Nytt bryggeri og lav effektivitet

Ørnegård skrev:
OyvindEG skrev:
Jeg ville ha holdt en knapp på skylletiden. 15-20 min er litt knapt. På mitt gamle oppsett med kjøleboks og kontinuerlig skilling, skylte jeg ca en time. Hvis jeg kortet ned på tiden, falt også utbyttet.

Men jeg har jo bare så og så mye skyllevann til rådighet. Og det er grenser for hvor liten stråle jeg kan skylle med.

Jeg mesker i et maltrør og skyllingen foregår ved å meske ut på 78 grader for så å heve maltrøret slik at vørteren renner ned i kokekarene. Mens det renner av, startes skyllingen og jeg skyller ved å sprinkle skyllevannet kontinuerlig over mesken.
Mengden skyllevann må være like mengden vørter ut. Vanligvis kan man strupe vørterstrømmen med en kuleventil eller tilsvarende, men jeg skjønner at ditt oppsett ikke er utformet slik.

Jeg brygger på Speidel, og har sånn sett samme utfordring som deg. På Speidel løses det ved å meske med mer vann, rundt 4,5 liter pr kg malt. Da blir behovet for skyllevann mindre, men i følge beersmith bruker jeg kun halvparten av det som trengs.

Prøv å øke mengden vann til innmesk, og skyll i to omganger, og fjerne øvre halvdel av mesken etter første skylling f.eks.

Ørnegård skrev:
OyvindEG skrev:
Jeg ville ha holdt en knapp på skylletiden. 15-20 min er litt knapt. På mitt gamle oppsett med kjøleboks og kontinuerlig skilling, skylte jeg ca en time. Hvis jeg kortet ned på tiden, falt også utbyttet.

Men jeg har jo bare så og så mye skyllevann til rådighet. Og det er grenser for hvor liten stråle jeg kan skylle med.

Jeg mesker i et maltrør og skyllingen foregår ved å meske ut på 78 grader for så å heve maltrøret slik at vørteren renner ned i kokekarene. Mens det renner av, startes skyllingen og jeg skyller ved å sprinkle skyllevannet kontinuerlig over mesken.

Har ikke rørt i mesken siste 10 minutt for å unngå uklar vørter. Ser at rutof nevner at han rører under utmesk.  Kanskje dette med å ikke røre maltsengen de siste minuttene ikke betyr så veldig mye for å få klart øl?

Etter jeg har rørt så resirkulerer jeg til malt sengen har satt seg igjenn og har klar vørter.

Takk for alle tips og innspill. Sjekket Oechslemetereta i dag i rent vann og fant ut at det viste 0.009 feil. Justert for dette har vi en meskeffektivitet på siste brygg på 61% - heller ikke noe å rope hurra for, men veldig mye bedre enn 51%!

Men jeg har jo bare så og så mye skyllevann til rådighet. Og det er grenser for hvor liten stråle jeg kan skylle med. [/quote]

Det første aksepterer jeg uten videre.  Det siste er jeg derimot uenig i.  "Skyllefarten" avhenger jo av avtappingen, ikke tilførselen?  Når jeg skyller, passer jeg på at det står vann over maltsenga hele tiden, og kan i praksis tappe av dråpe for dråpe.  Mesker med 25-28 kilo malt, og bruker ca 1,5 time på skyllingen.  Mot slutten hender det rett som det er at jeg stopper opp en stund (før i tiden var det røykepause) før jeg fortsetter avrenningen. Kun når jeg ikke skal ha på mer skyllevann lar jeg maltsenga renne tørr.  Uten å ha gjort nøyaktige målinger er jeg ikke i tvil om at rask skylling = lavt utbytte.

Er enig i at 51% er lavt.  Men jeg ser heller ingen grunn til å stresse med å komme opp i 90%.  Du får ikke bedre øl av det.

Trygve skrev:
Det første aksepterer jeg uten videre.  Det siste er jeg derimot uenig i.  "Skyllefarten" avhenger jo av avtappingen, ikke tilførselen?  Når jeg skyller, passer jeg på at det står vann over maltsenga hele tiden, og kan i praksis tappe av dråpe for dråpe.  Mesker med 25-28 kilo malt, og bruker ca 1,5 time på skyllingen.  Mot slutten hender det rett som det er at jeg stopper opp en stund (før i tiden var det røykepause) før jeg fortsetter avrenningen. Kun når jeg ikke skal ha på mer skyllevann lar jeg maltsenga renne tørr.  Uten å ha gjort nøyaktige målinger er jeg ikke i tvil om at rask skylling = lavt utbytte.

Er enig i at 51% er lavt.  Men jeg ser heller ingen grunn til å stresse med å komme opp i 90%.  Du får ikke bedre øl av det.

Ser mange tyr til fly-sparging. Er det en eller flere grunner til at du ikke batch-sparger, utenom marginalt lavere utbytte?

Trygve skrev:
Det første aksepterer jeg uten videre.  Det siste er jeg derimot uenig i.  "Skyllefarten" avhenger jo av avtappingen, ikke tilførselen?  Når jeg skyller, passer jeg på at det står vann over maltsenga hele tiden, og kan i praksis tappe av dråpe for dråpe.  Mesker med 25-28 kilo malt, og bruker ca 1,5 time på skyllingen.  Mot slutten hender det rett som det er at jeg stopper opp en stund (før i tiden var det røykepause) før jeg fortsetter avrenningen. Kun når jeg ikke skal ha på mer skyllevann lar jeg maltsenga renne tørr.  Uten å ha gjort nøyaktige målinger er jeg ikke i tvil om at rask skylling = lavt utbytte.

