På tide med fat?

Hei,
begynner å bli lei av å vaske flasker og vurderer derfor fat. Grunnen til at jeg vurderer fat er for å gjøre det enklere, men er litt skeptisk til om det egentlig blir enklere med fat når man ikke har anledning til å etablere en fast bar med tappekraner og fatkjøleskap.
1. jeg tenkte å kjøpe tre corneliusfat på 12 liter og planen er å ha forskjellig øl på dem. ved kjøp av ett "begynnersett", vil jeg da enkelt kunne bytte co2-flasken og tappekranen fra et fat til et annet, la oss si at jeg vil ha stout fra ett fat og kona ipa fra det andre?
2. når man har tappet seg en øl, må da tappekran og slanger vaskes, eller kan det stå i bero noen dager til neste glass?
3. tips om lure løsninger for å kjøle fatene? ser nemlig ikke for meg hvor jeg skal ha et eget kjøleskap til dem.
takknemlig for alle tips!

Først av alt: Ja, det blir sannsynligvis enklere. Selv har jeg nylig anskaffet en enkel fatløsning, og tappedagen har gått fra ca. 4 timer intensiv jobbing til 1 time preget av dans og sang.

1. Ja, det er bare å nappe av hurtigkoblingen fra ett fat og sette den på et annet fat. Det tar deg ca. to sekunder. Dersom du skal tvangskarbonere flere øl samtidig er det lurt å ha en regulator med flere utganger, slik at du kan ha trykk på flere fat samtidig. Min simple løsning for tapping består av "picnic"-kraner med skumdempende slange, én tilkoblet hvert fat. Ikke særlig stilig, men det er billig og virker etter hensikten.

2. (dette lurer jeg også litt på, men i løpet av mine få uker med fat har jeg hatt "picnic"-kraner tilkoblet hele tiden, og det har gått bra).

3. Mine fat står i kjelleren, så dersom du har en kjeller eller kald gang/bod er det en mulighet, i alle fall vinterstid.

Takk for svar! tror det går greit å karbonere ett fat av gangen, da jeg ssv ikke vil lage to forskjellige øl så tett. Kjeller, er derimot et savn. Kan bruke garasjen vår og høst, men sommerstid blir naturlig kjøling ett problem innendørs og utendørs.

1. Ja, det er mulig, du vil få et lite svinn mellom hvert fatskift pga det som er i slangen (med mindre du blander stout og IPA :) men det er ikke mye)
2. slange og koblinger vaskes/rengjøres enkelt med en trykksprøyte ala patent du finner på forumet her. Koblingen bør dog rengjøres etter hver tappedag, hvis ikke har den en tendens til å klistre seg litt, men det gjøres enkelt med en fuktet fille :) ellers er rengjøring av tappeanlegget noe jeg og andre gjør mellom hvert fat (20 liter) andre etter 100 liter... mye smak/behag og hvor enkelt man innretter seg :)
3. fattapping uten skikkelig kjølefassiliteter kan fort føre til skumproblemer, men det lar seg gjøre med noen tiltak som f.eks. bleede av trykket fra fatet og tappe ved lavere trykk. eller andre ordninger ala jockeybox, eller andre tiing. :)
spørsmålet er om det er jobbsparende med 12 liters fat uten kjøling kontra flasker.. mye avhengig av løsninger. man kan jo selvfølgelig forenkle flaskingen som et alternativ...

Gå for fat - ingenting å lure på!

Hvis du har en stor fryseboks, kan du legge fatet oppi den ei lita stund, ta det ut og surre et liggeunderlag rundt. Da holder det seg kaldt og fint temmelig lenge.

Ok, trodde fatet måtte kjøles for godt opptak av co2, men hvis det bare er når ølet skal drikkes man må kjøle, så forenkler jo det.

magne1972 skrev:
Jacobh skrev:
Hei, stor fryser har jeg, men holder det for nedkjøling før karbonering?
karbonering ka du gjøre i romtemp... spiller ingen rolle det..

Ølet tar vel enklere til seg Co[sup]2[/sup] på lavere temperaturer? Mulig jeg tar feil
Jeg pleier å sette det i øleskapet med en bars trykk i noen dager og det går som regel bra. Varmere øl trenger mer trykk. Tru'r jæ...

