Nybegynner som trenger råd

Tenkte jeg skulle prøve meg på ekstrakt brygg første gangen får å gjøre ting litt enklere, men jeg har noen spørsmål jeg trenger og få svar på ang. fremgangsmåte og utstyr.

Begynner med utstyr.
Tenkte jeg skulle prøve og få ta i en hyttekkjele på ca 25L. Virker praktisk med kran, også er de jo forholdsvis rimelig. Kan jeg bruke den til mesking senere om jeg vil prøve det?
Jeg lurer også på om det er dumt og ha en for stor gjæringstank? La oss si at den er 2/3 full under gjæring, er det da lettere og få "infeksjon" i ølet? (tenkete på forbøtter fra felleskjøpet på 40 liter).
Er vel kasnkje en fordel og ha gjæringsbøtter med kran og kanskje?

Er ocslevekt og hydrometer det samme?

Råvarer.
En ting er sikkert, jeg skal brygge med overgjær.
Er veldig glad i IPA, og da spesielt Propper Job, og Punk(brew dog). Liker også sevlfølgelig belgiske trappistøl, og da kanskje aller best rochefort 8 og 10, men det er vel sjelden noe i veien med en Blond for den del...

Så, hva skal jeg brygge og hvor mye?
Hadde selvfølgelig vært morsomt og få til noe som minner om noen av de ovennevnte ølene, men jeg har ikke peiling på hva slags maltekstrakt/malt/krystalmalt eller hva slags humle jeg trenger. Her hadde det vært fint med litt hjelp!

Så var det bryggeprossesen da.
Har sett div. videoer på youtube, men vet ikke hvor mye klokere jeg ble av det, folk gjør ting forskjellig.
Kan jeg gjøre det på følgende måte:

Varme opp en mindre mengde vann, tilsette knust malt/smaksmalt og evt. krystallmalt i humlepose og la dette trekke i ?# min, for så og skylle/vaske ut.
Koke denne blandingen med humle i x #min (90, 30 5?), for så og tilsette maltekstrakt og gi ett raskt oppkok.

Kjøle ned ved og blande inn resten av vannmengden i form av kaldt vann direkte i gjærbøtta.

Er dette en ok løsning for en nybegynner? Virker i hvert fall lettvint!

Ser også ut som det er litt mere lettvint og bruke tørrgjær løst opp i vann, eller tar jeg feil her?

Er litt gira på å nyte eget brygg til påske, uten og kjøpe et eget microbryggeri.

Hilsen Ketil

Hei Ketil

her er noen svar i alle fall. Råd nummer en: kjøp boken Moderne Hjemmebrygging. Den er på norsk, kjapp å lese gjennom og du lærer alt du trenger å vite de første gangene du skal brygge øl, ekstrakt- eller fra bunnen av. Det gjorde jeg, og jeg hoppet rett på maltbrygging. Det skal riktignok sies at brygg nummer en ble nærmest udrikkelig pga dårlige råvarer, men fra nummer to og utover har det vært en ren glede.

Hyttekjele med kran funker helt fint. bare pass på at kranen ikke begynner å lekke ved høye temperaturer. Når du skal begynne med maltbrygging kjøper du en hyttekjele til, da kan du med en enkel filterordning i bunnen bruke den til mesking.

Jeg er ikke supererfaren, men kan ikke tenke meg at størrelsen på gjæringstanken (slik du beskriver) skulle være noe problem. Regner med at du bruker lokk, og det legger seg da et CO₂-lag over væsken.

Ocslevekt er en form for hydrometer.

Oppskrifter finner du masse av på forumet. Fremgangsmåten din ser forsåvidt grei ut, men husk at temperatur er viktig, det samme er renhold.
Tørrgjær er enklere, og funker helt fint i starten.

Lykke til!  

