noen tilfeller?

Edit: I følge manualen kan du se på modellnummeret om du har reléutgang eller styresignal til SSR. Her er manualen.
 
Sist redigert:
Du sier at du hører reléet slå. Da tror jeg du kun har en bryter på 4-5.
Har du multimeter, så mål om du får DC spenning på 4-5 på PIDen når den skal varme.
Har du ikke det, er det nok trygt å måle motstanden over 4-5, så ser du at den lukker/åpner.
Hvis alt er vel så langt, kutter du rød eller blå som går til SSR 3-4, og setter et 9V batteri inn i den kretsen. Polariteten bør stå på 3 og 4 på SSR.
Hvis jeg har rett, kan du nå danse Tarantella til rytmene fra den innebygde kastanjettspillende señoritaen som fulgte med PIDen din :)
Lykke til :)
 
Hm. Skavvisee....

Når jeg kjøpte den fulgte det med en SSR, så jeg ville trodd at det ikke var innebygget SSR på den.

Litt vanskelig å se noe ut av den manualen, synes jeg. Evt. så er jeg allergisk mot slike dokumenter. Jeg er ihvertfall ikke sikker på hvordan jeg skal se om den har innebygget SSR eller ei.

Her er beskrivelsen av utgangene/koblingene som står på selve PID-en:

1,2: 100-240VAC
3: OUT
4,5: +, -
6,7: ALM1
8: Rt
9,10: TC

Men jeg skal måle litt mer. Jeg målte kun på utgangen av releet sist, og så at det ikke var noe 230V ut. Jeg glemte selvsagt å måle utgangen fra PID-en til reléet.

EDIT:

Nå har jeg målt:

1. Ingen DC spenning ut fra 4-5 etter jeg hører klikket (som tydeligvis kommer fra selve PID-en).

2. Når PID-en er av, er det høy motstand - 15-1600 Ohm. Når PID-en slås på, og jeg hører klikket, er motstanden uendret. DET må jo i det minste være et tydelig signal på at om det er en bryter der så fungerer den ikke?
 
Sist redigert:
Det skal vere likespenning mellom 4 og 5 altså. Ca 12V-ish.
Har du prøvd å koble SSR til 4 og 5?

Og, du får ikkje 230 ut av relekontaktane, desse er meint brukt som "brytarar" og gir ikkje ut spenning.
 
Jepp - målte for likespenning (DC), og fikk overhodet ingenting. Jeg har også koblet SSR-en til 4 og 5, som i skjemaet overst i tråden. Men i.o.m. at det ikke skjer noe som helst på 4-5 når PID-en sier "klikk", så er det jo ikke noe poeng i å måle andre steder.

Det er ikke noen innstillinger som må settes, da? Det er masse rart å stille inn, men ingenting er særlig selvforklarende. Og det dreier seg vel om min-max verdier, hvor raskt den skal slå inn/ut etc.?

Og, du får ikkje 230 ut av relekontaktane, desse er meint brukt som "brytarar" og gir ikkje ut spenning.
Selvsagt - det er enpolet brudd. Men når releet slår seg på skal du jo måle 220V mellom utgangen på reléet og 1 på PID-en (der hvor den ene 220V-lederen kommer inn).
 
Selvsagt - det er enpolet brudd. Men når releet slår seg på skal du jo måle 220V mellom utgangen på reléet og 1 på PID-en (der hvor den ene 220V-lederen kommer inn).

Ja, om du har kobla ledning mellom 2 og den andre relekontakten. Det er ikkje noko intern kobling der.


Det høyrest ut som den ikkje virkar som den skal. Du skal ha spenning mellom 4 og 5 når den er på. Klikkingen er nok alarmreleet, og ikkje PID-ut.
Det hender at kretskortet inni ikkje har skikkeleg kontakt med blikket på baksida av skruterminalane. Om du opnar den ser du kva eg meinar.
 
Du kan bygge den om ved å ta vekk releet og koble styrespenningen til releet ut på 4 og 5. Eg har gjort det med eit par slike PID'ar og det funkar finfint.
Og så er det ein del andre triks med oppsettet av dei som er greit å finne ut av. Feks om du vil bruke PT-100 sensor må du sette den opp for det etc.
 
Du kan bygge den om ved å ta vekk releet og koble styrespenningen til releet ut på 4 og 5. Eg har gjort det med eit par slike PID'ar og det funkar finfint.
Og så er det ein del andre triks med oppsettet av dei som er greit å finne ut av. Feks om du vil bruke PT-100 sensor må du sette den opp for det etc.
 
Nå spiller det, gitt. Testet med vannkoker, og den starter og stopper som den skal. Så får jeg vel forsøke å finne ut av hvordan jeg skal få den til å reagere med riktig forsinkelse etc.
 
Det var jo det jeg fant ut også. Jeg målte, og så testet jeg live med et 9V batteri koblet til. Så er spørsmålet om jeg skal ha en permanent 5V (f.eks.) kilde i boksen, eller om jeg skal åpne og "modde" den. Jeg heller mot det første.
 
Tilbake
Topp