Parti gyle, IPA som 1. parti, men hva med 2. parti?

Jeg sysler med tanken på å prøve å kjøre en parti gyle der jeg først lager en IPA på ca 1.070, deretter lager en blonde eller pale ale på ca 1.040

Jeg tenker jeg velger malt-sammensetning ut ifra det jeg vil ha i den største ølen, og mer eller mindre følger oppskriften der.
Jeg har ikke bestemt meg helt, men det blir nok en klone av nøgne ipa. Har laget den før med bra resulatat.

OG 1.070, farge 15EBC, bitterhet 96 IBU.

77% pale ale malt
10% hvete malt
8% caramalt
5% munich malt

Jeg kjører 2 partier, hadde de vært like store ville jeg fått OG 1.070 på den ene, og 1.035 på den andre.
Jeg tenker at IPAen kan være 40% av volumet, mens 2.parti kan være 60%, og jeg regner da med å få:
OG ca 1.040, farge ca 8EBC

Har dere noen gode oppskrifter som kan passe inn her?

Parti Gyle er konge! 2. parti blir en fin og lett bitter. Humlet etter egne preferanser. Singelhop har jeg brukt for å leke litt. Du kan jo prøve å slenge i litt røde crystaller under skylling av andre parti å få en fyldig red ale. Eller dersom du mesker litt lavt så kan du slenge i litt roasted barley og få en dry stout. Jeg har part gylet to ganger med samme volum. Da brukte jeg ikke ekstra spesialmalt på andre parti men vurderer det til neste gang. Erfaringen min er at ved likt volum vil du få mer en 2/3deler av OG  på første parti og mindre en 1/3 del på andre parti. Dette løste jeg med litt DME men neste gang holder jeg heller litt av first runnings og sparer dette til andre parti (kontinuerlig skylling).

Tollefsen skrev:
Parti Gyle er konge! 2. parti blir en fin og lett bitter. Humlet etter egne preferanser. Singelhop har jeg brukt for å leke litt. Du kan jo prøve å slenge i litt røde crystaller under skylling av andre parti å få en fyldig red ale. Eller dersom du mesker litt lavt så kan du slenge i litt roasted barley og få en dry stout. Jeg har part gylet to ganger med samme volum. Da brukte jeg ikke ekstra spesialmalt på andre parti men vurderer det til neste gang.

Takk for idéer! Jeg hadde ikke tenkt på at man kunne lage ting som er så annerledes fra 1. parti bare ved å tilsette litt spesialmalt! Men parti 2 kan kanskje også bli en blond ale a'la denne?:
http://www.homebrewtalk.com/f66/centennial-blonde-simple-4-all-grain-5-10-gall-42841/
eller er malt-typene for forskjellige? Har du et forslag til oppskrft på en god bitter? Jeg har aldri laget det før, og knapt smakt det, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne?

Erfaringen min er at ved likt volum vil du få mer en 2/3deler av OG  på første parti og mindre en 1/3 del på andre parti. Dette løste jeg med litt DME men neste gang holder jeg heller litt av first runnings og sparer dette til andre parti (kontinuerlig skylling).

Det er derfor jeg tenker å dele 40/60 istedenfor 50/50. Det vil også gi mindre sjangse for at det skummer over i kok og gjæring av den tjukkeste ølen, og det er jo ikke så dumt!
Jeg har også kontinuerlig skylling. Hvis 2nd runnings fremdeles blir for svakt kan jeg jo som du sier tappe litt over fra 1. parti :)

Dersom du søker på parti gyle og eventuelt  sammebn med barley Wine, eller imperial stout så finner du mine oppskrifter. De er ikke korrigert for avvik i antatt sukkerfordeling mellom partiene. Fargesammensettingen ser ut til å stemme og humleskjemaet ble fulgt da volum og SG stemte etter justering med 200g DME.

Humleskjema kan du jo rappe fra hvilken son helst oppskrift du syns ser bra ut og justere til ditt volum og SG.

Tilbake
Topp