Nybestilt BB30!

Hvorfor ikke bare koble pumpe på kranen og pumpe Vørteren utvendig og opp igjen over mesken?

Er det noen fordeler med denne måten å gjøre det på?

Sett inn sitat
Hvorfor ikke bare koble pumpe på kranen og pumpe Vørteren utvendig og opp igjen over mesken?

Er det noen fordeler med denne måten å gjøre det på?

Det gjør nok at det blir litt sirkulasjon, men tror ikke at det blir nok "sug" til at pumpa klarer å hente væske og eventuelle malt rester  fra midten av karet og videre ut til pumpe og opp igjen over mesken!
En liten sirkulasjon vil man selvfølgelig få.

Jeg har planer om å pumpe dette ut av karet og opp utvendig med en pumpe som du beskriver, men ved å legge denne i midten av karet så håper jeg at den skal klare å hente nedfall rett fra den sonen hvor det brant seg sist.

Det jeg håper på ved å legge denne under, er at nedfall fra meskekar vil bli suget til seg før det får tid til å legge seg på bunn og dermed unngå at det brenner seg fast! Jeg har boret de tilsammen 8 hullene i en sirkel form i de to utstikkerne. Erfaringen vi hadde var at mesteparten som brant seg fast var i ytterkant av den innerste ringen hvor elementene ligger under!

Men jeg kan ikke si om dette vil virke, bare at det er verdt ett forsøk ;-)

Kjipe hendelser krever desperate handlinger  ::)  ;D eller no sånt!
Her er det lov å være skeptisk!!! For all del  :)

I teorien så høres det lurt ut for meg, men om det virker i praksis får vi se  ::)

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Da har vi satt en øl til, denne gangen brodern sin, en Juleale, stout type. Og nå brukte vi denne "manifolden" i bunn, tilkoblet en pumpe som da gikk opp til toppen igjen. Nå fikk vi ikke brent mesk, men seila fint igjennom hele prosessen uten stopp!  8) ;D

Når vi var ferdig, så var det ettt lite belegg i bunn, men nå satt det ikke like mye fast som første gangen uten "manifolden" og pumpe. Måtte fikse litt på manifolden, bore opp litt større hull, slik at gjennomstrømningen ble bedre. Om grunnen til at vi ikke fikk brent mesk denne gangen er bare på grunn av manifolden er ikke lett å si, men at det hjalp er det INGEN tvil om!!!
Krana står såpass langt opp i karet, så ved å bruke kun pumpe så tror jeg ikke at det hadde blitt nok sirkulasjon til at det ikke brenner seg fast i bunn! Denne manifolden sugde til seg mesteparten som datt ned fra meske karet mot bunnen og sendte det ut i pumpa og opp i toppen igjen! Så jeg vil si at det absolutt var ett vellykket forsøk  ;D

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Vedlegg

• bilde.JPG
    bilde.JPG
    425,6 KB · Sett: 453
Men jeg kommer ikke til å bruke så mye mer enn maks 5-6 kg med malt neste gang. På de to typene vi har satt så var det 7 kg malt (dette var ett sett, så malten var blandet i en pose, så aner ikke hvor mye det var av de enkelte malt typene) Men meske karet blir ganske full med 7 kg malt, så det er ikke mye som skal til før det renner over kanten eller å få stuck mash!

Er det noen som har hatt problemer med stuck mash med 7-8 kg malt?! Vi har klart oss, men jeg synes meske karet er faretruende full med 7 kg oppi  :jaha:

Tror jeg skal prøve med 5-6 kg neste gang! Driver allerede og planlegger en Guinnies kloning  ;D Brodern har funnet en oppskrift på en Android aplikasjon, men alt er på engelsk. Må få oversatt alle malt og humle typene til norsk først evnt.

Noen som har en god oppskrift som jeg kan prøve ut på BB èn?  :)

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Firefighterkristian skrev:
Er det noen som har hatt problemer med stuck mash med 7-8 kg malt?! Vi har klart oss, men jeg synes meske karet er faretruende full med 7 kg oppi  :jaha:

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Jeg har hatt høyt nivå og tett på stuck mash et par/tre ganger med min BB30.
For meg har det fungert i slike tilfeller å heise silkurven ca 5 cm opp med tau festet i konas gardinstang.
Gir økt høydeforskjell mellom væskenivået i silkurven og væskenivået i kokekaret. Har berget meg sålangt.

Jeg har hatt høyt nivå og tett på stuck mash et par/tre ganger med min BB30.
For meg har det fungert i slike tilfeller å heise silkurven ca 5 cm opp med tau festet i konas gardinstang.
Gir økt høydeforskjell mellom væskenivået i silkurven og væskenivået i kokekaret. Har berget meg sålangt.

Akkurat! Vi har også hevet meske karet ca 3-4 cm ved hjelp av skruer som vi skrudde inn i de føttene under meske karet, i tillegg til den manifolden + pumpe!
Alt i alt ser det hvertfall ut som om vi har fått gjort de tiltakene som gjør at vi forhåpentligvis har klart å berge oss i fremtiden!
Veldig nyttig å høre andres synspunkter og erfaringer! Eneste måten å forbedre seg på og å få tips!  ;)

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Sv: Nybestilt BB30!
« Svar #25 på: I dag kl. 21:51 »

Sitat fra: magne1972 på fre  9 nov 2012, 23:07:02
Sitat fra: janvad på fre  9 nov 2012, 22:37:08
Kan vel garantere att det kommer til og svi seg neste gang!! når du skurer med svint..

+1. Og med tiden ruste også

Bare for å bryte inn, så deler jeg IKKE disse erfaringene etter 25 brygg på BB

Sier du det?! Du har brukt svint til rengjøring hver gang også? Hmm... Jeg går utifra at bunnen er like på alle BB 'er!? Hvilken versjon har du?

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Kan vel garantere att det kommer til og svi seg neste gang!! når du skurer med svint..

Sier du det?! Du har brukt svint til rengjøring hver gang også? Hmm... Jeg går utifra at bunnen er like på alle BB 'er!? Hvilken versjon har du?

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Har II  . men nei , jeg bruker ikke swint , men en skikkelig negerkuse ...

Flygel skrev:

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Har II  . men nei , jeg bruker ikke swint , men en skikkelig negerkuse ...

:jaha: :jaha: :eek:

Tilbake
Topp