oksidering ved "luftbobler'' ?

Sprø spørsmål kanskje  ;D:  Kan en luftboble sørge for oksidering av vørteren? Jeg tenker på manifold/slang/hevert med sving øverst.. noen har laget kobberrør slikk at det er nesten umulig å fjerne en eventuelt boble der inne så jeg lurer på om det er ikke tenkt gjennom eller om det er snakk om såpass lite O2 der inne.

Fikk du et svar på denne, evt hvordan ble brygget? Har opplevd det samme, og er litt spent på om ølet som gjærer nå har tatt skade.

Jeg opplever stadig vekk at en slange suger med seg litt luft på et eller annet sted i prosessen.  Du klarer uansett ikke helt og holdent å unngå at vørter/øl kommer i kontakt med luft.  En enkelt luftboble vil aldri i verden kunne utgjøre et problem! Ideen er å begrense denne kontakten så mye som det er praktisk mulig med det oppsettet du har.  Hvis du leser tektsten i div bryggebøker nøye, så viser de vil til "unødig" plasking med varm vørter, kontakt med luft under sekundærgjæring, omstikking eller tapping etc....

Slapp av, ta deg en øl!

Takker for beroligende ord! Er fersk i gamet og bekymrer meg nok unødig mye.

Skal ta oppfordringen din til følge:)

Aukan skrev:
Fikk du et svar på denne, evt hvordan ble brygget? Har opplevd det samme, og er litt spent på om ølet som gjærer nå har tatt skade.

hei,

nei, ingen svar til nå. ttt

Jeg har gjort noe forandringer og kan si at 'problemet' er borte. Men som Trygve sier er det best å slappe av i steden for å lure på ting som er faktisk ikke så alvorlig. Jeg skal ta meg noen øl senere i kveld :)

Tilbake
Topp