Nybegynnerspørsmål om humle i lager / pils av ekstrakt.

Jeg har nokså nylig for første gang satt en lys lager av ekstrakt, som nå står til lagring i kjelleren. Jeg fulgte denne oppskriften som jeg fant på disse sidene ganske nøyaktig: http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/44-ekstraktbrygging .

Tre forskjeller:
1 - brukte ikke Saaz-humle, men Hallertauer Perle.
2 - Fylte vann til 25 liter, ikke 20 og skalerte opp resten av oppskriften deretter.
3 - Brukte flytende Wyeast Bohemian lager i stedet for tørrgjær.

Det jeg senere begynte å stusse på da jeg gjorde den researchen som jeg burde ha gjort i forkant var mengden av bitterhumle. I oppskriften brukes 100 gram til 20 liter. I min batch på 25 liter brukte jeg dermed 125 gram. I alle pils / lageroppskrifter jeg har sett senere har mengden bitterhumle variert fra rundt 30 til rundt 80 gram til 25 liter. Jeg har med andre ord brukt 2-4 ganger så mye som det som ser ut til å være vanlig.

Jeg har dermed to spørsmål:

1 - Hvorfor står det så mye mer humle i denne oppskriften enn det som ser ut til å være vanlig?
2 - Hvilken innvirkning vil dette egentlig ha på "pilsen" min når den er ferdig? Blir den helt udrikkelig?

Takk for svar.

1. Bitterhet fra humle kommer fra alfasyrer. I denne oppskrifta er det brukt saaz med lite bitterhet (ca 3% alfasyrer, enkelte humler kan ha over 10%), så derfor trengs det nye humle i denne oppskrifta. Mengden bitterhumle (humle som kokes lenge) må tilpasses alfasyrenivå i humla som brukes.
2. Har du brukt for mye bitterhumle  blir ølet ditt for bittert. Hvor bittert det oppleves finner du ut når du får det i glasset, men det går an å anslå viss du vet hvor mye alfasyre det var i humla du brukte.

En annen ting er at ei pakke Wyeast kan være litt lite på en så stor batch lager. Det kan føre til litt lavere utgjæring, altså et søtere øl, som kan balansere litt mer bitterhet.

OK, vi venter og ser. Mener alfasyren var på 8, så det blir vel litt sært. Tipper jeg kommer til å drikke det opp uansett  ;) . Ellers laget jeg 1,5 liter starter av gjæren, så jeg forventer ganske god utgjæring.

Ellers gjelder de tallene jeg refererte til selv i de oppskriftene der det er brukt saaz-humle, så jeg synes fortsatt det er litt rart at det er så mye i den oppskriften. Men uansett, man lærer best ved å prøve og feile.

Om alfasyra er på 8 % så vil du få en ganske drøy bitterhet. Ca 100 IBU.
Det er like mye som du kan forvente å få i en dobbel IPA, bare at det vil kjennes bitrere siden det her er i en pilsaktig øl.
Det kan bli spennende.

Det blir spennende ja. Kommer til å modifisere neste brygg en hel del. Når denne batchen havner i flasker høster jeg antakelig gjær og setter ny så snart jeg har nok starter. Har skaffet Saaz nå, og har litt igjen av Perlen, så neste gang har jeg tenkt å regne litt på det og komme fram til en litt mer gunstig pilsoppskrift.

Tilbake
Topp