Ølfat 5l Startsett

J

Jan Morten

For å "lette" noe på flaskerenseprosess og ikke minst jakten på flasker :eek: Har jeg i dag bestilt to av overnemte sett fra VinogBar.

Nå undres jeg på om noen kan gi noen råd/dele erfaringer med bruk av dette systemet ?

Er det nok "futt" i dette til en tilstrekkelig karbonering av øl, eller må man også legge til sukkerlake?
Ser de er benemt som "tynne og bulkes lett" så en får være litt forsiktig mao ;)

Hjelp da dere ? Please  :ber:

Takker.

Mener vår lokale Rema 1000 selger 5l kegs med øl også ;D, minnes foresten et party i forgangen tid hvor noe slikt (tror det var Dahls) ble benyttet med stor glede og iver.
Ølet var friskt og skummende. Hvorvidt disse "kegs" er karbonert på forhond vet jeg ikke ??? Men et lokk av karbon er sikkert også viktig mtp holdbarhet....

Hva anbefales i så fall som sukkermengde til naturlig forgjæring på slik Keg ? Og da snakker vi om å benytte trykkventil for å unngå B O M B ikke sant ?

Jeg husker ikke om jeg har skrevet om disse før. Slike fat har jeg brukt tidligere. Fordelen (ved riktig bruk) er små fat som passer i et vanlig kjøleskap og som lar seg transportere lett. Ulempen er rustforming etter gjentatt bruk samt fare for overkarbonering: de blir som ballonger da.

Priming med sukker for ettergjæring må holdes på lavt nivå. Bruk ikke mer enn 4 g/l, heller litt mindre. Fatene egner seg til å bli brukt på én gang ved at luft kommer inn i fatet. Og hvis du bruker Beerking 2000 så kan du bruke 1-2 CO2-patroner per fat og ha litt tid imellom serveringene.

Ok

Dette høres jo både enkelt og greit ut :biersmile: men hovedspørsmålet er;

Er Co2 patronene i det orginale settet nok til å tilstrekkelig karbonere øllet ? (Self uten forgjæring)

Og ja Eduard disse er ment som "Party" vare og derved tømt iløpet av en kveld  :godtoel:
Hvordan er det f.eks å lagre øl på disse? ca 3g sukker pr L og så i kjøleskap en mnd eller to ??

Disse fatene blir solgt mye i Tyskland, der pleide jeg kjøpe dem fulle med DAB (Dortmunder Aktienbrauerei) til 55 kr/st. Jeg har aldri karbonert hjemmebrygget øl i slike fat, jeg har alltid brukt sukker til ettergjæring istedenfor.

Problemet med å bruke disse CO2-patroner er at du aldri vet hvor mye trykk som oppstår, så må man holde styr på tempen også, osv osv. I tillegg så er patronene ganske dyre også. Hvis du gjerne vil ha øl uten gjær i disse fatene, så anbefaler jeg å trykksette ølet i et corneliusfat først og fylle et 5-l fat fra corneliusfatet. Evt med mottrykksfyller dersom du har, og ellers ved å gi et ordentlig pust med CO2 i 5-l-fatet først. Dette har jeg ikke prøvd selv med fat, men det går greit med flasker.

Ved ettergjæring kan du gjerne bruke 3 g/l og la det ettergjære i opptil en uke ved romtemperatur. Etterpå inn i kjøleskapet i ønsket tid. Det kan være alt fra noen dager til flere måneder. Ved kulde vil gjæren gå til bunns fort nok til at dette ikke tar så lang tid.

:amen:

Takker så mye for raske svar igjen. Regner med at fatene er her på Lørdag så da får jeg vaske og tilsette min "amerikanske Brown Ale" med 3g/l sukker.
Så får en av de ro til skjærtorsdag :angel: og resten noen uker. Kornelius kommer etterhvert.. men investeringene har vel vert ganske høye i det siste så..... :help:

Var på "lokalen" i dag å plukket opp 2 kasser tomgods +6 flasker (var alt de hadde :eek:) Så jeg har noe til "lager eksperiment" Men trengte noe "raskere" til "konsumøl" ergo ble det slike 5L kegs. Ser frem til å skaffe meg noen 1/2L flasker med tiden ::)

Er CO2 patronene i det orginale settet nok til å tilstrekkelig karbonere øllet ? (Self uten forgjæring)

Nei, regulatoren kan ikke gi et slik trykk på fatet, så det må karboneres på forhånd.
Oddcar

Som jeg har nevnt i en tråd på bryggeri.net

Så sliter jeg med at begge tappekranene jeg har, lekker trykk, hvis jeg ikke trekker de delvis opp. (sjekk bildet jeg har postet i linken)
Noen andre som har samme problem?
hvis dette er et vanlig problem, vill det i allefall vere vanskelig å karbonere med disse patronene, siden man ikke kan ha de tilkoblet over flere dager, uten å miste alt trykket.

