Pc lader til magnetrører?

Hei.
Jeg sitter og kobler sammen en magnetrører av en pc vifte og en Cooling Fan Variable Speed Controller for PC. Koblet til en Strøm adapter som gir 9 volt. Syntes viften gikk veldig tregt med denne adapteren! Til og med når speed controlleren er på fullt!

Spørsmålet er da: Kan jeg bruke en pc lader som gir 19,5 volt??? Eller ryker alt da? Bør jeg helst kun bruke en som gir 12 volt?

Som dere sikkert forstår har jeg nesten null peiling på strøm og sånt dill dall, så svar mottas med et stort smil!  ;D

Clas Ohlsson har ein grei straumadapter til 149 kroner der du kan velja om du vil ha f.eks. 12 V.  Den veiter Vanson eit eller anna.. Den har også fleire typar tilkobling . Utan at eg er elektronikkekspert vil eg tru at 19V er i sterkaste laget...

Ja stemmer. Har sett at noen har brukt denne fra Clas. Har tilgang til litt gammelt pc utstyr, og har sett at enkelte har skrevet at de bruker pc lader, men vet ikke om det er forskjellig volt på de... Som sagt så er jeg ganske så grønn på dette!  ;) Men takker for tips!  :)

Er du ganske så grønn, ville jeg hvis mulig latt noen andre gjort dette for meg.
Å leke med strøm kan ødelegge både utstyr og helse.
Bortsett fra det. En pc vifte er 12V, og trenger en 12V DC strømforssyning.
Lavere spenning så går den saktere, og høyere så brenner den opp.
Med den 9V forsyningen du prøvde først syntes du muligens den gikk sakte, men jeg ville forsøkt den på en rører, jeg tror det er mer enn fort nok.

Takker for svar! Koblingen og sånn går greit, men å vite hvilke styrke som går hvor og til hva og hva jeg kan bruke og ikke bruke, er ikke så enkelt synes jeg. Jeg prøvde viften på en rører, men den klarte såvidt å lage en liten virvel, men kanskje det er nok... Men jeg tror kanskje bare at jeg kjøper den de har på Clas og satser på at det kommer seg da!  :)

Da går det sikkert bra.
Det er to ting som må stemme, først antall Volt, er det for lavt som i ditt tilfelle vil turtallet bli lavt, for høy spenning (Volt) kan medføre at motoren brenner opp.
Så er det greit om den kan levere strøm (Ampere) nok, for lite Ampere på strømforsyningen kan medføre at den brenner opp.

Rett antall volt og ampere er bra.
Rett antall volt og lite ampere så kan strøf. brenne opp eller at motoren bare går sakte.
For mange volt og ampere så brenner motoren garantert opp.

Enda en ting å tenke på... Trodde det bare var volten jeg måtte tenke på.  ;) Hahaha. Neida, det bør jo gå bra med den fra Clas siden så mange andre bruker den!  ;) Takker for hjelpen! Det er godt vi har litt forskjellig kunnskap om ting og tang her inne på forumet! 

På den andre sida så bruker dei fleste PC vifter ikkje så veldig mykje straum.  

Vanson eliminatoren som Clas Ohlsson har (http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator/Pr364447000)  er laga for 0.5A ved 12V.    Ei vanleg standard 8 cm PC vifte (http://www.coolermaster-europe.com/product.php?product_id=113)  dreg 0.09A  - så du kan i teorien ha 5 slike på den strømforsyninga (no kjem vel dei elektrokyndige og arresterer meg for vranglære - motoren brukar vel kanskje noko meir når den startar for alt kva eg veit).  Men du kan også finna vifter for bruker meir - så det beste er å sjekka på nettet om du er usikker. (om du finn leverandør og type på vifta).

Jeg ser på den viften jeg har så står det 0,36A, mens på speed controlleren står det 2.8A. Viften er 12 cm og controlleren har utgang til 4 vifter.

Tilbake
Topp