Ølet har sluttet å gjære

Hei godtfolk!

Jeg har brygget mitt aller første øl (moro!), en IPA fra olbrygging.no på en Beer Brew 30. Alt har tilsynelatende gått etter planen, jeg målte OG 1070 og tilsatte gjær på rundt 25 grader. Temperaturen i rommet er ca 22 grader, pluss minus dag/natt. Fire timer etter at jeg tilsatte gjæren ploppet det noe voldsomt i gjærlåsen, i overkant av ett plopp i sekundet. Sånn sto den i 1,5 døgn, før den plutselig later til å ha sluttet å gjære. Nå plopper det kanskje en gang hvert femte minutt. Er det et tegn på at noe er galt?

Jeg googlet meg frem til at for høy mesketemperatur kunne ha betydning - jeg satte termostaten på 65 grader, men målte etterhvert for lav temperatur. Jeg skrudde derfor termostaten opp til 70 grader i noen minutter, men da ble temperaturen for høy på vørteren nederst i kokeren så jeg skrudde tilbake til 65 og lot det stå i en time. Dette resulterte i rene sukkerlaken, som bekreftet av OG - da kan vel ikke det være problemet?

Høy gjæringstemperatur er ihvertfall medvirkende.
Høy mesketemperatur gir høy gravity like mye som lavere mesketemperatur. Forskjellen ligger i om sukkerartene utvunnet under meskingen blir konvertert til gjærbare sukkerarter, eller om det blir igjen en del stivelse og/eller ugjærbare sukkerarter.
Mål gravityen nå, og igjen om en dag eller to. Så ser du om det er ferdig utgjæret.
Det kan uansett lønne seg å la det stå på gjærspannet en tid etter gjæringen er ferdig.

Takk for svar! Jeg må si meg skyldig i for dårlige kjemikunnskaper, jeg trodde sukker var sukker og at gjæren ville like det uansett.

Jeg tok en sjekk på ølet nå. Det virker som om gjæringen har satt litt mer fart, nå plopper det i snitt hvert 45. sekund. OG er 1020, og det er ganske grumsete.

Ølet ble brygget lørdag kveld, det er kanskje litt i tidligste laget å konkludere med fiasko?

magne1972 skrev:
Høy mesketemperatur gir høy gravity like mye som lavere mesketemperatur. Forskjellen ligger i om sukkerartene utvunnet under meskingen blir konvertert til gjærbare sukkerarter, eller om det blir igjen en del stivelse og/eller ugjærbare sukkerarter.

Jeg prøver å få noe mening ut av dette, uten at jeg lykkes helt.

gustavf skrev:
magne1972 skrev:

Jeg prøver å få noe mening ut av dette, uten at jeg lykkes helt.
:)
Klønete forklart....
Høy mesketemperatur gir samme OG som lav mesketemperatur...
Høy mesketemperatur vill gi høy FG
Lavere mesketemperatur gir lav FG
Dette pga utgjæringsgraden er påvirket av temperaturen under mesking.

MortenB82 skrev:
Takk for svar! Jeg må si meg skyldig i for dårlige kjemikunnskaper, jeg trodde sukker var sukker og at gjæren ville like det uansett.

Jeg tok en sjekk på ølet nå. Det virker som om gjæringen har satt litt mer fart, nå plopper det i snitt hvert 45. sekund. OG er 1020, og det er ganske grumsete.

Ølet ble brygget lørdag kveld, det er kanskje litt i tidligste laget å konkludere med fiasko?

Ja, altfor tidlig! Vent ca 2-3 uker, tapp på flaske, vent nye 2-3 uker eller mer. Smak.

"Plopp" betyr bare at CO2 unslipper ut gjennom gjærlåsen. Men gjæra gjør mye annet bra arbeid etter stormgjæringen, så ikke se på "plopping" som en indikator for noe som helst annet enn CO2 som stikker av.

Eg har brygget samme ølet for tre veker sidan. Flaska det etter to uker gjæring. Hadde sjølv OG 1060, FG 1010.
Prøvesmakte allerede etter to dager med karbonering. Var bra det, men etter en ukes karbonering var det utmerket..

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jeg var nok for rask til å få noia ja, men jeg er så spent på mitt første brygg :)

Det plopper ennå litt.. da regner jeg med at det har beveget seg under 1020 og begynner å bli bra, om enn sterkt. Ølet ser ut til å ha begynt å klarne opp også, og gjæren ligger i et tykt lag på bunnen.

Tilbake
Topp