Omregning av SG ved endring av vørtervolum

Hei,
Dersom man har 30L vørter (pre.boil) og splitter dette i tre batcher på 10L hver, vil de tre små ha ulik SG fra den store?
Selvom Palmer skriver at slik er det, liter jeg allikevel fortsatt med å forstå hvorfor.
(Se avsnittet "Gravity of the boil" http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-5.html ).

I sitt eksempel går han utifra 6lbs DME og bruker en enkel formel for å regne ut ny SG ved omstikking til mindre kokekjele.
Hva gjør man tilsvarende i tilfelle av et mer omfattende maltskjema?
Håper noen kan hjelpe meg med å oppklare noe av dette :)

Han splitter ikke i tre like store deler i avsnittet du linker til. Han koker kun 3 av 5 gallons fordi han ikke har stor nok kokekjele. Som en konsekvens blir SG i den delen han koker høyere fordi han ikke reduserer mengden sukker tilsvarende. Det han deretter forklarer er at utbytte fra humlen blir noe lavere enn det ellers ville blitt ved en lavere SG i koken.
Regner med at han til slutt tilsetter rent vann i gjæringskaret for å oppnå 5gallons sluttvolum, selv om han kun har en 3gallon kjele.

Jeg mente ikke å blande de to eksemplene slik. Selvom Palmer opererer med andre mål, regner jeg med at det samme prinsippet da gjelder for mitt eksempel med splitting av batch?
Dersom jeg tapper over 10L fra 25L vørter med en gitt SG, så vil sukkertettheten i 10L-batchen være høyere.

Da lurer jeg videre på hvordan man på forhånd kan regne seg fram til SG-verdien i den lille (10L) batchen.
Palmer utregning er grei å forstå, men jeg er usikker på fremgangsmåte når man har flere ulike maltsorter med forskjellige verdier for utbytte (yield) i oppskriften.

Om jeg forstår spm ditt riktig, og du har kokt ferdig 25L vørter, og splitter den i en 10L og en 15L batch?
Kan ikke i min videste fantasi se for meg at disse har forskjellig SG. Mange som gjør dette for å teste forskjellige gjær, tørrhumling o.l...

... nå er det jo også slik at vi ofte tar ut noen dl for å måle OG i et eget rør. Dersom SG endret seg avhengig av størrelsen på gjæringskaret, ville praksisen med å måle tetthet i et reagensrør el.l bli riv ruskende gal :)
Dersom du rører kraftig for å få jevn fordeling av sukker i vørter, vil SG være identisk i store og små kar...

Det er et godt poeng, msevland!
I mitt tilfelle lot jeg være å røre skikkelig i vørteren før jeg tappet over i en mindre kokekjele og fikk derfor skyhøye verdier på den første av de tre småbatchene. Mens delbatch 2 og 3 viste SG på 50-52 (som forventet), var tettheten i de første 10 literne på hele 66.
Grei erfaring å ta med seg :)

Tilbake
Topp