Jeg ser at du også bruker Beerking 2000, Steinarja. Dette har jeg selv også brukt. Min erfaring er at systemet med keggene og denne Beerking 2000 ikke er laget til å være av industriell kvalitet, i motsetning til corneliusfatene. Så, man kan riktignok bruke sånt, men med forbehold og varsomt.

Cornelius er nokk å anbefale over det meste.
Sparer deg for store mengder med arbeid.
Har ikke angret et sekund siden jeg skaffet meg det. :amen:

Jepp  ;D

Det er ikke vanskelig å forstå... Så det kommer her på Knuthaugen`s etterhvert. Så må man vel investere i BeerEngine for å
tappe godsakene også. Men Rom ble dog ikke b(r)ygget på en dag  :laugh:

Heh.. sant d.
Man får ta det skritt for skritt.
Selv er jeg nå på jakt etter et passende øleskap.
Ønsker meg et butikk kjøleskap med glassdør.
(Tips motas med stor takk)
Å etter det får man begynne å erstatte picnic faucet med noen tappekraner :brygging:
osv. osv.

Steinarja skrev:
Cornelius er nok å anbefale over det meste.
Sparer deg for store mengder med arbeid.
Har ikke angret et sekund siden jeg skaffet meg det. :amen:

Skattefuten står meg bi  :laugh: og der skal investeres i cornelius fat  :ilike:
Så noen kjappe spørsmål;

Trenger 4 stk til best mulig pris.
Har ikke noen bar eller tappekranordning så flexitap får duge ?
Kullsyre etc ?

Kan noen gi meg en oversikt over en "grunnpakke" ala must for en nybegynner, samt hvor man handler til best pris ?
Er meget takknemmelig for gode hint  ;D

Alt av CO2 utstyr anbefales å kjøpes i Norge, siden det ikke er samme standard over hele verden.
hvis ikke bør du sjekke nøye opp om det vil passe.
CO2 får du kjøpt hos aktivtbrannvern til ca.900kr for et ombyggd, 6kg, brannsluknings aparat med gass.

Nå selger www.vinogbar.no brukte corneliusfat til 400kr men kunn trykktestet, så man bør bytte ut pakningene på de.
hvis du har tid til å vente litt, kan du bestille fra unaiten.

morbeer selger fat som er vasket og overhalt til ca.200kr/stk.
De sender også gratis innen US.
Har hørt mye anbefalinger av å bruke jetcarier, så du kan sende fatene til dem, for så å kunne sende de over dammen.
(sikkert noen som kan gi en pris på frakt?)
Du kan sikkert hive med noen meter slange å noen QDinn til gassen.
Du bør også skaffe deg gas manifold så du kan ha CO2 tilkoblet alle fatene på en gang.

Flexitap fungerer fint, men anbefaler å kjøpe skumdempende slange, så kan du servere med et normalt trykk.

Takker  ;)

Noterer flittig og innhenter i skrivende stund tilbud fra 3 noske leverandører :ilike:
Så får vi se om det lønner seg å "gå over dammen"
Brukte cornelius finnes jo her tilands som du sier og de er faktisk billigere en fra US inkl frakt så....
pakninger etc går jeg utfra er lagervare hos leverandører?

Skal bli morro å slippe noe flaskevask ;) Selv om modningsversonene fremdeles går på 0.33 tenker jeg.
Cornelius blir vel til konsumvarer :skaal2:
Også notert meg skumdempende slange !

CO2 får du kjøpt hos aktivtbrannvern til ca.900kr for et ombyggd, 6kg, brannsluknings aparat med gass

Co2 leverandører jeg har brukt i Trondheim og Bodø tar ikke betalt for flaska, når de har inne.  bare gass.
Det er et Corneliusfat i forskjell så kansje lurt å sjekke.

Angående dette 5l settet.. Jeg har testet det for første gang nå, og det har gått smertefritt bortsett fra en ting. Det virker som om ølet ikke er skikkelig karbonert. Det skummer fint, men det er ikke noe kullsyre igjen i ølet etterpå.. oppfører seg nesten som med Guinness eller Kilkenny (bare med karbondioksid istedenfor nitrogen ;)). I dette tilfellet er det egentlig ikke så farlig siden det faktisk er stout jeg har brygget. Det ølet jeg tappet på flasker er helt vanlig.

Det har stått omtrent 4 uker på fatet og det var godt med trykk på fatet før jeg satte på CO2-patronen. Ganske sikker på at jeg hadde ca. 3g/l sukker på.

Noen som har opplevd noe liknenende?

3 g/l sukker er jo ganske lite, men disse boksene tåler ikke en veldig høy trykk slik at man kan karbonere øl ved romtemperatur. Du kan jo eksperimentere med mere sukker men det er en rimelig sjanse at dette ødelegger fatene.

Tilbake
Topp