Nybestilt BB30!

Firefighterkristian

Norbrygg-medlem
Da har jeg og brodern bestilt oss BB30, versjon II!  ;D ;D Vi håper den kommer i morgen, Onsdag 07.11! Så da er det bare å kjøpe seg overgang fra kjøkkenkran til hageslange kobling, eller finnes det en som passer fra kjøkken kran direkte til kjøler røret med slange klemmer?!  Er en sånn overgang fra kjøkkenkran noe man får kjøpt på Clas Ohlson, Biltema etc, eller er det vinogbar.no som er det sikreste kortet?

Er det noe mer nødvendig utstyr vi trenger for å få satt igang en batch?!  :jaha:
( vi venter med pumpe for sirkulasjon og PID, det kan vi investere i neste gang) Vi skal la tvilen komme til gode når det gjelder termostaten på den nye versjonen BB30.

Når vi bestilte BB30 så bestilte vi også 2 sett, en med stout og en med lager (malt, humle og gjær), som vi skal prøve å sette  :)

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Siden du ikke skal bruke pumpe, er det enda viktigere at kjelen er godt isolert for å unngå stor temperaturforskjell fra bunn til topp.
Et liggeunderlag har du vel liggende. Mohahaha.
Reimer med spenne får du på BT. Så vidt jeg huske holder det med de på en meter. Art nr 34-271.

Siden du ikke skal bruke pumpe, er det enda viktigere at kjelen er godt isolert for å unngå stor temperaturforskjell fra bunn til topp.
Et liggeunderlag har du vel liggende. Mohahaha.
Reimer med spenne får du på BT. Så vidt jeg huske holder det med de på en meter. Art nr 34-271.

Det er notert! ;-)

Sett inn sitat
Her får du svar om kobling fra kran til kjølespiral

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,11909.0.html

Takker og bukker!

Da blir det en rørsjappe eller BT!

Takk for alle svar :)

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Noen som husker dimensjonen på kjølerøret?! Tenkte jeg skulle kjøre innom og kjøpe nipler, slanger og klemmer på vei hjem fra jobb i dag :)

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Du kan f.eks handle følgende på Biltema:

Artikkelnummer i parantes.

Nippel (86603)
Krantilkobling (14035)
Hurtigkobling (14014)
Vannslange (14061)

Sett inn sitat
Du kan f.eks handle følgende på Biltema:

Artikkelnummer i parantes.

Nippel (86603)
Krantilkobling (14035)
Hurtigkobling (14014)
Vannslange (14061)

Så utrolig bra!! Tusen hjertelig takk for nydelig hjelp og info :)

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Da har BB30 kommet, første brygget ble satt i går (hvertfall gjort ett forsøk) Da det ble brent mesk, så måtte ut med mesken, overføre til ett kar mens INTENS skrubbing ble utført så albuene skreik av smerte. Fikk det reint og desinfisert og begynte pån igjen! Resultatet får vente på seg, da hverken jeg eller brodern har noen stor smaks løker for brent smak i vørteren! Var hvertfall vanskelig for oss å avgjøre om det var ødelagt. Kjente ingen utpreget brent smak, så gjæren ble tilsatt og lokket ble satt på og den står nå til gjæring :)

Før neste brygg blir gjennomført skal det litt omgjøringer til: Heve meske karet noen få cm, invistere i en pumpe så vi forhåpentligvis klarer å luke bort problemet med brent mesk, så får vi se om det gjør susen!

Synes ikke at forskjellen mellom temperaturen på termostaten var veldig avvikende enn egentlig temperatur i mesk. Temp på termostat. 66 grader. Temp i mesk: 64 grader. Synes temperaturen holdt seg nogenlunde jevnt under hele prosessen.

