Omstikking ei uke før flasking ok?

ErikHH

Norbrygg-medlem
Jeg satte et Nøgne Ø juleøl for snart 3 uker siden. I oppskriften står det at ølet skal gjære i 20 dager, og at eikechips skal oppi de siste 10 dagene. Det står også at ølet bør stikkes om når jeg gjør dette, fordi det tydeligvis kan få usmak av å ligge på gjær over 14 dager.

Så jeg kjørte på med en omstikking. Når jeg skal flaske ølet 10 dager senere, er det noe behov for å stikke om en gang til, eller er det bare å kjøre rett på flaske?Ikke så lett å se om det er mye trub eller ikke, ølet er jo kølsvart :)

Det spørs litt på hvordan du har tenkt å tilsette karboneringssukker. Klarer du å få rørt inn sukkerlake i karet det står i nå, så bør det vel gå fint (eller om du bruker karboneringsdrops, evt tilsetter lake pr flaske med pipette el.l.). Eventuell trub vil bunnfelle i flasken frem til jul likevel ;)

Tenkte å røre sukkerlake forsiktig inn. Er ei bøtte, så røring bør gå forholdsvis greit.

Utfordringen blir å få blandet det jevnt inn uten å oksidere ølet, men er man forsiktig så bør det gå.

Jeg driver med samme øl. Jeg lurer på:
1. Kan man like gjerne tilsette eik under gjæringen? Eller gir dette dårligere resultat?
2. Hvis man stikker om og lar ølet stå med eik i ti dager - er det da levende gjær igjen til flaskegjæringen? Kan man for eksempel tilsette litt sukker sammen med eika for å holde den i live (som kanskje kan gi litt høyere ABV, men det lever jeg med).

Jeg tror risikoen for oksidering ved omstikk er drastisk større enn at du får problemer fra gjæren etter 3-4 uker.

Jeg har også samme øl, NØ God Jul. Det er nylig satt og står nå og plopper. Slik jeg tolker oppskriften, står det at ølet skal gjære i 20 dager og deretter 10 dager med eikechips. Eller er jeg på bærtur? Gjør noe om jeg gjør dette?
Jeg tenker å stikke om ølet i nytt kar før jeg tilsetter eik og tappe rett på flaske etter 10 dager.

Jeg lurte også på dette, så jeg sendte en mail til Bryggselv. Fikk følgende svar:
"Eikechipsene tilsettes 10 dager etter startet gjæring."

Så mitt ble da 10 dager på gjær, så omstikking og oppi med chips. Jeg lot eikechipsen ligge i whisky i 3 dager i forkant, og mulig det kom med i underkant av en desiliter whisky oppi karet. Var merkbar smak av whisky da jeg smakte under flasking i går. Regner med det balanseres litt til det nærmer seg jul. Hvis ikke får det stå til neste jul :)

Tilbake
Topp