Økonomi utgave av Cornelius

Overkommandoen synes det går litt mye kronasje til ølbrygging, men samtidig så
er jeg litt lei av flaskevasking/tapping... Så jeg har sett etter enklere måter som ikke koster skjorta...
Deriblant partyfat og tap-a-draft, der sistnevnte ser ut som å være det greieste...
Men er jo helt bortkastet da jeg vet at Cornelius kommer i hus en gang uansett  :sikle

Men kom på at jeg kan kanskje bruke en "tap-a-draft" versjon av Cornelius uten at det koster så mye mer...
Er det noen grunn for at en løsning med Corneliusfat med naturlig karbonering, en enkel flexitap og en sånn
picnic 16g co2 patron sak ikke skal fungere likegodt/bedre enn tap-a-draft? Så kan jeg heller bruke penger på skikkelig
co2 utstyr senere når overkommandoen ikke følger så godt med :D

Jeg venter fortsatt på hele riggen min, og kjøpte Ut-på-tur-dispenseren, og et par 16g CO2. Jeg vil etter litt styr si at jeg antagelig hadde kostet på meg en regulator (699 hos bryggselv) og en 425g flaske (229 hos bryggeland) over å bruke småpatronene. Småpatronene koster nesten 30kr stk, og de som har brukt de sier det går med 2-3 på en 9-liter. Da vil du veldig raskt spare inn regulatoren og 425g-flaska, som koster ca 1/10 av prisen for påfyll (pris vs mengde CO2).

Ellers karbonerte jeg det første fatet naturlig, og det smakte ypperlig. Sparer litt CO2 da. Du er uansett i gang med under 1000kr i CO2-utstyr, i tillegg til slangene osv som du uansett vil trenge.

Naturlig karbonering fungerer helt fint. Flexitap fungerer også helt fint, men ville kostet på meg skumdemp type som har en lengre tynn slange for å forhindre skum.
16g patronene ville jeg holdt meg langt unna da du etterhvert kommer til å bruke mange av dem. Gjør enten som forrige skriver eller aller best prøver du å få tak i en ombygd brannslukker.
Det er en annen måte å slippe unna regulatoren foreløpig. Her er fremgangsmåten: Koble en slange eller rør ut fra flasken i passelig lengde. OBS, de må tåle trykket. Sett en ventil på enden av slangen/røret. Dermed kan du porsjonere Co2. Du fyller opp røret/slangen med 50 bar, stenger flasken og så kan du slippe denne mengden inn i fatet. Ha et manometer bak den siste kranen slik at du ser trykket i fatet. Men skal dette bli billigere må du nok ha litt slike ting liggende, skal du kjøpe det nytt blir det vel hipp som happ. Men en regulator er vel ikke verdens undergang og den trenger du senere likevel. Du har ikke noen kompiser som har liggende en regulator?
Du kan jo også ønske deg et slikt komplett kegeratorsett fra f.eks Candirect til jul?

passer en 425g AGA/sodastream flaske på denne: http://www.bryggselv.no/products/co2-regulator-med-1-utgang I så fall blir det nok en slik regulator og sodastream flasker, er jo enkelt og billig å finne tak i lokalt.

edit: noe som kødder som faen med meg her, når jeg prøver å legge inn lenken så endrer den skrivemåten i linken til co2 med sånn liten 2tall under.. og det skjønner jo ikke internett...
Vet ikke om det er forumet, eller win8 som gjør noe moro....... Men er uansett den regulatoren midt på siden her som koster 699,- http://www.bryggselv.no/categories/bryggeutstyr-fat-og-tilbehor

heheh, ja det må kalles overprising for en liten overgang..

Noen som har noe spec på denne? Må da gå an å få mekka i hop en lignende sak billigere... blir jo 400kr for den overgangen med frakt....

smart, dansken har jo billig det meste, får sende han en mail og sjekke at ikke frakt blir avsindig... Men tyder jo på at jeg kan få det jeg trenger minus ei aga flaske for i overkant av 1500,-
Hvis ikke jeg har plukket noe feil?

