OG på 1014 klart til flasking eller?

heisann!
no har mitt aller første brygg få stå i ro i 14dager!
jeg tappa i morges ut ett glass i måleglasset og testa. jeg er skeptisk til mine lese egenskaper på skalaen! men normal hjerneaktivitet tilsier hver strek stigende er 2.
jeg havna på 1010 og to streker ;D hehehe, ler meg i hjel selv pga manglende kunnskaper av ochselvekt.
cluet er att det er lite trolig gjæren jobber videre no. og jeg har fått grei beskjed om å fjerne god sakene utav stua/kjøkkenet!
kan jeg hive sakene på flasker nuh? skal jeg tilstte noe sukker i herligheten? btw dette ølet smakte alldeles nydekligt!

til siste spm fra meg, er det ok å vaske flaskene mine med balong og flaske rens, selv og flaskene mine er av plastikk og ment for cola?
hvor mye har temperaturen å si for ochselvekta, jeg tror jeg er kaldere enn 20grader når jeg målte! finner ikke igjenn termometeret :(

Du kan fint flaske brygget ditt nå så lenge det har stoppet å bobble i gjæringslåsen.

Jeg vasker mine flasker med ballongrens med ingen uhell, så det funker helt sikkert fint med plastikkflasker også.

Temperatur har ingenting å si for oechelsvekta.

takker for svar kompis!
er det noe svar å hente hvor mye sukker jeg skal bruke på flaskene for å få litt kullsyre i dette?

Anders_1979 skrev:

Det er feil. Temperatur kan ha mye å si for oechelsvekten, dog vil det ikke være relevant med så liten temperaturvariasjon som det antydes her.

6 gram pr liter. Løs opp i vann og tilsett i rent kar, så prøver du å legge hevert i en liten kveil i bunnen så det blander seg.

Pass på å ikke få oksygen i ølet.

Hvis du ikke har 2 kar, slå kan du kjøpe en engangssprøyte på apoteket og måle opp med den, men det er mer tidkrevende.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

AlfHansen skrev:
Hvis du ikke har 2 kar, slå kan du kjøpe en engangssprøyte på apoteket og måle opp med den, men det er mer tidkrevende.

Og vær nøye med beregningene, regn over både to og tre ganger. Jeg endte med dobbel dose sukker i et øl... Heldigvis har jeg gode venner som ikke hadde noe imot å hjelpe meg å bli kvitt ølet før det utviklet seg til flaskebomber!

Anders_1979 skrev:
Du kan fint flaske brygget ditt nå så lenge det har stoppet å bobble i gjæringslåsen.

Jeg vasker mine flasker med ballongrens med ingen uhell, så det funker helt sikkert fint med plastikkflasker også.

Bobling i gjærlåsen er absolutt ingen indikasjon på gjæringen!
Temperaturen har mye å si for oechlevekten.
Det sagt vil nok Øllet være ferdig utgjæret etter to uker.
Hva var OG?

20 liter er 120 gram. Kok vannet og sukkeret og avkjøl, så blir det sterilt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

magne1972 skrev:
Anders_1979 skrev:

Hva var OG?
Var litt kjapt ute med å gi svar på oechelsvekta, skal ligge rundt 20 grader

magne1972 skrev:
Anders_1979 skrev:

Hva var OG?

Jeg går etter 2 uker på overgjær og 3 uker på undergjær, men jeg flasker ikke brygget hvis det fremdeles bobbler i gjærlåsen. Kanskje det ikke har noe å si men det vil jo indikere at det fremdeles jobbes i vørteren? Ting kan ta lengre tid hvis man f.eks har gjæringsdunken i litt lavere temperatur enn hva som er normalt.

siste uken vet jeg ikke hvordan ting har jobbet!  jeg har nemlig vært på jobb.
OGvar 1045 når jeg starta, har vært i stue temp, dog litt lavere siden ingen var hjemme på en uke, ellers har den stått i 20grader i en uke.
termometeret finner jeg ikke igjenn, muligens rota bort i (fylla?) når jeg målte ølet forrige uke..
120 gram sukker totalt da? på 20 literne mine, er nok noe som går bort i bunnslam osv.

14 flasker blei det! 21liter blankt! dei 3 siste literne blei ikke tilsatt sukker siden det var litt bunnslam med! dei ryker vell til i helgen!
denne her fant jeg: http://www.grast.dk/oel/sugarcalc.htm om noen andre også skulle ha svippa innom denne posten og lurt på det samme! flaskene har flyttet ut i pavilliongen der for dem stå å kjøle seg, så får jeg opne etter hvert og se hvordan carboniseringen har gått føre seg. vil jo ikke ha flaskeraketter innomhus :D jeg målte også opp en teskjei med sukker og kom på 5gram,
dette blei tilsatt 12 av flaskene.
en annen ting, jeg tok vare på en del av bunslammet, kan jeg bruke dette som gjær til neste gang? har hørt om den "kveiken" er det noen som har noe å fortelle om den saken, eller skal flaske rett i restavfallet? :D

Hvis du tappa flaskene i dag, som jeg får inntrykk av at du har gjort, bør du sette flaskene i en varmere temperatur i en uke eller to før du kjøler dem ned, så gjæren orker å væra aktiv nok til å spise sukkeret.

Det er heller ikke noe feil i å ha i sukker i flaskene med litt bunnslam, hvis dette bunnslammet er bare litt gjær og humle/proteinrester. De flaskene vil bare ha litt mer grums du må passe deg for å ikke få med.

Du kan bruke gjæren på ny, ja. Putt det på glass og sett det i kjøleskapet!

Larserikb skrev:
Hvis du tappa flaskene i dag, som jeg får inntrykk av at du har gjort, bør du sette flaskene i en varmere temperatur i en uke eller to før du kjøler dem ned, så gjæren orker å væra aktiv nok til å spise sukkeret.

Det er heller ikke noe feil i å ha i sukker i flaskene med litt bunnslam, hvis dette bunnslammet er bare litt gjær og humle/proteinrester. De flaskene vil bare ha litt mer grums du må passe deg for å ikke få med.

Du kan bruke gjæren på ny, ja. Putt det på glass og sett det i kjøleskapet!
Hvis du har en undergjæret brygg nettopp flasket, hvor varmt eller kaldt burde det stå da? Har et brygg nå som har stått snart i 3 uker mellom 5-10 grader.

får bære dem inn i kjelleren da! tror ikke det er noe mer kjære mor om jeg søler med med øl i huset :(
takk for svar!

[/quote]
Hvis du har en undergjæret brygg nettopp flasket, hvor varmt eller kaldt burde det stå da? Har et brygg nå som har stått snart i 3 uker mellom 5-10 grader.
[/quote]

Under karboneringen pleier jeg å behandle ale og lagerøl likt. Et par uker på ca 20 C. Kanskje et par grader kaldere for lagerølet.

Tilbake
Topp