Omregning ved bytte av humlesort

Hei!

Jeg ser litt på en oppskrift på en Bitter som har følgende humlemengder:

Target - 10g - 11,5% - 60 min --> IBU 14,8
Target - 20g - 11,5% - 15 min --> IBU 14,7
Total IBU: 29,5

Jeg skal kjøpe humle hos Bakke Brygg i Trondheim, men de har ikke Target. Etter hva jeg har skjønt går det an å erstatte Target med Fuggles, og Bakke Brygg har Fuggles 5,05%. Da må jeg vel oppjustere mengdene for å treffe riktig IBU.

Skal jeg da skalere både bitter- og aromahumle med en faktor (11,5/5,05), eller skal jeg bare øke mengdene bitterhumle, og holde mengden aromahumle konstant?

Alternativ 1:
Fuggles - 22,75g - 5,05% - 60 min --> IBU 14,8
Fuggles - 45,5g - 5,05% - 15 min --> IBU 14,7
Total IBU: 29,5

Alternativ 2:
Fuggles - 35,5g - 5,05% - 60 min --> IBU 23,1
Fuggles - 20g - 5,05% - 15 min --> IBU 6,5
Total IBU: 29,6

(Beregningene er gjort i BeerSmith2 med preboil volume på 22,7 liter)

På et amerikansk forum fant jeg en tråd hvor folk hadde ulike oppfatninger, så tenkte derfor å høre hva dere tror. Det ble nevnt at å skalere både bitter- og aromahumle kan gi et mer gressaktig preg, da de ulike humletypene gir samme mengde smak, men ikke bitterhet.

Dette er et interessant tema. Jeg har tidligere justert mengden for både bitterhet og aroma, og tenkt at den totale IBUen er avgjørende. Er åpen for at det er feil logikk. Hva sier seniorene på forumet?

Er ikke senior her, men jeg tør å prøve meg på ett svar likevel:)
Mengden smakshumle må beregnes ut fra hvor mye smak det er på humlen, og ikke hvor bitter den er. Erstatter du en humle som har kraftig smak med en som smaker mindre må du øke mengden for at resultatet skal bli omtrent likt. Men når du erstatter med en humle med lignende smaksprofil beholder du samme mengde smakshumle.
Så i dette tilfelle vil jeg si at det blir riktig å beholde samme mengde smakshumle og justere opp mengden bitterhumle for å korrigere for lavere bitterhet.
Edit: Er du sikker på at Bakke Brygg ikke har Target? Det ligger i varelista deres men de kan selvsagt være utsolgt.

Ser det er en gammel tråd, men jeg hiver meg på denne. Slik jeg forstår er det bitterhumlen som skal økes for å få korrekt IBU ihht oppskrift?

33g Hersbrucker 5% 60min IBU 15,7
16.5g Citra 12,60% 10min IBU 7,2
Total IBU 22,9

Denne skal jeg erstatte med Hersbruker 2,9% samt bytte Citra til Motueka 7,2% (De har ganske lik smaksprofil utifra hva jeg har lest)

Bør jeg her også bare øke Hersbruker til 68g å la Motueka være?

Tilbake
Topp