Nybegynner - hjemmelaget kjøler

Jeg har kjøpt litt utstyr, og skal i gang med brew in bag snart. Jeg har ikke kjøpt kjøler. Jeg har kjøpt litt greier for å mekke dette selv, men vil forsikre meg om at det vil funke før jeg setter i gang.
Jeg kjøpte et kobberrør 12mm, 3m langt på biltema, i tillegg til plastslanger til å tre på., Spiralen jeg lagde har en diameter på 20 cm. Jeg lurer på om jeg burde hatt dobbel så langt rør, 6 meter, for å få en høyere spiral?

Noen flere som har laget kjølespiral selv?

Nå vet ikke jeg hvor mange liter vørter du skal kjøle ned, men jeg kjøler ca 25 liter på 10-12 min med en kobberkjøler på 10 meter. Jeg kjører også whirlpool samtidig, som selvfølgelig også hjelper.
Du finner mange tråder om emnet hvis du søker på forumet.

Det beste men kanskje langt mindre praktisk ville vært å ha 2x3m fremfor 1x6m.

Jeg laget en på 10m men bare 8mm diameter. De første få minuttene så var vannet som kom ut like varmt som vørteren, men brukte faktisk ikke lang tid på å kjøle ned mine 20 liter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Ketil skrev:
Nå vet ikke jeg hvor mange liter vørter du skal kjøle ned, men jeg kjøler ca 25 liter på 10-12 min med en kobberkjøler på 10 meter. Jeg kjører også whirlpool samtidig, som selvfølgelig også hjelper.
Du finner mange tråder om emnet hvis du søker på forumet.

Jeg skal kjøle ned 25 liter. Har du kjøpt eller laget egen kjøler? Er det mulig å få skjøtet kobberrør, eller blir det bare "rør"  ;)

Tenkte jeg skulle koke opp vann, og sjekke hvor lang tid det tar før den kjøles ned til 15-18 grader, så vil jeg vel få svaret på om det funker?

Miguel skrev:
Det beste men kanskje langt mindre praktisk ville vært å ha 2x3m fremfor 1x6m.

Jeg laget en på 10m men bare 8mm diameter. De første få minuttene så var vannet som kom ut like varmt som vørteren, men brukte faktisk ikke lang tid på å kjøle ned mine 20 liter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Hvor kjøpte du kobberrør? Jeg kom til å tenke på at jeg har en nabo som er rørlegger. Mulig han er den rette å spør? :idea:

Min er hjemmelaget. Den er i hel lengde, og fulgte med et bryggeri jeg kjøpte. Min forrige laget jeg selv, med kobberrør fra Biltama, og skjøtet med en sånn.

http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Skjotenippel-86612/

Her finner du fin informasjon, i tillegg til fine kjølere til en god pris.

http://bryggmaker.no/100_varer.asp?k=6

Jeg har 5 meters kjøler fra Biltema. Jeg kjøpte isolerte kobberrør som egentlig er beregnet for VVS. isolasjonen kom lett av med en kniv. Kjølingen fra 100-60 grader går veldig fort. 60-40 grader går litt treigere, og 40-18 grader går veeeeeldig treigt. Total kjøletid er ofte ca. 20 min med 20-25 liter vørter.

http://www.Biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-plastisolert-87962/

Husk at det er den totale overflaten (sammen med temperturforskjellen) som betyr mest her og at lengde kun er en av faktorene i arealet.

"Noen ganger er det like greit med en tykk og kort som en lang og tynn"

Teknisk sett frakter en bort varme dermed er varmt vann ut et tegn på at det kjøles bra.

Kaldt vann ut sier kanskje ikke så mye nei?

Tiden til avkjøling et vel også sterkt avhengig av omrøring og konveksjon i vørteren, ikke bare av spirallengde og tverrsnitt.
Bruker selv en 5 m på 10 liter batch, det tar ca 20 min med litt ekstra omrøring ( et par ganger). Vil tro kontinuerlig omrøring vil være meget effektivt.

E

Jeg ringte ett lokalt rørleggerfirma, fikk noe som visstnok var veldig varme/kuldeledende. 15meter*10mm til 499. Var igrunn en ganske grei prosess å bøye til rørene. Har ikke tatt tiden, men anslår at jeg bruker under 10 min på å kjøle fra 100 - 20 grader. (25 liter batch). har festet på hageslange med 2 vanlige slangeklemmer på "inn røret",  og 1 slangeklemme på "ut røret".

acedynamite skrev:
Ketil skrev:
Min er hjemmelaget. Den er i hel lengde, og fulgte med et bryggeri jeg kjøpte. Min forrige laget jeg selv, med kobberrør fra Biltama, og skjøtet med en sånn.

http://Biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Skjotenippel-86612/

Det var det som var tanken min også.. Men har den skjøtenippelen godt av å være oppi kjelen?

Jeg kjøpte kjøleren av Ketil. Den fungerer utmerket, og nippelen har det tipp topp.  :ilike:

Jørn Hammerud skrev:
acedynamite skrev:
Ketil skrev:

http://Biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Skjotenippel-86612/

Det var det som var tanken min også.. Men har den skjøtenippelen godt av å være oppi kjelen?

Jeg kjøpte kjøleren av Ketil. Den fungerer utmerket, og nippelen har det tipp topp.  :ilike:
Da blir det skjøtenippel og et ekstra kobberrør på 3 m, da har jeg totalt 6m. Da trenger jeg bare en smart løsning på hvordan jeg skal få dette på kjøkkenkrana...

Jeg kjøpte min overgang fra kjøkkenkran hos Bryggeland, men kan godt hende du finner det hos CO eller BT.

Får å få dobbelt så kjapp kjøling tar man en stor stamp, kjøpt f.eks. Europris og setter denne i dusjen. Legg oppi ettelleannet som hever kjelen slik at kanten på kjelen kommer høyere enn kanten på stampen, eller minst så mye at vannet renner fritt under,og som har minst mulig anleggsflate mot grytebunn. Skru av dusjslangen, og lag en ny med en Y-kobling slik at man får en slange som man legger under gryten, og en som går inn i spiralkjøleren. Vannet som kommer ut under gryten renner over kanten på stampen og ned i sluken, vannet fra kjøleren går rett i sluken. Man får nå stadig nytt kaldt vann rundt hele kjelen utvendig, samtidig som det kjøles fra spiralen. Dette er en fin måte å kjøle for de som ikke har spiral. Selv har jeg så stor kjøkkenvask at gryten går oppi, samtidig som jeg bruker  spiral. Særlig merker man at det går mye fortere fra 40 til 18 på denne måten.

Jeg tar en tur på biltema i dag. Er det noen som kan si meg hva kobling etc jeg trenger for å koble inn på kjøkkenkrana fra 12 mm kobberrør?
Bilde av krana ser du under...

Vedlegg

• bilde-84.JPG
    bilde-84.JPG
    172,1 KB · Sett: 197
Tilbake
Topp