Hei!
Dette spørsmålet finnes sikkert på forumet allerede men ble for mange tråder å lete gjennom.
Jeg har frem til nå ikke gjort noe med vann og pH i bryggingen min, men er vel på tide å se litt på det etter hvert. Så da begynner vi med pH.
Har forstått at pH i mesk skal ligge rundt 5.2. Men når måler man mesk-pH? Vil tro at det må gjøres ganske tidlig for at eventuelle korrigeringer skal ha noen effekt?
"Rundt 5,2" er en litt tvilsom formulering. "Kan ligge så lavt som 5,2" ville være bedre. Under det, og du beveger deg ut av den sonen der beta-amyalsen jobber mest effektivt. Men du denaturerer ikke enzymet om du er utenfor, så det haster ikke veldig med å få korrigert en for lav pH. 5,6 er tilsvarende øvre grense.
Så lenge du er mellom 5,0 og 6.0 vil nok både beta- og alfa-amylasen jobbe rimelig greit, så toleransen er temmelig stor. (En annen sak er at du ikke skal ligge over 5,8 av hensyn til tanninekstraksjonsfare, skjønt det er vel mest kritisk når du skyller.) Men det ideelle - og vi streber jo mot de høyeste mål her
- er, i følge Kai Troester (Braukaiser), å ligge mellom 5,3 og 5,5 for lyse/lette øl, og mellom 5,4 og 5,6 for mørke øl.
Som
@bjartenataas sier: 5 minutter inn i mesken kan du måle. Husk at du må måle ved
romtemperatur (25 grader, men det er neppe
så blånøye). Det tar ikke lang tid å kjøle ned en prøve i et lite stålbeger som du setter i kaldt vann. Og ikke stress, for det skjer som sagt ingen ulykker om du ligger utenfor sonen en stund - så vidt jeg vet da.
Ideell pH til kok er 5,2-5,4, igjen i følge Troester. Det gir deg et optimalt effektivt hot break, og med den senkningen av pH på et par tiendeler som skjer i løpet av koket, vil du ende opp med en ideell pH i vørteren før gjæring.