Dette var forøvrig ett bukkøl sett fra olbrygging.no. OG ble 1.065, så det endte ikke altfor dårlig opp selv med en pause for å vaske bort brent malt!
Blir spennende å se etter 4 uker om det blir drikkbart eller tømbart  ::)

Oppdatering kommer  ;)

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Hvis du får svidd guffe på elementene i kokeren på BB30'en må du for alt i verden ikke bruke stålull :p Da kan du være bra sikker på at det er akkurat der det svir seg neste gang også. Det beste er å ha PBW i kokeren og la det stå over natten, da løsner guffa raskt.

Hvordan skal du heve meskekaret? Jeg har tenkt på å gjøre det samme.

Sett inn sitat
Hvis du får svidd guffe på elementene i kokeren på BB30'en må du for alt i verden ikke bruke stålull  Da kan du være bra sikker på at det er akkurat der det svir seg neste gang også. Det beste er å ha PBW i kokeren og la det stå over natten, da løsner guffa raskt.

Enig!! Vi prøvde forgjeves med oppvask børste og potet børste, uten i det hele tatt å se antydning til forbedring. Resultatet ble hurtig kjøring til Rimi og kjøpte Svint! Sånn fint stålull med såpe i! Iogmed at mesken sto ved siden av, så måtte vi være litt kjappe. Det gjorde underverker (til slutt) var jaggu ikke bare å tørke av. Svint er jo relativ forsiktig i forhold til ståull!

Når det gjelder å heve, så er dette noe jeg ble anbefalt av en brygge kompis! Det han gjorde var å dra på f.eks Biltema og kjøpe rustfrie skruer, med sånn stort hode på ( av typen 8, 10 eller 12 mm fastnøkkel hode på) så det blir liksom bein for meske karet å stå på! Også skru disse inn i de tre brakettene som originalt er avstands stykker! Da vil man få litt mer avstand. Når det gjelder lengden på skruene så har jeg ikke gjort denne enda selv, så man må måle avstanden som den er orginalt opp til kanten på karet slik at du ikke tar for lange skruer.
Planen min er vel å heve med ytterlige 2-4 cm, avhengig av hva som passer best i forhold til hvor langt jeg har å gå på!

De som leser får bare rette meg, men det er nå hvertfall tankene som har slått meg!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Hvis det er noen sveisere her inne som kan svare meg på om det er veldig vanskelig å sveise en ny stål plate oppå den originale slik at brent mesk forhåpentligvis blir redusert så hadde jeg evnt fått bekreftet eller avkreftet ett forslag!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Firefighterkristian skrev:
Sett inn sitat
Hvis du får svidd guffe på elementene i kokeren på BB30'en må du for alt i verden ikke bruke stålull  Da kan du være bra sikker på at det er akkurat der det svir seg neste gang også. Det beste er å ha PBW i kokeren og la det stå over natten, da løsner guffa raskt.m

Enig!! Vi prøvde forgjeves med oppvask børste og potet børste, uten i det hele tatt å se antydning til forbedring. Resultatet ble hurtig kjøring til Rimi og kjøpte Svint! Sånn fint stålull med såpe i! Iogmed at mesken sto ved siden av, så måtte vi være litt kjappe. Det gjorde underverker (til slutt) var jaggu ikke bare å tørke av. Svint er jo relativ forsiktig i forhold til ståull!
Når det gjelder å heve, så er dette noe jeg ble anbefalt av en brygge kompis! Det han gjorde var å dra på f.eks Biltema og kjøpe rustfrie skruer, med sånn stort hode på ( av typen 8, 10 eller 12 mm fastnøkkel hode på) så det blir liksom bein for meske karet å stå på! Også skru disse inn i de tre brakettene som originalt er avstands stykker! Da vil man få litt mer avstand. Når det gjelder lengden på skruene så har jeg ikke gjort denne enda selv, så man må måle avstanden som den er orginalt opp til kanten på karet slik at du ikke tar for lange skruer.
Planen min er vel å heve med ytterlige 2-4 cm, avhengig av hva som passer best i forhold til hvor langt jeg har å gå på!

