Oppbevaring av tørrgjær

Hei

Jeg lurte på om noen kan si meg om dette høres ut som en brukendes plan.

Jeg vurdere å kjøpe en pakke med tørrgjær på 500 gram, men som sikkert de fleste her inne så bruker jeg ikke så mye på en gang. Jeg trenger ca 60 gram pr brygg, og med det får jeg ca 8 brygg. Det jeg har tenk å gjøre er å dele denne pakken på 500 gram i 8 porsjoner på ca 60 gram hver og ha dette i små "tupperware" beholdere som er lufttett, og legge disse i fryseren for senere å ta frem en på hver bryggedag.

Er dette en grei løsning eller er det en bedre måte å gjøre det på?

Fordi det er over dobbel pris på enkle forpakninger i forhold til en stor...  :) Og jeg skal brygge såpass tett at gjæringen ikke er ferdig før jeg trenger ny.

Men det var i grunn om måten å oppbevare gjæren på jeg lurte på om var grei... ;D

Mr.Baggins skrev:
jeg skal brygge såpass tett at gjæringen ikke er ferdig før jeg trenger ny.

Men det var i grunn om måten å oppbevare gjæren på jeg lurte på om var grei... ;D

Skal du brygge så tett putter du bare tørrgjæren i en lufttett boks og setter den i kjøleskapet. Holder seg lenge i kjøleskap.
Ser ikke noe poeng i å lage seg ekstra arbeid :)

Ok, takk for det.

Men for å spørre på en annen måte da. Dersom jeg har en halv pakke med tørrgjær som jeg ønske å oppbevare lenge (flere måneder). Hva er beste måten å gjøre det på?

Arrester meg om jeg tar feil, men tørrgjær KAN oppbevares i fryser har jeg hørt.

Men personlig ville jeg bare gjenbrukt gjæren; Hvis ikke gjæringen er ferdig ville jeg brukt "top-cropping" metoden. Inderøy Gårdsbryggeri er et flott eksempel på at man fint kan gjenbruke tørrgjær, noe jeg mener han forklarte da jeg var på omvisning for et par år siden. Tror det er stort sett Safale US05 han (gjen)bruker.

Vet ikke, matvarer står seg bedre i frosset tilstand. Men som sagt, jeg kan jo ha tatt livet av mange gjærceller uten å vite det.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Har vakuumpakket dem, regner med at minus 20 er heftig for infeksjonskrypene, men det funker for meg. Bank i bordet

Flott det fungerer, ikke missforstå meg.
Har øl du har laget av gjær oppbevart på denne måten blitt mer enn et år gammelt?

Har et halvt fat engelsk bitter igjen som ble brygget i april 2015. Den var vel bedre i jula, men ikke infisert. Kanskje litt "tammere" nå. Muligens har humlesmaken avtatt noe. Har nok ikke noe som er over 1 år.

Tilbake
Topp