Nybegynner på fat

Jeg er litt rookie på karbonering med co2 på fat. Lurte på et par ting;

Har skjønt at man bør kjøre på 1 bar i ca 1 uke for å få et OK resultat. Men etter det hva skal trykket ligge på?

Kjører ned til 0,1 bar ved tapping

Trykket skal være konstant, tappeflow/trykk regulere du med slange/rør lengde/tykkelse, det er slik det SKAL være, men noen praktiserer å senke tappetrykket og så sette det opp igjen etter endt drikkedag, men slik skal det IKKE være.

OT:
På Jesus siste dager for vi gjøre som ham, bruke lignelser:
Du kan godt kjøpe frysevarer og legge dem på kjøkken benken noen uker, de er jo dine,
MEN DET SKAL IKKE VÆRE SLIK.

Når jeg fikk montert fat anlegget her ble det sagt at arbeidstrykket var 1,8 bar og lagringstrykket var 0.8 bar så hvis man lar trykket vere høyere enn 0.8 vli det lettere skumme mens lavere kan oppleves som at øllet er flatt

Hvilket trykk som brukes til karbonering avhenger av tempen i ølet når du karbonerer det.
Jeg bruker også samme trykk til karbonering og servering.
Det ligger en artikkel i medlemseksjonen som gir en grundig innføring i emnet, prøv den først,  lykke til.

Jeg er nybegynner på fat selv og lurte på det samme. 
Fikk dette rådet:
" Jeg setter i hvertfall på ca. 1.5 bar og rister på fatet ett minutt eller to. Bare husk å koble fra CO₂ slangen når du rister hvis du ikke har tilbakeslagsventil, ellers får du tilbake øl inn i slangen. Det er bare å veksle på å fylle på trykk og riste. Så kan du tappe litt under veis for å sjekke om det er passe mye CO₂ og kjøre på mer om det trengs.
Etterpå setter du på det trykket du vil ha til slutt når det har utgjevnet seg, avhengig av temperatur og hvor mye CO₂ du ønsker. Til Ale er det greit med 0.5-0.7 bar med kjellertemperatur rundt 10 grader etter min erfaring. Men dette er selvsagt smak og behag."

Det funka helt glimrende :)  Økte trykket enda litt under karboneringen, til 2 bar.
Etterpå fant jeg ut at 0,8 bar er perfekt tappetrykk for meg. Har da 6-7 grader i kegeratoren.

Det er klart du kan karbonere med høyere trykk og risting, men når den er ferdi skal trykke være konstant som jeg beskrev først, ikke noe opp og ned justering.

Tilbake
Topp