De som leser får bare rette meg, men det er nå hvertfall tankene som har slått meg!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen
Kan vel garantere att det kommer til og svi seg neste gang!! når du skurer med svint..

magne1972 skrev:
janvad skrev:
Kan vel garantere att det kommer til og svi seg neste gang!! når du skurer med svint..
+1. Og med tiden ruste også

:mad: :eek: :eek:ppkast:

ÆSJ.... *blemme* Etter vi hadde skuret, så fortsatte vi. Vi skrubba hele den innerste "ringen" hvis du er med på hva jeg mener, og etter vi var ferdig og skulle vaske ut, så hadde det brent seg litt flekkvis, ikke over hele stedet vi hadde skrubba! Skal høre med en kollega på jobben som er sveiser om det er mulig å sveise en ny bunn!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Tror å sveise er ett umulig oppdrag! Men ble foreslått at det KUNNE la seg gjøre å lodde fast en plate i bunn med sølv tinn eller vanlig tinn! Dette skal jeg undersøke på ett sveise verksted!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Kjører du begge elementene på full pupp mens du koker eller? Det blir da normalt bare littegrann svidd nederst etter kokingen, og da bruker jeg bare det ene elementet under kokingen.

Sv: Nybestilt BB30!
« Svar #16 på: I dag kl. 14:12 »

Kjører du begge elementene på full pupp mens du koker eller? Det blir da normalt bare littegrann svidd nederst etter kokingen, og da bruker jeg bare det ene elementet under kokingen.

Nei, under kokingen så brukte vi kun ett element som holdt jevn koking under hele timen! Så det var ikke noe problem. Det som var litt tricky var å få det til å begynne å koke uten å få det brent før kok var oppnådd! Vi var veldig forsiktig med å bruke begge elementene, brukte begge bare noen få minutter, før vi bestemte oss for å gå over til kun 1500 watt og heller bruke lengre tid.

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Har nå vært og undersøkt MYE!

- Snakket med ett sveise verksted, men det er for trangt kunne komme til for å sveise!

- Var i kontakt med ett lodde verksted, og de sa at det KUNNE la seg gjøre, men det var vanskelig å si om de hadde klart å få det helt tett i skjøten. Alternativet de kom med var å kjøpe strø sand på f.eks byggmakker el, som var en spesiell type stein som var 3 mm i diameter, som var vasket, renset og tørket.
Forslaget hans var å da legge denne steinen i bunnen over der elementene ligger, også legge en rustfri plate på 4-8 mm oppå her igjen. Min bekymring var om denne steinen avga noe giftige stoffer under oppvarming, eller om det i hele tatt hadde funket, da jeg ikke er sikker på om varmen hadde fordelt seg riktig.

- Var også hos ett firma som het Belegningsteknikk, som driver med å sprøyte teflon på industrielle utsyr, altså STORE rør, fra 2 meter til 15 meter i diameter. De skulle være så snille og spraye innsiden av karet for meg hvis ønskelig, men han mente at problemet med brent mesk ikke ville forsvinne av den grunnen. Det eneste jeg ville oppnå var at det som hadde brent seg, ville være lettere å fjerne... Når kostnaden hadde blitt ca 1000 kr + moms, og jeg kanskje ikke ville fjerne problemet, tror jeg dette blir lagt på is inntil videre.

- Det vi har nå gjort, er at jeg har laget en innretning som legges i bunn av karet, som jeg har boret 4 stk 2 mm hull på stategiske steder på hvert av utsikkerne, som da skal kobles en pumpe til, og som da forhåpentligvis klarer å suge unna det som sildrer ned fra meske karet og opp i toppen av meske karet igjen! Håper vi... Synes uansett at det er verdt ett forsøk!

Jeg har litt problemer med å legge til bilde av denne saken, men skal prøve å få gjort dette senere i kveld eller i morgen kveld, da jeg er på jobb, og pcèn vi bruker er låst til administrator som ikke vi får låst opp!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Da virker det som om jeg har fått lagt til bildet! Håper kvaliteten er bra nok så man ser hva det er jeg har gjort!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Vedlegg

• bilde.JPG
    bilde.JPG
    276,7 KB · Sett: 620
Tilbake
Topp