Ølfat 5l Startsett og generelle Q

Hei folkens, jeg er ganske fersk i ølbrygging og trenger noen hjelp :)

Jeg har noen få spørsmål om brygging og ølfat lagring. Pluss pluss.

Men over til det jeg lurte på.
Jeg satt Ølet fra et "Coopers English Bitter" kit i går og det startet å gjære i dag :skitbra:
Alt går bra, men jeg har problemer med at gummi kappa som gjærlåsen står i er lit morken(gummi kappen som skal være over ballongen tuten)

b6e8739f-87ad-4d07-a426-52e0f4d3b8e0_org_medium.jpg

Kappen leker så jeg sliter med å se om ølet gjærer, pluss at den kan leke inn luft:(

Det andre er at jeg sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal ha ølet fra ballongen over til 5 liter fatene i dette settet
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=351_403_410&products_id=1494
Jeg vet at jeg ikke burde ha mer en 3g sukker for karbonering av ølet(Jeg vet jeg kan skaffe de sikkerhets proppene, men vet ikke om jeg får dem i tide) og at det skal være 2-3cm plass igjen når jeg har fylt opp fatene, men jeg trenger litt mer info..

Håper dere kan hjelpe :)
Jeg har aldri gjort dette før så all info er gull for meg.

JonasW90 skrev:
Hei folkens, jeg er ganske fersk i ølbrygging og trenger noen hjelp :)

Jeg har noen få spørsmål om brygging og ølfat lagring. Pluss pluss.

Men over til det jeg lurte på.
Jeg satt Ølet fra et "Coopers English Bitter" kit i går og det startet å gjære i dag :skitbra:
Alt går bra, men jeg har problemer med at gummi kappa som gjærlåsen står i er lit morken(gummi kappen som skal være over ballongen tuten)

b6e8739f-87ad-4d07-a426-52e0f4d3b8e0_org_medium.jpg

Kappen leker så jeg sliter med å se om ølet gjærer, pluss at den kan leke inn luft:(

Det andre er at jeg sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal ha ølet fra ballongen over til 5 liter fatene i dette settet
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=351_403_410&products_id=1494
Jeg vet at jeg ikke burde ha mer en 3g sukker for karbonering av ølet(Jeg vet jeg kan skaffe de sikkerhets proppene, men vet ikke om jeg får dem i tide) og at det skal være 2-3cm plass igjen når jeg har fylt opp fatene, men jeg trenger litt mer info..

Håper dere kan hjelpe :)
Jeg har aldri gjort dette før så all info er gull for meg.

At gummikappa er litt morken gjær egentlig ingenting under gjæring, då co2 fortrenge lufta så prøva og komme inn. Men kjøp ei ny hette til neste gang så er du sikker. Ølet tappar du fint over i fata forsiktig med ein hevert. Så lenge ølet får gjære ut og du ikkje overdriver med karbonerings-sukkert så skal det gå bra med dei pluggane som følge med. Har brukt ein del av dei fata der, men eg synst det blei for mykje skum når en tappa fra dei med den medfølgande tappe anordninga. Er sikkert komt nye og forbedra tappekraner som er bedre, men dei har eg ikkje prøvd kostar meir også. ;)

du kan feste plastfolie/gladpak over gjærballongen med en strikk rundt, så slipper du å bekymmre deg for å få noe i ølet. for å få ølet over på fat kan du bruke hevert. på 5 liter øl trenger du ca 30 g sukker(6g sukker pr liter)

nordtvedt skrev:
på 5 liter øl trenger du ca 30 g sukker(6g sukker pr liter)

Men 30g sukker på hver 5 liter fat, blir ikke de å explodere da? :S
blir å ha ølet i disse fatene.
1135.jpg

og skal det være så mye kullsyre i en "English bitter"?

Takk forresten for svarene ;D
Hjelper meg veldig  :skitbra:

Mena dei anbefala 2,5 til 3 gram sukker MAKS pr liter i desse fata. Då blir det 12,5 gram sukker på 5 liter (2,5gram x5) Men kunne ha slengt på at dei er en grei måte å begynde tapping/flasking av brygg på. Så lykke til ;) Bare å spørre her på forumet så får du svar skal du sjå :)

Jeg tilsatte 20g sukker i de 5 liters fatene. De har stått i 3 uker nå uten noe som helst problem.

Jeg tok av hele gummi kappa som gjærlåsen sto i og tok 4 lag med plastfolie over tuten på ballongen, for så teipe rundt halsen på ballongen.
Stakk så et lite hull på 2-3 mm med en kniv for så presse gjærstoppen ned i hullet forsiktig sånn at hullet ikke ble så mye større. Måtte så få litt hjelp med å teipe den fast så den ikke lente seg så mye til en side.
Kan si at den "blopper" som bare det nå, så ser ut til det funket ;D
Skal skjekke om noen timer for å se hvordan det går med den :p

Fadern sa at jeg ikke trengte å ha i sukker fordi det som kom fra den 16g Co2 patroen i beerking 2000 tappen var nokk til en "Cooper English Bitter", trengte ikke mer kulsyre.
Hva sier dere til dette? sant eller?

