Nye ølstiler i Norbryggs definisjoner?

Hvilke ølstiler skulle du ønske ble mulig å levere inn i konkurranse hos Norbrygg?

• Lys lager: Moderne Lys lager

Stemmer: 3 30,0%
  • Lys lager: Lys Wiener/ Classic/ Fatøl

Stemmer: 2 20,0%
  • Lys Lager: Eksport/ Imperial Pils

• Lys lager: Grodziskie

Stemmer: 0 0,0%
  • Lys Ale: Cream Ale

• Mørk Ale: Amerikansk Sterkøl

• IPA: Butikkstyrke IPA/ NEIPA

• IPA: Rød IPA

• Belgisk Lys: Patersbier

Stemmer: 4 40,0%
  • Klasse 13: Brett som egen kategori.

Stemmer: 1 10,0%

• Totalt antall stemmer
    10

Kold Brygg

Moderator
Det er mulig å stemme på 5 forskjellige ølstiler.
Det er mulig å endre din stemme.

Jeg la merke til at dommerkomitéen i siste referat vurderte et par nye ølstiler. Det er bra og spennende. Det fikk meg selvfølgelig til å fundere litt. Hvilke stiler savner jeg? Ja, det er et par jeg kunne tenkt meg. Jeg er dog ikke sikker på at andre mener det samme. Skal jeg lage en tråd på forumet? Ja, selvfølgelig. Da lager jeg en avstemning hvor jeg tar mer flere stiler som ikke nødvendigvis jeg ønsker, men som andre har uttrykt ønske om.

Det er vanskelig å pålegge noen som jobber frivillig arbeid, avstemningen kun er en stemningsrapport som kan være til hjelp for dommerkomiteen i arbeidet med eventuelle nye stiler.

Det er heller ikke sikkert at alle stilene som ønskes/ foreslås er spesielt gode forslag av forskjellige årsaker. Det kan være fordi ølstilen allerede er dekket inn av eksisterende stil, vanskelig å definere, vanskelig tilgjengelige eksempløl, osv.

Det er flere ølstiler som ble vurderte å ta med i avstemningen, men jeg måtte prioritere grunnet begrensing i alternativer:
Lys Lager: Italiensk Pilsner
Lys Lager: Festbier
Lys lager: Lite Pils
Mørk lager: Moderne Mørk lager
Mørk Lager: Tsjekkisk Amber
Lys Ale: Amerikansk Blond
Lys Ale: Roggenbier
Lys Ale: Pacific Ale
Mørk Ale: London Brown Ale
IPA: Sur IPA
IPA: Cold IPA
IPA: Hvit IPA
IPA: Belgisk IPA
Hvete: Amerikansk Hveteøl
Hvete: Hopfenweizen
Hvete: Hvetevin
Belgisk Lys: Belgisk Pale Ale

Sist redigert:
Mine tanker om de forskjellige valgene:
Lys lager: Moderne Lys lager
Ble fjernet for et par år siden, det synes jeg var synd. BJCP sin definisjon av New Zealand Pilsner kan være et utgangspunkt for å definere denne stilen. Mindre fokus på malt og bitterhet. Men fortsatt tropisk og sitrus.

Lys lager: Lys Wiener/ Classic/ Fatøl
Wiener slik den er nå er altfor vid, typisk har denne denfinisjonen hatt fokus på den amerikanske som er vesentlig mørkere enn klassisk Wiener som er et forholdvis lyst øl. Fatøl/ Classic er øl som typisk har røtter i denne stilen.

Lys Lager: Eksport/ Imperial Pils
Dette er også en stil som mange nordmenn har et forhold til. De store bryggeriene har flere eksempler i salg på polet.

Lys lager: Grodziskie
Polsk lavalko ølstil med røykpreg, nevnt som alternativ av dommerkomitéen.

Lys Ale: Cream Ale
Klassisk lettdrikkelig gressklipperøl. En ølstil som jeg fyller et hull jeg mener mangler i definisjonene.

Mørk Ale: Amerikansk Sterkøl
Det er flere som brygger øl i denne kategorien. Arrogant Bastard er ofte opphavet.

IPA: Butikkstyrke IPA/ NEIPA
På samme måte som vi har juleøl i butikkstyrke, synes jeg det bør være et IPA alternativ i samme kategori. Masse eksempeløl.

IPA: Rød IPA
Overlapper til en viss grad med Amerikansk Sterkøl, det er flere som brygger øl som kan passe i definisjonen. Dersom Black IPA fjernes kan dette til en viss grad erstatte.

Belgisk Lys: Patersbier
En ølstil som har fått økt fokus de siste årene. Lavere alko enn typisk belgiske øl. Flere klosterbryggerier og et par norske brygger i denne kategorien.

Klasse 13: Brett som egen kategori.

Brett som tilsetning har fått økt oppmerksomhet og kreativiteten er stor.

hehe - ryggmargsrefleksen er Ole Brumm'sk: Ja, takk, alle sammen:). Men jeg skjønner at det det er snakk om, er å skaffe grunnlag for hvilke stiler som kan være aktuelle om en skulle ta inn et begrensa antall - en eller to? - nye.

Nå finnes det definisjoner - gode definisjoner, vil jeg mene - av alle (?) disse stilene, nemlig i BJCP. Og det er ikke noe som hindrer lokallag i å utlyse konkurranser i akkurat hva de vil som ikke finnes i Norbryggs sett av definisjoner, og enten lage egne definisjoner eller å bruke BJCP's.

Egentlig dreier det seg vel om hva som kan håndteres i NM? Og om jeg skal gå ut fra det som premiss, er jeg nesten tilbøyelig til å gå andre veien, og luke ut noen av de stilene det kommer inn veldig få - eller ingen! - bidrag til. Klassiske stiler bør dog bli stående nesten uansett. Om det f.eks. av en eller annen merkelig grunn skulle bli slutt på interessen for å brygge tysk pils, ser jeg ikke for meg at den stilen blir tatt ut:).

Nåja, nå var ikke premisset for tråden hva som er best med tanke på NM, så jeg skal ikke gå videre med den tanken. Og den utelukker jo sjølsagt uansett ikke at det kan være aktuelt å ta inn et par nye stiler i bytte med et par man hiver ut.

Popularitet er sjølsagt et tungt argument for å ta inn en stil - i alle fall hvis populariteten er stor nok. Kanskje kunne man legge ut et lite utvalg alternativer i et nyhetsbrev til medlemmene?

Jeg har forresten stemt taktisk her nå: Jeg har brukt bare én stemme. Dermed øker jeg sjansen for det ene alternativet jeg synes er viktigst å få inn:).

Bortsett fra egne preferanser og antakelser om popularitet synes jeg det er vanskelig å finne argumenter for å prioritere alternativene i lista her i tråden. Så ja: Stem på sterkt amerikansk:)!

Tilbake
Topp