Vedlegg

• Skjermbilde1.PNG
    Skjermbilde1.PNG
    72,2 KB · Sett: 979
har sendt mail med forespørsel til lundteknik
Og hvis de trekker fra Dansk moms før de sender, så skulle det jo bli en grei pris på morroa...

Om det begynner å koste litt med overgang osv, så kan du jo vurdere å kjøpe en 2kg eller noe av nermeste brannvern som bygger om. Koster vel stort sett 600-800 eller noe for de. Ikke mye opp, og så har du 2kg istedenfor 425g.

er det noen som har kilosprisen for påfyll på større flasker? Hvis ikke det er mye dyrere med påfyll på 425g flasker, så er det nu egentlig greit å bare bruke sånne små, tar jo mindre plass
i skap, og enklere å ta med seg når man skal ut på fest  :biersmile:

Frode S skrev:
Hvis den først må bestilles så har også http://shop.lundteknik.dk tilsvarende overgang til en hyggligere pris. Tror nok du kan komme deg under 200kr med frakt for en derfra

Husk at 200,- grensen kun gjelder for varen. Frakten holdes utenfo, men det betinger at dette er spesifisert på pakken.
Dersom du først kommer over 200,- beregnes mva av totalbeløpet (ikl. frakt)

Sent from my iPad using Tapatalk

geokri skrev:
er det noen som har kilosprisen for påfyll på større flasker? Hvis ikke det er mye dyrere med påfyll på 425g flasker, så er det nu egentlig greit å bare bruke sånne små, tar jo mindre plass
i skap, og enklere å ta med seg når man skal ut på fest  :biersmile:

Ligger på 60-70kr/kg her i Oslo. 300 ett sted og 350 ett annet, for påfyll av 5/6kg. Har hørt andre steder at det har liggi opp mot 100kr/kg.

geokri skrev:
smart, dansken har jo billig det meste, får sende han en mail og sjekke at ikke frakt blir avsindig... Men tyder jo på at jeg kan få det jeg trenger minus ei aga flaske for i overkant av 1500,-
Hvis ikke jeg har plukket noe feil?

Hva endte du med her geokri? fikk du noe svar fra dansken?
Jeg trenger en praktisk løsning for å kunne ta med et fat på tur uten å drasse med 2kg's tanken og det doble manometeret. De 16g patronene blir litt små så en slik aga flaske med mini manometer klasket på siden av fatet hadde vært supert.

Kupper tråden litt.. Jeg skal bestille meg et slikt startsett fra candirect eller lundteknik og jeg lurer på hva er forskjellen på CC og NC fat, hvilken skal jeg kjøpe? Ser det er ganske stor prisforskjell mellom de med og uten sikkerhetsventil, er det en nødvendighet med denne sikkerhetsventilen? :jaha:

Tom-Andre´ skrev:
Kupper tråden litt.. Jeg skal bestille meg et slikt startsett fra candirect eller lundteknik og jeg lurer på hva er forskjellen på CC og NC fat, hvilken skal jeg kjøpe? Ser det er ganske stor prisforskjell mellom de med og uten sikkerhetsventil, er det en nødvendighet med denne sikkerhetsventilen? :jaha:

Dette finner du svar på i mange tråder Tom Andre, også med bilder.
CC er Coca Cola fat, NC er Not Coca cola. Vi bruker "alle" NC, derfor er disse å anbefale mht reservedeler.
Sikkerhetsventilen sitter i lokket, men det må du ikke ha. Litt kjekk når man lufter fatet for O2 etter fylling, men men det går greit uten også. Det er en burst device i lokket som ikke har sikkerhetsventil, men jeg tror aldri du klarer å karbonere ølet ditt så mye at det er noen fare for overtrykk. I så fall tror jeg det ølet egner seg bedre til skumlegging ved brann, enn øl i glasset ;D

Broderen bruker et slikt fat til avfetting. Da kjører han 10 bar lufttrykk på det og det har ikke bydd på problemer. Så fatene tåler bra med trykk.

Tilbake
Topp