Har ikke noe bakgrunn i dette så vet ikke :jaha:

Litt karbonerings sukker ville eg ha hatt i uansett. :yes: Du kan sikkert droppe det vist planen er og drikke det opp innen ei veke eller 2? Men vil som sagt ikkje anbefale det. Ha i sukker. La det stå varmt 7-14 daga. Sett det i kjøleskapet og vent til neste dag. Så kan du prøve smake. Kan nesten "garantere" at ølet smakar bedre en og du droppar og ikkje tilsette karboneringsukker ;) Men venta du yterligare nåken veker til blir det sikkert bedre ;) Husk bærre at når tappe krana er komt på fate kan du ikkje fjerne den før fatet er tomt >:D Men det følger med ei bruksanvisning til det sette der, ka står der om mengd sukker? Eg har som tidligare skreve, brukt ca 12,5gram sukker på 5 liter på mine fat. Har då stortsett kunne tappe av en halv liter øl før eg treng og tilsette co2 fra den 16gram patrona.

ok, da blir det 12,5g per fat da :p får vi se om det blir bra eller ikke ;)

Må si at nå fosser det over med skom her :eek:
Heldigvis hadde jeg lest litt om dette kan skje så hadde allerede en håndduk under ballongen.

Noen tips?

JonasW90 skrev:
ok, da blir det 12,5g per fat da :p får vi se om det blir bra eller ikke ;)

Må si at nå fosser det over med skom her :eek:
Heldigvis hadde jeg lest litt om dette kan skje så hadde allerede en håndduk under ballongen.

Noen tips?
        Sett fata opp i en bøtte eller lignende, så sleppe en for mykje kliss på gulvet ;)

Håpe ikke det, har den på bade nede i kjelleren.
Er varmekabler på gulvet så satt ballongen på en 15 cm tykk isolasjon isoporplate og hadde temperaturen på 22-24 grader.
Hvis det ble for varmt, ka skjer da :attevar:

Forresten når ølet er ferdig gjæret og jeg skal sette det til klarning.
Hva skal jeg gjøre da? På et ark som kom med Øl fat settet, så står det at jeg skal ha ølet på en ny ren ballong for så la det stå på et kaldt sted 10 dager ca(ikke kjøleskapet, men i en matbod eller noe sånt). Kan jeg bare ha det i fatene da istedet for en ny ballong :attevar:

14 dager på gjæringsbøtte, så på fat/flaske, fin hovedregel.
22-24 er veldig varmt. Høres ut som det har eksplodert nedi bøtta di. Har nok vært oppmot 30 °C på det mest voldsomme dersom romtemp lå på 24 °C.
Varm gjæring lager usmaker og høyere alkoholer (fusel), og kan gi dårligere skumfasthet blant annet.

Kanskje litt for varmt. Då temperaturen inne i dunken fort kan ligge 1-3 grader over romtemp. Einaste en risikerer er meir bismak i ølet grunna div "høge alkoholer" så blir danna under for varm temperatur. Men dette er ikkje så mykje å bekymre seg for no til og begynde med. Neste gang prøver du ved lavara temp ;)  

Du treng ikkje tappe over til ny gjæringsbøtte for klarninga sinn del. Når ølet er ferdig så sette det kaldt nåken daga så kan du heller tappe over på fat etter dette. Einaste grunn eg kan sjå, kan vere at du tappar over til ny bøtte for å få blanda inn karboneringsukkeret før Flasking/Fatlagring :)

Lasse O skrev:
Kanskje litt for varmt. Då temperaturen inne i dunken fort kan ligge 1-3 grader over romtemp. Einaste en risikerer er meir bismak i ølet grunna div "høge alkoholer" så blir danna under for varm temperatur. Men dette er ikkje så mykje å bekymre seg for no til og begynde med. Neste gang prøver du ved lavara temp ;)  

Du treng ikkje tappe over til ny gjæringsbøtte for klarninga sinn del. Når ølet er ferdig så sette det kaldt nåken daga så kan du heller tappe over på fat etter dette. Einaste grunn eg kan sjå, kan vere at du tappar over til ny bøtte for å få blanda inn karboneringsukkeret før Flasking/Fatlagring :)
ok, får bare være sia det har stått sånn no i 3 daga og kosa seg på den tempen.
For å si det sånn så hva dette første gangen og eg blir veldig overraska om alt går bra x) hehehe.

ja sto nokka om å ha i 60g sukker i den nye reine bøtta for så blande det godt ut, men hvis eg har skjønt det rett så kan eg ha karboneringsukkere i fatan når eg fylle dem.

Jada, så sleppe du og tappe om bare for sukker innblandinga ;) Dette skal gå bra! Rutine og erfaring kjeme fort etter nåken brygg. Lykke til!

Tilbake
Topp