Øl til mat

GeirJ

Heisan. Her trenger jeg hjelp. Har fått i oppdrag å finne passende øl til en meny.

Forrett : Gratinerte reker, her tenkte jeg på en belgisk saison eller er det andre ting som passer bedre.

Hovedrett : Indrefilet av svin, her er jeg blank, kanskje en pale ale, er ikke sikker.

Dessert : Creme brulee, dette er jo veldig søtt, blir det for mye med bokkøl?

Det er jo veldig mye å velge mellom, så jeg håper noen har noen kreative ideer. De som skal spise dette er folk som i utgangspunktet er interessert i å lære mer om øl.

Til sjokoladedessert er NøgneØ sin juleøl, DH eller stout et godt valg Tjoms (mulig det står godt til Creme brulee). Til forretten kan du også bruke witbier og hovedretten står nok godt til en pale ale eller noe annet litt nøytralt. Til fet mat som pinnekjøtt er IPA en vinner....

Får du tak i juleøl enda?
Jeg må nok være litt forsiktig også, kan jo ikke "skremme" dem helt av heller. :skaal2:

Ikke NøgneØ sin. Så da må du ty til NøgneØ sin gode Imperial Stout, tror ikke den skremmer vannet av noen sammen med en god dessert.

Tror belgisk pale ale vil funke bra til svinefileten. Du får De Koninck på Polet. Til desserten ville jeg kjørt på med imperial stout eller en doppelbock.

Forslag;

Start med Barley Wine til forrett.
Imperial IPA til hovedrett. . . . Trippel til dessert  ;)

De vil garantert også lære mye av dette  :biersmile: :

Mange gode forslag her :ilike:
Får se hva det blir til, men jeg finner ikke De Koninck i pollistene :confuzed:

Jeg ser De Koninck er fjernet fra listene! Synd, for det er et fint øl. Mitt neste brygg blir sannsynligvis en belgisk pale ale. Du kan servere en dubbel i stedet, men valg av drikke avhenger jo litt av tilbehøret også. Skal du f.eks. servere svinefileten med saus av Westmalle dubbel (jeg har en god og enkel oppskrift fra en kokebok fra Belgo-restaurantene i London), sier drikken seg selv. Ellers passer god dunkel (mørk münchener) godt til svin, men det er vanskelig å få tak i god dunkel her til lands. Er du heldig kan du kanskje finne Mönchshof Barock Dunkel på Meny. For mye godt lesestoff om øl og mat bør du forøvrig ta en titt på "The Brewmaster's Table" av Garrett Oliver fra Brooklyn Brewery (hvis du ikke har den allerede, da). Glimrende bok. Den tar utgangspunkt i øltyper, og forteller om hva slags mat som passer til.

Gahr skrev:
Du kan servere en dubbel i stedet, men valg av drikke avhenger jo litt av tilbehøret også. Skal du f.eks. servere svinefileten med saus av Westmalle dubbel (jeg har en god og enkel oppskrift fra en kokebok fra Belgo-restaurantene i London), sier drikken seg selv. Ellers passer god dunkel (mørk münchener) godt til svin, men det er vanskelig å få tak i god dunkel her til lands. Er du heldig kan du kanskje finne Mönchshof Barock Dunkel på Meny. For mye godt lesestoff om øl og mat bør du forøvrig ta en titt på "The Brewmaster's Table" av Garrett Oliver fra Brooklyn Brewery (hvis du ikke har den allerede, da). Glimrende bok. Den tar utgangspunkt i øltyper, og forteller om hva slags mat som passer til.

Jeg står ikke for maten, bare drikken, men jeg kunne godt tenkt meg den oppskriften. Jeg har ikke lest boken, men sett den anbefalt tridligere, så jeg bør kanskje skaffe meg den.

Etter mye om og men havner jeg på følgende:
Aperitiff : Hjemmelaget "Damp Øl"
Forrett : Nøgne Ø's Saison
Hovedrett : Westmalle Trappist Dubbel
Dessert : Gonzo Imperial Porter.

Takker for alle tips, og håper dette faller i smak :ilike:

Gahr skrev:
Er du heldig kan du kanskje finne Mönchshof Barock Dunkel på Meny.

Du mener vel Weltenburger Kloster Barock Dunkel? Denne har jeg bare sett på Smart Club på Alnabru. Den er definitivt den beste ølen under 4.75% som er mulig å finne her til lands. Det er en nydelig øl -- og definitivt verdt de 30 kronene du må betale for den.

Selvsagt var det Weltenburger, ikke Mönchshof! Var litt kjapp i vendingen der.  :eek: Enig i at det er et flott øl.

GeirJ skrev:
Etter mye om og men havner jeg på følgende:
Aperitiff : Hjemmelaget "Damp Øl"
Forrett : Nøgne Ø's Saison
Hovedrett : Westmalle Trappist Dubbel
Dessert : Gonzo Imperial Porter.

Ja, da var en vellykket kveld over. De tre første ølene falt godt i smak, dommen var iallfall at trappist'en var noe av det beste de hadde smakt.
Den passet utrolig godt til hovedretten. Gonzo derimot følte jeg bommet litt, den er jo litt skarp i smaken,så for folk som stort sett drikker tuborg og budweiser var den nok litt i overkant.

Men forhåpentligvis sitter det tre stykker og tenker over at øl er noe uendelig mer enn det man får på nærbutikken  :amen:

Tilbake
Topp