1. Hyttekjeler skal være veldig greie for ekstraktbrygging. Hvis du passer litt på under oppkok burde du kunne brygge opp mot 20 liter øl. For å kunne bruke den til mesking, må du installere en eller annen for for sil eller falskbunn. Det skulle fint la seg gjøre, vil jeg tro.
2. Så vidt jeg vet, gjør det ingenting at gjæringskaret er for stort. Jeg har gjæret 8 liter i de vanlige gjæringskarene på 25 liter, uten problem.
3. Hydrometer og oeschlevekt er det samme.
4. Ved ekstraktbrygging er vel rådet å kjøpe ly maltekstrakt, og bruke spesialmalt til å tilsette farge og mer smak. For en IPA ville jeg ha kjøpt lys maltekstrakt (flytende eller tørr), og krystallmalt Ca 150 EBC. Av humler kan East kent goldings, challenger og fuggles anbefales. Target er også fin, fordi den har høy alfasyreprosent. Jeg ville ha brukt to-tre typer på en IPA. Enkelt forslat til oppskrift på 20 liter:

3,6 kg flytende lys ekstrakt (kan kokes i 60 min med humlen, eller tilsettes på slutten av koketiden. Her praktiseres det forskjellig, virker det til)
300 gr krystallmalt (knuses og trekkes i pose frem til vannet er 78 grader)

Target til 45-50 IBU, kokes i 60 min
30 gr EKG i 15 min
50 gr EKG ved kokeslutt

OG: 1057
FG: Rundt 1014

Jeg ville ha brukt WLP007 eller Wyeast 1098, eventuelt fermentis S-04 (tørrgjær).

5. Ja, dette er en ok måte å gjøre det på. Det er vel dette som kalles minimesking / partial mash. Hvis du kun bruker spesialmalt, kan du bare ha det i en egnet pose og slenge oppi bryggevannet mens det varmes opp. La det ligge oppi til vannet har når 78 grader, da tar du det ut. Trenger ikke å skylle, da dette ikke bidrar med sukker, kun farge og smak. Anbefaler å lese artikler på siden er. Står også om ekstraktbrygging her.

Ellers anbefaler jeg også boken "Moderne hjemmebrygging" og les masse på nettet.

Angående mesking i hyttekjele så er det også en mulighet å kjøre "Brew In A Bag" / meskepose i stedet for silbunn.
Ulempen med mesking denne kjelen er varmetapet over 1-1,5 timer, men med f.eks et tilpasset liggeunderlag eller ullteppe eller liknende rundt vil temperaturen holde seg mye bedre.

Også: Om du melder deg inn i Norbrygg får du tilgang til medlemsdelen av forumet med mer utfyllende beskrivelser av bryggeprosessen.
Men.. boka moderne hjemmebrygging er også sterkt å anbefale, sammen med den danske "Håndbog i Ølbrygging" som du bla får på brygging.no.

Takker for flotte svar!
Har ikke fått tak i hyttekjele, da ingen i hyttebygda Oppdal hadde det på lager  :nosmile:
Jeg har bestilt boken og søk om medlemskap i Norbrygg, så da finner jeg vel ut av ting jeg trenger og vite der etterhvert.
Hvor finner jeg det underforumet for medlemer?

Mulig jeg går for oppskrifta til Ølvind, men jeg har noen tillegsspørsmål.

- hvor mye vann skal jeg ha til denne oppskrifta?
- hva er EKG (30gr EKG i 15 min)?

Jeg har tatt utgangspunkt i 22 liter ferdig øl. Hvis du regner med 10% avdamping bør du bruke 24,5 liter hvis du koker alt i ett. Hvis du deler i to, kan du gå for 2x13 liter (fordamper alltid litt mer med med mindre væske.

EKG er en humle. EKG står for East Kent Goldings. Du kan bruke challenger eller fuggles også.

Eller Cascade, Summit, Amarillo om du vil ha en god amerikansk IPA. Min 1. Apa ble helt nydelig om jeg sjøl skal si det :p

Tilbake
Topp