Nybegynner med startvansker - Gjærlås

Hei,

Jeg er helt ny og brygget for første gang i går. Satte så brygget på gjæring og for ca 15 timer siden og sjønner ikke hvorfor ikke noe skjer. Nå forstår jeg at jeg har glemt vann i gjærlåsen, ganske håpløst... Det er masse skum nedi karet...

Spørsmålet mitt er - er alt ødelagt nå, eller kan brygget fortsatt brukes/reddes? Utrolig ergerlig start og glemme noe så elementært.

Hilsen,

Jon  :)

Det er mange som rett og slett dropper gjærlås de første par dagene og bare legger lokket løst på dunken for å slippe ut CO2 (vel å merke etter å ha dekket til hullet for gjærlås med for eksempel aluminiumsfolie). Det viktigste i begynnelsen er at det ikke faller støv og slikt i vørteren, og det har du nok unngått siden gjærlåsen tross alt har stått på.

Ha starsan eller vodka i gjærlåsen, ikke vann. Det er fort gjort å slurpe det inn i bøtta om du skal flytte litt på den el.

--

her i gården pleier jeg også å bruke starsan i gjærlåsen. ved det første brygget skulle jeg flytte dunken fra gulvet og opp på bordet og da gikk hele innholdet i gjærlåsen ned i bøtta i en eneste stor slurp  :eek:

Brukte bare vann den gang, men det gikk alikevel bra  ;)

Tilbake
Topp