Oppskalering

Gard

Hei,

Lurer på om noen har lyst å bidra med tips og råd til oppskalering av hjemmebryggeriet mitt.
Bruker pr. idag en 32 liters kjele med kuleventil og bazooka-filter og brygger maxi-BIAB med meskekar laget av en gjæringstank med et stålnett i bunnen, skyller ned i gjæringskar og skyller med varmt vann til ønsket volum, overfører deretter vørteren med hevert tilbake til kjelen (etter en kjapp vask).
Jeg har fått tak i en 44 liters alu-kjele (diameter 45 cm) og lurer på hva som er veien å gå for å kunne bruke denne til å koke 40 liter vørter.
Jeg forstår at jeg da må skaffe meg en pumpe av ett eller annet slag (løfting av mer enn 30 liter varm væske er litt skummelt), men lurer først og fremst på om noen har innspill på om man bør bruke kjelen kun som kokekjele eller også som meskekar, eller om det er lurest/lettest å bruke kjøleboks som meskekar.
Vil det gå an å bruke en slik kjele på keramisk komfyr (og sette på alle platene) eller er det nødvendig med en form for gassbrenner for å få brukt kjelen på fornuftig hvis.
Alt av tips og triks vil være velkomne. Jeg er særlig interessert i å kunne få gjort dette på en så rimelig måte som mulig.

Har en stor alukjele selv. bruker bare èn plate, og slenger nedi to grilltennere på tilsammen 900W. Har 20% avdampning på den måten og er veldig fornøyd med det, koker opp 31L, og det koker så det synger etter.

Vi har montert et 2,5kw element fra burco i bunnen på vår 50 liters alu kjele.. Elementet ble kjøpt på ebay, og kan godt sende link om du er interessert.. 40 liter Pre-Boil er vel på grensen, men burde nok gå med en liten dose foam control..
Når det kommer til meskekar, så kan jeg snakke varmt om kjøleboks, men jeg ville da vurdert en ekstra kjele som hlt.. (vi klarte oss uten hlt en stund selv)

Takk for innspill. Hva er enklest/rimeligst ifht å få overført vørter fra mesketank (kjøleboks) til kjele? Hva slags pumper fungerer godt?

Det rimeligste er tyngdekraft ;-)
Kjøleboks på en hylle eller lignende og en silikonslange ned i kokekaret.. Av pumper så er det alltid en diskusjon om de billige er gode nok.. Jeg har klart meg uten foreløpig, men ønsker meg en march pumpe etterhvert :) (dyrt)

Tilbake
Topp