Dersom målet er raskest mulig karbonering, er høyt trykk sammen med stor kontaktflate tingen. Les; Legg ned fatet med CO2 ventil opp, sett på 2,5 bar, rull fatet +/- 1/4 rotasjon i 20-30 min.

Har du ikke et tidsproblem karbonerer du ved den modningstemperaturen du vil ha, og tilpasser trykk etter mengden CO2 for øltype. Flott artikkel om dette på medlemssiden!

1. Har ikke noen form for splitt på min CO2, men karbonerer gjerne flere fat samtidig allikevel.
En metode er selvsagt å rulle fatet og så la det stå med passe overtrykk. En annen er å begynne med opp mot 3 bar trykk på det fatet som står uten tilkoblet gass og så etterfylle et par ganger til dagen med mindre og minder overtrykk.
Skifting av tappekran går også greit, men jeg tipper du kjøper deg en til når du først er i gang med bruken av fat.

2. Vasker ikke slangen før fatet er tomt og det skal vaskes. Vasker den da ved å kjøre div. vakemiddel gjennom den fra fatet (+ dypping av koblinger i tilsvarende)
Det er en stor fordel å velge koblinger der en kan skru av slangen, slik at denne kan vaskes uavhengig.

3. Selve kjølingen gjøres best i kjøleskap/frys, men det fungerer et stykke på vei med vannbad og vått håndkle over. Dette er også en grei måte å holde fatet kaldt når det først er nedkjølt.

I tillegg: Det er liten forskjell i pris på 12 og 19 liter fat. Om du brygger 10 liter hver gang fungerer 12 literen greit, men om du er litt over kan jeg forsikre om at det er forbannet irriterende å tappe litt mer øl enn du har plass til i fatet. Med andre ord: Om du brygger batcher på 12-13 liter bør du gå for 19 liter fat. Minuset er selvsagt at det går litt mer CO2, men til en knapp 100 for kiloen er det neppe det som tar knekken på budsjettet.

Da er jeg overbevist :)
Noen som vet forskjellen på disse to(redigert da lenkene ikke virket):
http://www.malzmuehle.eu/ Søk så på CO2 connector kit for regulators for NC

slangene ser like ut, men i nettbutikken er den ene slangen litt rød, mens den under er hvit.

ellers har jeg bestilt:
Complete mini tap kit with quick disconnect for NC kegs 13,27 EUR 26,54 EUR
Regulator for 2 beer-kegs 47,05 EUR
CO₂-cylinder 2 kg filled 50,40 EUR
CO₂ connector kit for regulators for NC and Coca-Cola kegs

trenger jeg noe mer, koblinger til corneliusfatene eler slikt?

fat trenger jeg ikke, kjøper på felleskjøpet her på forumet. det er alt det andre som skal handles inn nå :)

Jeg vil nå si at hvis du ikke har noe sted der fatene kan stå kaldt permanent, vil det bli mye mas med å kjøle dette ned, holde kontroll på serveringstemp, skum. Det tar vel også litt tid å kjøle ned 9 liter, så muligheten til å ta seg en liten øl hvis man har et kvarter ledig forsvinner vel også, hvis dette plutselig må planlegges litt tid i forkant for å få kjølt ned ølet. Jeg ville ventet med fat til jeg hadde et lite kjøleskap der jeg kunne hatt et par/tre fat stående permanent:)

Ein mellomting mellom flasker og corneliusfat er nokre av dei små fatsystema.  Eg testar for augeblikket ut eit system som er kalla tap-a-draft og dette har 6 liters fat som ein kan ha liggjande i ei hylle i kjøleskapet.  På desse fata kan ein  karbonera med co2 eller ein kan også karbonera med sukker (det går jo også på corneliusfat).   

Enn så lenge så er dette ein test eg gjer for å sjå om eg likar systemet.  Første øl ut var ein stout a la Guinness  som eg har karbonert med co2 og ein bitter som også er CO2 karbonert.    For min del er det vel aktuelt med ein kombinasjon av flasker og slike små fat. 

Eit slikt småsystem krev mindre investering i utstyr og det er kanskje også litt enklare å bruka.  Ein slepp å ha ei stor gassflaske med co2 ståande - det er små CO2-patroner som er brukt.    Det er vel både fordelar og ulemper med det.  Men har ein ikkje så mykje plass eller ein ikkje bryggjer så stort - kan det kanskje vera eit greit alternativ til både flasker og corneliusfat.

Tilbake
Topp