Nybegynner

PerEinar

Norbrygg-medlem
Hei:)

Tidlig i forrige uke leste jeg en artikkel om ølbrygging og syntes det hørtes interessant ut. Leste litt om det, og bestilte utstyr og råvarer fra bryggselv. Jeg gikk for en all grain german pilsner med alle gjær. Jeg kalkulerte en oppskrift på beertools.com der jeg landet på følgende oppskrift:

Mesk:
3 kg bes malz pilsner heidelberg
0,4 kg best malz munich malt dark
Mesket med 15L i BIAB på ca 65grader, skylte makten med 3L vann med 78grader.
Kok:
20gr fuggle 60min
15gr cascade 25 min
Irish Moss 0,5ts 15 min
20gr cascade 5 min
Avkjølte i vannbad og fikk en OG på 1.053
I følge literanviseren på gjærkaret ble det ca 12L
Jeg tilsatte 1 rør med whitelabs WPL 029 og rørte denne inn.
Gjærkaret står nå og koser seg i en temperatur på ca 18,5 grader.

Lørdag satte jeg en ny og litt større batch med samme maltsammensetning men med litt mer humle i bitterhumlen og aromahumlen,men samme typer. Denne ble avkjølt med kjøler. Også her gjorde jeg feilen med å røre inn gjæren istede for å riste den inn(forøvrig 2 rør WPL 029). På denne batchen tror jeg også det kom med en god del humle i gjærkaret. Også denne står i en temperatur på ca 18,5 grader.

I kveld målte jeg FG på den første til 1.014, det er forholdsvis rolig i gjærlåsen i det karet. Det andre er ganske aktivt ennå. Da jeg målte FG tok jeg også en liten smaksprøve, litt grumsete, det var utrolig god smak med det samme, men en helt forferdelig ettersmak. Jeg forventer den er mye bedre om noen uker :)

Er det noen som har kommentarer eller forslag til justeringer før tapping?

Hei.
Da tar jeg utgangspunkt i at alt av utstyr er desinfisert/rengjort skikkelig.
Med gjøring av Lager gjær på 18,5grader mot det optimale på 10-13 grader så kan det gi andre smaker enn det du forventer. Men WLP 029 er super gjær som gir reint øl på 18 grader Tidlig i gjærings prosessen er det en del stoffer som feks. svovel å Diacelyl som fortsatt kan vøre i brygget.
Disse forsvinner ofte mot slutten av gjøringen om rett mengde gjær er tillsatt. Til å kalkulere gjær mengde kan du bruke  www.mrmalty.com  denne finnes også som app å anbefales på det varmeste.

Om ikke gjæringen din ender heilt der du ønsker så kan det skylles flere ting, men ikke begrenset til : Under pitching ( for lite gjær) er hovedmistenkt,
                                                                                                                                                Utilstrekkelig O2 i vekst perioden vil forsterke effekten av det første, men er alltig gjeldende.
                                                                                                                                                Det blir nok ikke Pils, men en rein og god Anglo/Amerikansk Pale Ale
La ølet stå på dunk i minst 14 dager å mål densitet igjen, enkelte sukkerarter tar litt tid å gjære ut. For å få denne typen gjær ut av løsning kan lagring omkring 0 grader C en uke være gunstig for å få klart øl. Men tiden vil også sørge for at det legger seg.
Du kan øke tempen til ca 20 etter første uka å la den gjære ut der.

Takk for svar :)
Det har jeg, vasket alt med pwb og desinfisert med starsan, da jeg vet at det kan være fett og olje på diverse utstyr.
Ja, jeg forventer at det enda er endel reststoffer gjæren vil rydde oppi i mot slutten av gjæringstiden, men kan det være en ide å virvle opp bunnfallet litt?
Jeg forventer ikke helt en pils-type, german pilsner var mer et utgangspunkt. Jeg valgte ale som gjærtype først og fremst for å i første omgang slippe å investere i nytt kjøleskap enda, da med tanke på modningen på lager gjæren.

Planen var at den skulle stå til neste helg, men mener du at jeg etter første uka i gjærkaret kan øke tempen eller er det etter tapping?

Vi har brygget 4 Köelsch med samme gjær. I starten smakte det "så som så". Etter 6-8 uker kjølig lagring var smaken på plass. Etter ca 3 mnd var den helt fortreffelig! 

Øystein

Kittelsen skrev:
Det blir nok ikke Pils, men en rein og god Anglo/Amerikansk Pale Ale
La ølet stå på dunk i minst 14 dager å mål densitet igjen, enkelte sukkerarter tar litt tid å gjære ut. For å få denne typen gjær ut av løsning kan lagring omkring 0 ºC en uke være gunstig for å få klart øl. Men tiden vil også sørge for at det legger seg.
Du kan øke tempen til ca 20 etter første uka å la den gjære ut der.

Jeg har som nevnt en mistanke om at denne kan bli veldig god når gjæringen er ferdig og den får litt lagringstid :)
Men du mener jeg godt kan øke temperaturen en av de neste dagene og la det stå slik ei ukes tid, for så å senke tempen til i overkant av 0grader ei uke (for klarning). Og så flaske opp og karbonere på romtemp i 2 uker?

Tilbake
Topp