Er enig i at 51% er lavt.  Men jeg ser heller ingen grunn til å stresse med å komme opp i 90%.  Du får ikke bedre øl av det.

Ser at metoden du beskriver vil fungere dersom en mesker i eget kar (eller kjøleboks) og tapper av til et separat kokekar. Da kan en helle på skyllevann i samme styrte tempo som en tapper ut vørter i andre enden. Det er vel dette som kalles flysparging?

Vi mesker i et maltrør med silbunn som under mesking står nedsenket i kokekaret. Når meskingen er over heves maltrøret og vørteren renner av og ned i kokekaret. Vi kan dermed ikke (særlig godt i allefall) styre tempoet på avrenningen. Det renner så fort ut av maltrøret som silbunnen tillater.

Vi har imidlertid bestemt oss for å forsøke å ikke heve maltrøret helt opp (slik vi har gjort hittil). Vi vil prøve å heve maltrøret så sakte at det hele tiden bare er marginalt meskenivåforskjell innenfor og utenfor maltrøret. På denne måten håper vi å likevel kunne "strupe avrenningen" og dermed kunne bruke bedre tid med skyllevannet.

Takk for råd og tips!

Erlendso skrev:
Ser mange tyr til fly-sparging. Er det en eller flere grunner til at du ikke batch-sparger, utenom marginalt lavere utbytte?

Utbytte er ikke en faktor jeg legger så mye vekt på. Jeg har prøvd partiskylling, og det funker rett og slett ikke for meg. Ustabilt utbytte (ok - i så henseende legger jeg vekt på utbytte), "stuck mash", merarbeide osb.  I det hele tatt så suger metoden sur balle og svett sokk!!  :eek:ppkast:

Ærbødigst  :angel:

Hehe. Ærbødigst...;D. Men jeg er forsåvidt litt enig med Trygve. Med prtiskylling trenger man kanskje ikke en like stor gryte til skyllevannet som om man kjører fly-sparge, og mange påstår også at det er mindre arbeidskrevende og tar mindre tid . Gjør det egentlig det? Man må tappe ut vørter, helle på nytt vann, røre, resirkulere (hvis man vil ha klar vørter), tappe ut på ny og ev. gjenta hele prosessen enda en gang.  Med fly-sparge justerer man flow og lar det renne. Sjekke flowen innimellom er lurt, men det er fint lite å gjøre, egentlig. Min erfaring er at det ikke tar særlig tid heller. Jeg har gått ned til 30-45 min. skylletid, uten at utbyttet mitt har blitt påvirket. Hva sier dere som har prøvd begge metoder? Hva er fordelene med varch-sparging, egentlig?

Hei.
Gahr det høres jo knall ut å bruke såpass liten tid på skyllingen. Mange her snakker om 1 1/5- 2 timer så jeg har ikke orket tanken på å stå å helle vann forsiktig i så lang tid. Hvor stor er batchen du lager med såpass kort skylling? Er det sånn at vannestanden hele tiden skal dekke malten? Er fersk i gamet og har kjørt bare en skylling og utbyttet har nok ikke vært all verdens 58%. Kanskje tid å prøve noe nytt?

Gahr skrev:
Hehe. Ærbødigst...;D. Men jeg er forsåvidt litt enig med Trygve. Med prtiskylling trenger man kanskje ikke en like stor gryte til skyllevannet som om man kjører fly-sparge, og mange påstår også at det er mindre arbeidskrevende og tar mindre tid . Gjør det egentlig det? Man må tappe ut vørter, helle på nytt vann, røre, resirkulere (hvis man vil ha klar vørter), tappe ut på ny og ev. gjenta hele prosessen enda en gang.  Med fly-sparge justerer man flow og lar det renne. Sjekke flowen innimellom er lurt, men det er fint lite å gjøre, egentlig. Min erfaring er at det ikke tar særlig tid heller. Jeg har gått ned til 30-45 min. skylletid, uten at utbyttet mitt har blitt påvirket. Hva sier dere som har prøvd begge metoder? Hva er fordelene med varch-sparging, egentlig?

Eg har gjort begge deler. Etter litt rekonfig av oppsettet har eg HLT høgt slik at eg kan fly-sparge med gravitasjon. Det gir meg ein god del høgare utbytte, 5-10% alt etter OG.
Eg syns antagelsane dine stemmer ganske bra. Når flowen er innstilt går det av seg sjølv, berre sjekke av og til. Ein god del mindre styr enn batch etter min meining. Så lenge ein har satt opp bryggeriet for det.

Gahr skrev:
Fly sparge krever dog en invistering og oppsett av utstyr forå få det slik du viser til.
Batch sparge krever ikke mer en å vite tempen du skal ha på vannet, røre og resirkulere/tappe.
Brukte vel ca 20 minutter på skylling med denne prossesen på det gamle utstyret og lå alltid rundt 70% effektivitet med bazooka filter.

Bjarte H skrev:
Gahr skrev:
... Jeg har gått ned til 30-45 min. skylletid, uten at utbyttet mitt har blitt påvirket....
Holder pH seg fin med 30 min skylling? Eller justerer du skyllevannet foerst?

Tilsetter CaSO4 og CaCl2 i henhold til tabellen jeg bruker. pH er fin i mesken også ved endt skylling.

Tilbake
Topp