nybegynnerutstyr til 2000

Hei. Jeg har lenge hatt lyst å lage mitt eget øl og nå har jeg bestemt meg for å ta spranget.
Har et budsjett på ca 2000 til utstyr og har gjerne lyst å ha noe som kan lett utvides senere i "karrieren" hvis det blir behov for det.
Bor i en liten leilighet, så kan ikke ha det helt store maskineriet, men har en ganske kald og mørk bod i kjelleren til lagring og pils-gjæring.

Har mest lyst å hoppe over kit og gå rett på godsakene med en gang.

Leste i DN om en nettbutikk i USA for de solgte ferdig sett. De hadde et 20-liter sett for totalt 2000kr (frakt+toll inkl) med mye utstyr: http://brooklynbrewshop.com/store/5-gallon-beer-kits. Hvor mye kan jeg få i Norge for samme sum og er det noe annet jeg bør ha? (vet jeg trenger en stor kjele)

Brew in Bag med en hyttekjele eller lignende i overkant av 20 liter, bør kunne gi deg batcher på snaue 20 liter for under 2000,-. Da får du en kjele som kan brukes til mye bryggerelatert for litt større batcher (varming av skyllevann, for eksempel) i tillegg til maltmølle, gjæringskar, kapselpåsetter osv som kan brukes uavhengig av bryggesystem.

Odland skrev:
Bor du i Stavanger kan jeg nok bidra med noe utstyr til deg, har litt til overs :)

Bor i Bergen "dessverre" (heldigvis).

det er ingen steder her som selger komplette nybegynnerutstyr eller noe sånt? så han ipå maltbua hadde et komplett kjøkkenutstyr til 3000,

Vinsjappa på Nøstet har noe (gjæringsbøtte, ocelvekt, gjærlås, ekstrakt, noe humle, termometer), samt du kan få kjøpt billige gryter på Europris på Danmarksplass.

Er du så heldig at du er Student (eller sier at du er det), skal det være noe rabatt på Nøstet.

Jeg pleier å anbefale nybegynnere følgende:

Ca. prisKildeGjenstand
100LoppemarkedStor kjele, helst 25 liter eller mer
20 / 200Loppemarked / Clas OhlssonKjølebag, rundt 20-25 liter
180Clas Ohlsson2m kobberrør fra Clas til silbunn og stigrør
100Rørlegger / Bauhaus e.l.3 T-koblinger og 4 hjørner
800Vin og BarDyppkjøler
80BiltemaVannslange til å bruke som hevertslange på stigrøret
180Vin og BarAutohevert
260Vin og Bar2x 30 liters gjæringskar
100Vin og BarHydrometer og målebeger

Kvern pleier jeg å anbefale å vente med. I begynnelsen kan man bestille ferdig knust malt, hvertfall basemalten, og spesialmalt kan knuses med kjevle. Alternativt er det lett å finne noen hjemmebryggere i nærheten å låne kvern av, samtidig som man får kontakt med noen andre bryggere.

Hvis man er flink til å handle f.eks kjele og kjølebag billig (sjekk loppemarkeder!), så kan man få alt dette for under 2 000. Du har da fleksiblet utstyr som er lett å bygge videre på, f.eks med gjæringsskap, egen kvern, fly sparge-utstyr osv.

Dersom du har en litt svak komfyr, anbefaler jeg også 2 stk grilltennere fra Clas Ohlsson til 79 kroner per stykk for å få mer futt på kokinga.

Jeg husker ikke hvor mye jeg måtte ut med til sammen, men jeg kjøpte kobberrør fra biltema + "kjøkkenspring-til-hageslange-overgang" + noe slange og noe teip. Dette blei en dyppkjøler til mye mindre enn 800.

Dalaker skrev:
Jeg husker ikke hvor mye jeg måtte ut med til sammen, men jeg kjøpte kobberrør fra Biltema + "kjøkkenspring-til-hageslange-overgang" + noe slange og noe teip. Dette blei en dyppkjøler til mye mindre enn 800.

Tja. 12mm rør koster 399 kroner for 5 meter. Jeg ville nok laget 10 meter lengde når jeg først var i gang med det, og da ender du fort opp med 1 000 kroner tilsammen, dersom du skal ha med koblinger, slanger osv...

bladde gjennom finn.nopå jakt etter en panne og kom over dette

31_976018026.jpg

ville ikke en pølsekoker med tappekran og termostat fungere ypperlig til øllaging? spesielt hvis man driver med BIAB?

Odland skrev:
Bor du i Stavanger kan jeg nok bidra med noe utstyr til deg, har litt til overs :)
Hva slags utstyr har du til overs?

Jeg bor i området og har så smått begynt å brygge selv, så vi trenger mer utsyr. =)

Odland skrev:
Vinsjappa på Nøstet har noe (gjæringsbøtte, ocelvekt, gjærlås, ekstrakt, noe humle, termometer), samt du kan få kjøpt billige gryter på Europris på Danmarksplass.

Er du så heldig at du er Student (eller sier at du er det), skal det være noe rabatt på Nøstet.

så da har jeg tenkt lenge gjennom dette og kommet frem til følgende løsning, siden jeg har en kjele på 15 og et relativt lite kjøkken, så kjøper jeg en liten hyttekjele el. på ~25l med kran. i tillegg investerer jeg i en coleman extreme el. på 36/50 liter (avhengig av pris og hva jeg finner) og en ny kran + bazooka.
så lenge jeg kan fordele vørteren i to gryter, så kan jeg da fylle opp en 30 l gjæringstank på en dag.

