Oppgradere utstyr

Har til nå brygget øl ved bruk av maltekstrakt og specialty grains og en 12L kjele. Dette har fungert veldig bra, men jeg begynner nå å bli sugen på å gå over til all grain brygging iløpet av de kommende 6mnd(mtp. handling av utstyr osv).
Bor i en 50m2 leilighet i Oslo sånn at plass er en viktig faktor.
Kokeplata på komfyren tåler ikke en så altfor mye større kjele enn jeg har nå heller.
Derfor trenger jeg råd fra dere som allerede brygger all grain når det kommer til konvertering av utstyr.
Har til nå brygget mellom 18-25 L og har planer om å holde meg til slike mengder.

Trenger derfor tips fra dere som allerede brygger allgrain når det kommer til type utstyr, størrelse på utstyr osv relatert til min situasjon.
Alt fra kombinasjoner av varmekilder, kjeler, meskekar o.l.

Flott med objektive anbefalinger med både pros and cons.
Selvfølgelig er også penger en faktor, men kvalitet foran kvantitet.

På forhånd takk!
-Anders

For brygging i leilighet mener jeg Speidel er uovertruffen. Den får plass i et dusjkabinett når du du brygger, tar ikke mye mer plass enn en kjele når den settes bort og har minimalt behov for annet utstyr rundt. Du klarer deg med gjæringskar, en 10-12 liters kjele for skyllevann og utstyr for flasketapping (som du sikkert har fra før).

Et alternativ er jo også å ta turen med T-banen til Godlia og brygge der...

Speidel er nok det beste du får av kompaktanlegg. Jeg har aldri prøvd, men det ser veldig stilig ut..  :yes:

En billigere variant er biab. Jeg har inntil ganske nylig brukt en 20 L-gryte fra obs (kr. 500) med en meter gardin fra ikea (stoffet heter sarita, og fungerer utmerket til meskepose). For å få kok i ca. 15 liter var det ikke nok med komfyren, så jeg kjøpte en 800W grilltenner på jula (kr. 100 tror jeg).
Ved å lage en sterkere vørter enn du egentlig trenger, kan du fint brygge 20-25 liter per batch (husk å justere humlemengden for å kompansere for lavere utnyttelse).

Jeg gikk i gang med dette settet, og har synes det har funket veldig bra. Bruker det dog som BIAB, da jeg ikke hadde noen gode isoleringsmetoder for meskekaret. Alle gjæringskar og kjele får plass i et lite skap, samt resten av utstyret i noen hyller ved siden av.

http://bryggeland.no/komplette-startsett/brewer-starter-kit-superior-electric.html

oyroy skrev:
Jeg gikk i gang med dette settet, og har synes det har funket veldig bra. Bruker det dog som BIAB, da jeg ikke hadde noen gode isoleringsmetoder for meskekaret. Alle gjæringskar og kjele får plass i et lite skap, samt resten av utstyret i noen hyller ved siden av.

http://bryggeland.no/komplette-startsett/brewer-starter-kit-superior-electric.html

Har kikket på og vurdert denne. Har du hatt noe som helst problemer med kokekjelen? Hvor god er den til å holde stabil temperatur osv?

anrande skrev:
Har kikket på og vurdert denne. Har du hatt noe som helst problemer med kokekjelen? Hvor god er den til å holde stabil temperatur osv?

Jeg synes den er ganske god. Er bare 27 liter, så kunne gjerne vært større, men det går bra. Ender stort sett opp med ca 20 liter vørter.
Med lokket på på mesk, så funker det ganske bra. Ikke veldig stor forskjell på bunnen og toppen heller, iallefall ikke om man rører en gang i blandt. Så langt er jeg fornøyd. Men, med hyppigheten jeg brygger blir det vel å utvide til større utstyr etterhvert også. Kanskje til sommeren :)

Men, om du har gjæringskar, flaskesetter og en del av det andre utstyret, så er det jo en del dobbelt opp med det settet. Da kan jo eventuellt BeerMaker30 være et alternativ, og supplere med platekjøler separat eller noe lignende.

