ølkapsler på pet-flasker ?

Personlig vil jeg holde meg langt unna PET-flasker... Ser på illustrasjonen ar disse flaskene har en "krave" høyt opp på halsen. Antar at denne blir brukt som "mothold" under kapslingen, som sikkert blir tett nok. En vanlig kapselpåsetter (bordmodell) tror jeg vil være så kraftig at flasken vil krølle seg under vekten. Korriger meg gjerne, dere andre :)

Spesialflasker i PET som er laga for ØL vel eigentleg betre enn glasflasker. Dei har ei oksygenbarriere som gjer at oksygen vil bli transportert UT av ølet og så vil CO2 haldast inne. Coopers sine brune plastflasker er slik. Eg vil tru at Carlsberg også brukar flasker med denne teknologien.

Men som nonshaugen seier - det er godt mogleg at dei ikkje taklar å bli påsett kork på ein vanleg kapselpåsettar. (men det går vel an for den nevenyttige å laga seg eit slikt mothold skulle eg tru).

Mulig Katla har rett, her er det flere "skoler", som på så mange andre områder i hobbyen. Jeg har holdt meg til CAMRA's anbefalinger, og nøyer meg med å sitere fra Graham Wheeler:

"PET bottles have a number of uses within the home brewery: for making yeast starters, [....] They are not good, however, for storage of beer -- in fact, they are very bad of it. The problem is that PET bottles leak. No, not fluid, they leak gas. Oxygen diffuses through the plastic from the outside in, and carbon dioxide diffuses from the inside out". Altså helt motsatt av det Katla sier. Og videre: "Quality beer [should never] be packaged in PET". Sitat slutt (Hentet fra "Brew Your own British Real Ale 3rd Edition, side 52-53).

Konklusjon: Prøv!! Går det greit, er det bra!! Noe av moroa med hobbyen er jo at man gjør seg egne erfaringer, og vokser på det!! RDWHAHB!! Og lykke til!!

en fordel med pet er at du kan klemme flaska når korken skrus på, dermed lite luft i flaska etter korken er på i motsetning til en glassflaske. Hvor lenge lagrer en øl før det blir et problem? for enkelt øl som drikkes innen de nærmeste måneder er det vel neppe noe problem?

Tilbake
Topp