Mengden skyllevann må være like mengden vørter ut. Vanligvis kan man strupe vørterstrømmen med en kuleventil eller tilsvarende, men jeg skjønner at ditt oppsett ikke er utformet slik.Ørnegård skrev:OyvindEG skrev:Jeg ville ha holdt en knapp på skylletiden. 15-20 min er litt knapt. På mitt gamle oppsett med kjøleboks og kontinuerlig skilling, skylte jeg ca en time. Hvis jeg kortet ned på tiden, falt også utbyttet.
Men jeg har jo bare så og så mye skyllevann til rådighet. Og det er grenser for hvor liten stråle jeg kan skylle med.
Jeg mesker i et maltrør og skyllingen foregår ved å meske ut på 78 grader for så å heve maltrøret slik at vørteren renner ned i kokekarene. Mens det renner av, startes skyllingen og jeg skyller ved å sprinkle skyllevannet kontinuerlig over mesken.
Jeg brygger på Speidel, og har sånn sett samme utfordring som deg. På Speidel løses det ved å meske med mer vann, rundt 4,5 liter pr kg malt. Da blir behovet for skyllevann mindre, men i følge beersmith bruker jeg kun halvparten av det som trengs.
Prøv å øke mengden vann til innmesk, og skyll i to omganger, og fjerne øvre halvdel av mesken etter første skylling f.eks.