Evt så kan jeg isolere hyttekjelen godt få til en rist og meske i den for å spare ~ 700 kr eller bare bruke gjæringskar to i to med hull i det innerste

(går det med en 31 cm fettrist i 34 cm gryte eller blir det for mye hull på siden?)

så kjøper jeg inn 3 gjæringsbøtter med kran, gjærlås, maltøse, termometer, hevert, vaskeutstyr, flaskefyller, humleposer og knust malt/humle og gjær til mine første 2/3 brygg hos petit-agentur og håper jeg kan få en pakkerabatt (evt. får jeg melde meg inn i foreningen og iallefall få 5% rabatt den veien  :biersmile:)

edit: kanskje jeg trenger en kjøler også, men med små kjeler og kaldt vann, så håper jeg å slippe det, har også tilgang til sånne -20 coldpacks på jobben som skal kunne bare slippes rett oppi en gryte for nedkjøling (evt i vannet ved siden av da jeg ikke vet om de tåler varme)

noen som ser noen store feil i planen min?

Du kan lage en kjøler for ca 400 kr med utstyr fra Biltema. Den blir bare 5 m, men jeg tror i alle fall det skal holde for meg, kokevolum mellom 20 og 30 liter. Kan evt lage en 2 * 5 meter når det blir bruk for det.

Ang pølsekoker (som jeg tror du har slått fra deg), så er det vel egentlig en pølsedamper. Nå snakke jeg ut fra egen erfaring med disse, men tror den bare er beregnet til å koke en liten mengde vann under en rist, så jeg vet ikke hvordan det vil fungere som kokekar. Ei heller hvor mye det er på å spare i forhold til feks vannkoker modifisert inn i kjele, som jeg har sett flere andre lage her på forumet.

Glem pölsekjelen, jeg har prövd og det tar bortimot 30 minutter för du får en liter vann til å koke i bunnen. Jeg har kjöpt et 1 gallong sett fra Brooklyn Brew Shop. Ink frakt, toll og mva endte det hele på nesten 600 kroner. Jeg kjöpte settet med Everyday IPA. brygget blei knallbra, konseptet er enkelt og funker. Men når man etter hvert har brukt noen timer på norbrygg.no og ser at man kan få tak i billig utstyr og råvarer, så blir det jo helt feil å bestille den 5 gallon-pakka fra statene.

Selv vurderer jeg å hoppe rett på en Speidel, er dårlig til å fikse/trikse rör og kjölebokser. Synes også at det virker som en nydelig lösning når man har flere å tenke på enn bare seg selv i hjemmet (mindre plass/söl/tid)

jeg skjønner jo godt at folk er intereserti allgrain, jeg driver selv med det, men ekstraktbrygging er mye enklere å komme i gang med, og gir like bra resultat.
mye av utstyret om ikke alt fra ekstraktbrygging kan brukes videre i allgrain.
Et godt tips er å begyne med et ekstraktbrygg. fordi det er rimeligere startkostnader, og enklere og komme i gang med. som nybegyner er det trolig at resultatet også blir bedre.
ekstrakt, eller kit brygging har de fleste utstyr til å prøve mesteparten av på kjøkkenet allerede, og når resultatet er der, blir de fleste da bitt av basillen....
da er det på tide å hoppe på utstyrsjaget, og alt det andre. jeg ville ihvertfall anbefalt den veien.

magne1972 skrev:
jeg skjønner jo godt at folk er intereserti allgrain, jeg driver selv med det, men ekstraktbrygging er mye enklere å komme i gang med, og gir like bra resultat.
mye av utstyret om ikke alt fra ekstraktbrygging kan brukes videre i allgrain.
Et godt tips er å begyne med et ekstraktbrygg. fordi det er rimeligere startkostnader, og enklere og komme i gang med. som nybegyner er det trolig at resultatet også blir bedre.

Støttes!

Begynn med ekstraktbrygging, med spesialmalt. Og kjøp heller en skikkelig kjele til å begynne med. med skikkelig så mener jeg med tykt gods, tappekran og nivåmåler eller liter merking innvendig.

Med ekstraktbrygging trenger du to "dyre" ting, kjele og kjøler.
kjøler lager du billigst selv (og det er ikke viktig om den kjøler på 15min eller 45min, bare det ikke tar flere timer)
tips om hvordan: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4738.msg37394.html#msg37394

med alt annet billigere småtteri så bør være godt mulig å komme under 2000,-

jeg driver og irriterer meg over den billige hyttekjelen min om dagen, så må kjøpe ny ganske snart. "det er dyrt å være fattig" "kjøp billig kjøp dobbelt" osv..

Bjarte H skrev:
Det er et poeng at den kjøler fort. <30min er ok, <20min er bra, mener jeg.

under 1 time er vel tommelfingerregelen, har jeg "hørt"
men, såklart, jo fortere jo bedre.
med 10m 8mm drivstoffrør fra Biltema bruker jeg ligge rundt 25min

EDIT: på ca. 20 liters brygg

Lars B. skrev:
Odland skrev:

Bor i Bergen "dessverre" (heldigvis).

det er ingen steder her som selger komplette nybegynnerutstyr eller noe sånt? så han ipå maltbua hadde et komplett kjøkkenutstyr til 3000,

Eg har oppgradert mitt bryggeri og har noko utstyr eg skal selga billeg. Ein 26,5 liters hyttkjele isolert og med krane, 2kw kokeplate og ei meskebøtte.
Har sendt mail tidlegare i dag til ein kompis og spurt om han vil kjøpa det, men vis han seier nei kan du kjøpe det.

Eg bor jo også i Bergen, så du kan komma å sjå på det hvis du vil.

Tilbake
Topp