Nybegynner - flytende gjær og spraymalt

Med 7 Kg malt på 25 liter ligger du fort an til en start densitet på 1,070 eller der omkring å ifølge mrMalty.com trenger du da 2,36Liter starter med to rør gjær i starteren.
Så om du lager starter med malt ekstrakt så har du i 270gram i kjelen å fyller på med vann til 2,3Liter å koker dette i 15min.
Står det noe om forventet start densitet på oppskriften din? det står gjerne OG= Original Gravity (start densitet).

Har ikke noen detaljer om forventet start densitet nei.
Vil det gå greit å fordele dette i 2 stykk 1,5 liters flasker, eller vil det "flyte over" etterhvert?
Dette bør stå over natta i kjøleskap, er det så?

Når du skal meske 7 Kg malt så starter du med å fylle 17,5Liter vann i kjelen å varme dette opp til ønsket temperatur ca 72-74 grader. Når du har i malten vil volumet øke med ca 10-12 liter. Så om du ønsker en middels meske temeratur på ca 67 grader så må du nok forvarme vannet til ca 72grader muligens 74grader.
Pass på å røre godt å legg på lokket å la det meske seg i en time.
Løft ut meske posen å ha den i ei stor sil å hell over 70 grader varmt vann( over malten i posen for å få med alt sukkeret) om du ønsker 27 liter må du da tillføre 12,5Liter.
Du har nå 27 Liter med vørter i kjelen å det er klar til koking.

Volumer å temeratur er tatt litt på sparket men det blir sånn cirka.

Ikke bruk to flasker. Bruk da heller kjelen du kokte starteren i å legg på lokket. Skal stå i rom temperatur.

Se der ja! Dette var en god metode jeg kan bruke! Takker så mye for tipset!! :)

Så et skikkelig "idiot-spørsmål" til slutt.. Kan jeg gjøre mesking og koking i kveld og overføre vørteren til gjæringskar for så å la dette stå og fylle i starteren i morgen, eller må/bør starteren tilføres med en gang vørteren er fylt i gjæringskaret?

Ja og nei.
Du kan nok meske å skylle i dag men drøy koking til den dagen du skal tilsette gjæra. Du bør tilsette gjæra så snart temperaturen på vørteren ei lav nok. ca 18-19 grader. Bedre å kjøle litt for langt å starte med litt lav temperatur fol å la den stige enn motsatt.

Supert! Da tar jeg sikte på mesking i kveld, og koking i morgen!
Tusen takk nok en gang for all hjelp! :)

Da var mitt første forsøk på hjemmebrygg på gjæringskar! :) Det ble til at jeg gjorde alt i dag istedet for å dele opp prosessen.

Prøvde meg på OG måleren/hydrometeret, og kom frem til 210 gram sukker pr. liter. (Landet også på ca 77 eller 78 på en annen skala, uten at jeg vet hva den skal måle..)

Noen som vet om dette høres fornuftg ut?

77-78 er nok relativ densitet ( Original Gravity på nynorsk, forkortet OG) å er en densitet i forhold til vann som er 1,000sg(rd) så det du målte er da 1,077-1,078sg.
Så er det viktig at du måler på nytt når gjæringen er overstått. Da finner du FG = Final Gravity. så da kan du regne ut alkohol gehalten i brygget.
grovt set kan du si at du ligger ann til et alkohol innhold på 7,5+ % om gjæra gjærer helt ut.

Men får gratulere å så får du være tålmodig i 14 dager mens gjæra jobber for deg.

Ligger an til sterkøl på meg da skjønner jeg. Lurte litt på hvor lenge det burde ligge på gjæringskaret, men da fikk jeg svar på det også gitt! :)
Takker så mye for hjelpa nok en gang!

Da er jeg her og maser igjen..  ;)

Nå har ølet stått på gjærdunken i en uke. Det var stor aktivitet i ca 12 timer, men etter det var det lite aktivitet i gjærlåsen (plopping hvert 2-5 minutt). Leste et sted her at man ikke skulle bry seg så mye om dette, men jeg klarte likevel ikke å la være å gjøre en måling... Det ser ut som det har vært bra med aktivitet, da målingen nå viste 20 (OG var 78). Det ser vel dermed ut til at Kittelsen får helt rett i at ølet vil ende på en alkoholprosent på 7,5 eller mer? (Ingen krise, men hadde egentlig håpet den ble noe lavere. )

Det skal få stå en uke til på dunken før jeg tapper, men jeg har forstått det slik at en må lage en sukkerlake en blander med ølet før det skal på flaske for å få utviklet kullsyre. Det jeg lurer på er om det kanskje går an å bruke litt ekstra mye vann i sukkerlaken for å få opp volumet, og dermed få ned alkoholprosenten noe, eller er dette en dårlig ide? Det ble jo endel mindre øl enn det som var planen i utgangspunktet (i forhold til "oppskriften" min).

Har søkt litt rundt her (sikkert ikke godt nok..), men finner ikke noe om hvor mye sukker en skal bruke til dette, eller hvordan en lager laken. Noen som kan hjelpe?

Du må tappe ølet over i en ny bøtte/dunke. En god gylden middelvei er 5g sukker pr liter øl. Sukkeret koker du med litt vann i 15 min. Heller det over i den nye dunken, og rører forsiktig. Du ønsker ikke oksygen i ølet på dette stadiet, men det er viktig at sukkerlaken blir godt blandet med ølet for å få lik karbonering på alle flasker.
Jeg ville vært forsiktig med å vanne ut ølet for mye. Det er jo ikke bare FG som går ned, men du vil også vanne ut smak og aroma. Jeg har aldri gjort det selv, så kanskje noen andre har erfaring med dette.
Etter at du har tappet ølet ( nå med sukkerlake) over på flasker, bør du la det stå i god romtemperatur i et par uker. Da skal sukkeret ha gjæret ut i flaskene, og gitt kullsyre.

Supert! Dette så greit ut. Kanskje like greit å la det være som det er mtp. alkoholprosenten på første forsøk i alle fall ja.
Det blir vel ikke så mye alkohol at det skjemmer smaken for mye.

Takker så mye for hjelpen Ketil!

Tilbake
Topp