Oppgraderingstips ønskes...

Etter et år med BiB er det på tide med litt forenkling og oppgradering.
Er det noen som har erfaringer de ønsker å dele med meg ?
Hva er mest nyttig å starte med når pimpenerven rykker ?

Jeg ønsker vel egentlig tips på hva jeg bør begynne med også, men falsk bunn var det første som slo meg,
og i den forbindelse kom jeg over denne
Noen som har testet den ?

36 liters kjele, Bib pose, 3,5Kw induksjonstopp og hjemmelaget kjølespiral av 15 meter kobberrør er vel i grunnen det som er basic utstyr i dag.

Jeg har forresten ikke noe permanent bryggested så det er å dra frem utstyret på kjøkkenet og jage kona på dør når det er bryggetid.

Alt av tips mottas med takk.

En ting er at du må jage kona for å brygge, men begynner du f.eks med en falsk bunn trenger du fort en kjele til og da er jo spørsmålet også hvor stor lagringsplass har du??

Sent from my iPhone using Tapatalk

En ting er at du må jage kona for å brygge, men begynner du f.eks med en falsk bunn trenger du fort en kjele til og da er jo spørsmålet også hvor stor lagringsplass har du??

Sent from my iPhone using Tapatalk
+ 1 Det baller fort på seg... ;) Når man har 2 kjeler blir det fort 3 kjeler...2 pumper...styreskap og masse dilldall.. Man blir fort bitt av basillen nå når man får kjøpt så mye fint på nett levert på døren :) Man får det ikke enklere enn biab med kokeplate. Men en BB, grainfather eller speidel tar jo ikke mer plass og da kan man i teorien brygge hvor som helst bare man har en 16A kurs tilgjengelig. På GF og speidel så har man jo også innebygd pumpe og det gjør det enklere og letter og få høyere effektivitet.

Personlig har jeg satt min ære i å prøve å ikke oppgradere. Kjører streit BIAB. Mest fordi jeg vet at dersom jeg først begynner, så baller det på seg. Forstår godt de som oppgraderer, det tekniske er jo en del av bryggehobbyen, og det er sikkert gøy om man har tid, penger, interesse og plass...

Et slags poeng: om man oppgraderer fordi man tror man MÅ eller fordi man tror det blir veldig mye bedre øl... njæ. Ikke enig. Om man gjør det fordi man syns det er gøy i seg selv... kjør på!

(Shit, nå fikk jeg nesten lyst selv...)

Oss starta med ein 50 liter kjele og kjølebox . Brygger må på 78l kokekaret og 98L meskeka. Motstrømskjøler 2 pumper etc etc. Det er den vegen det går ☺

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Legger du en falsk bunn i kjelen trenger du en ny kjele å tappe over i siden det ikke er mulig å løfte malten ut(og strengt tatt en 3. Kjele til skylle vann)

Oss starta med ein 50 liter kjele og kjølebox . Brygger må på 78l kokekaret og 98L meskeka. Motstrømskjøler 2 pumper etc etc. Det er den vegen det går ☺

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Samme her, fikk aksept av kona for en kjele med falskbunn til 3500kr, et drøyt år senere har jeg brukt langt mer enn 10-gangeren og prøvd å forkastet mange egne løsninger og tatt halvparten av garasjen til både oppbevaring og faste løsninger. Burde kanskje brukt mer tid, energi og penger på brygging enn bygging men samtidig er det byggingen som er det som er mest moro. Håper jeg er fornøyd snart og kan fokusere mere på oppskrifter. Med det sagt så kan jeg si at et tokjeles oppsett a'la blichmann breweasy er dritenkelt å få til, krever kun en pumpe og er forholdsvis fleksibelt ifht batchstørrelse.

Tilbake
Topp