Jada, har alt av utstyr når det gjelder gjæringskar, flasking osv.
Men tenkte spesielt på kjelen. Så at de hadde 27 og 29 liters med kran.
Men er mest interessert i erfaringer folk har med de forskjellige løsningene både positive og negative.
Speidelen ser jo superstrøken ut, men stiv i pris.

Kjoygard skrev:
En kamerat her i Oslo sier seg svært fornøyd med dette settet:
http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2
Han får stabilt litt over 70 % effektivitet og så slipper man å bruke plass til å meske.

Så på det selv, men som OP nevnte tåler ikke komfyren noe mye større enn 12L kjelen som brukes, så da må man isåfall fikse ekstra kokeplate. Det er jo fullt mulig, men verdt å ha i tankene :)

anrande skrev:
Speidelen ser jo superstrøken ut, men stiv i pris.

Det er ikke tvil om at den koster en del mer enn enklere løsninger, men jeg mener den er verdt merprisen. Systemet er veldig gjennomført, lett å bruke, forholdsvis enkelt å gjøre rent og har en grei andrehåndsverdi.

Jeg har en 2-roms på 50 kvadrat, og brygger på Speidel. Har ikke angret et sekund  :ilike:

Jeg kjører for øvrig all-grain på en 15-liters kjele. Funker velig bra, er svært lett å meske ettersom den går inn i ovnen. Får plass til 3 - 3,5 kilo med malt og sitter igjen med 9 til 12 liter på gjæringskar. Med to brygg i måneden får man mye god ale av dette.

Kjoygard skrev:
Jeg kjører for øvrig all-grain på en 15-liters kjele. Funker velig bra, er svært lett å meske ettersom den går inn i ovnen. Får plass til 3 - 3,5 kilo med malt og sitter igjen med 9 til 12 liter på gjæringskar. Med to brygg i måneden får man mye god ale av dette.

Samme her, har en 14 liter kjele og jeg ender med ca 10 liter i gjæringskaret (tilsetter ca 1 liter vann). Jeg hadde tidligere en 36 liter kjele og en induksjonplate. Bryggetiden min har gått ned fra ca 7-8 timer til 3,5-4 timer. Det er enklere å vaske mindre bryggeoppsett da både kjelen og gjæringskarene får plass i vasken på kjøkkenet.

Både óg! Vil gjerne vite litt hva jeg har i vente ved evt bestilling :p
Har jo lest litt av hvert når det kommer til både speidelen, BB30 osv.
Er heller ikke HELT ferdig med tanken om å droppe det og heller kjøre på med meskekar m.m.
Time will show.
Erfaringer og tips mottas med takk!

Jeg gikk fra spray/smakssetting med allgrain til Speidel 20 og angrer ikke.
Speidelen har sine begrensninger, eksempelvis på mengden malt og dermed også på max OG (uten spraymalt eller dobbeltmesking).
Jeg har heller ikke funnet helt ut hvordan jeg får max utbytte av den og har dermed heller ikke helt kontroll om jeg sikter meg inn på en spesifikk OG, men det kommer.

Den er sabla grei å jobbe med når du brygger alene.
Ingenting er større enn at du løfter det alene og det hele er temmelig kompakt.
I tillegg gjør styringen at du ikke må være 100% til stede under hele prosessen. En grei detalj når en er familiefar.
En annen sak som var viktig i mitt valg var at jeg ikke følte lyst, eller mente jeg hadde tid, til en masse mekking og fiksing for å lage Reodor-løsninger. (vet at enkelte andre mener dette er minst like gøy som selve bryggingen). Den delen får bli til kegerator og tappeanlegg.

Du har tp valg Speidel eller Godlia. Annet utstyr vil koste like mye som Speidel pga. ombygging, utskifting og masse andre grunner du lager ettervært.

Har ikke vert i Godlia men tror de kan sine saker.

Tilbake
Topp