Nybegynner - flytende gjær og spraymalt

simon

Hei

Har (nesten) alle ingredienser klare til lage mitt første øl. Har kvernet malt, humle og flytende gjær (WLP004) og skal prøve meg på en stout. Har forstått det slik at en burde lage en gjærstarter når en bruker flytende gjær og da bør (eller må?) en ha spraymalt, noe jeg ikke har for hånden akkurat nå.

Er det en stor fordel med en starter med spraymalt, eller går det fint uten (eller fins det andre lett tilgjengelige alternativer, f.eks sukkerlake)?

Hvis jeg venter et par dager kan jeg få tak i spraymalt, men hvis det ikke er nødvendig setter jeg gjerne igang bryggeprosessen allerede i dag. Så hva mener ekspertene, burde jeg vente på den siste ingrediensen, eller er det bare å sette igang? :)

På forhånd takk!

eg ville ventet på spraymalt, eller maltekstrakt.

eg er ikke forumets orakel, men sukker er vist letter å gjære for gjæren, så er best å lage starteren på spraymalt.

hvor bor du? er jo mulig naboen brygger og har litt spraymalt.

Ok, da er det sikkert lurest å vente noen dager ja. Det er jo viktig at en gir seg selv størst mulig sjanse til å få et godt resultat første gangen en prøver, slik at en ikke mister troa. Bor utpå Hitra, noen timer fra Trondheim, så sjansen for at naboen brygger er nok ikke så stor, men det er ingen krise. Får Spraymalt om et par dager, så da løser det seg! :)

Tusen takk for raskt svar!

runarstock skrev:
Stikk innom kolonialen å kjøp et glass moss maltekstrakt. Den fungerer helt ypperlig til startere.

Heisan! Er det noe de vanligvis har på f.eks. rema og bunnpris? Bor som nevnt litt "i utkanten", så butikktilbudet er ikke all verden..

Det høres bra ut! Da ser det ut til at jeg må ta en tur til butikken i snøfokken.
Takker så mye for tipsene!

Når det er sagt.
Du burde lage en liten plan med den gjærstarteren. Hvor mange mill celler trenger du og hvor stor bør starteren være? Gjær er en veldig viktig del av det å få et godt øl.
Det finnes mye glimrende tørrgjær, som du kan ha i kjøleskapet en evighet og ikke trenger lange forberedelser. Det gjelder særlig så lenge du holder deg til ale sjangeren.
Et medlemsskap i Norbrygg gir deg tilgang til mange glimrende artikler. Også om gjær og gjærstarter.
Du finner nok også mye god info bare ved å søke her på forumet.
Lykke til.

Hehe, nå ble jeg en smule skeptisk her igjen..
Har temmelig liten peiling på detaljene her skal jeg ærlig innrømme, men har fått en oppskrift jeg skal lfølge inkludert starter med spraymalt, så da er det kanskje tryggest å holde seg til den likevel og ikke prøve med andre løsninger første gangen..

vet du hva.
jeg syns du bare skal sette igang, hvis du overtenker alt du skal kommer du aldri i gang.
lag deg en starter, sett i gang med å lage vørter.
om det ikke blir 100% perfekt, så har du laget øl og så har du et utgangspunk til neste gang.
skriv ned hva du gjør, og bruk det til å stille spørsmål neste gang du lurer på noe.
og lykke til!

Heisan Simon.
Om du legger ut litt info om oppskriften din her, så er det mange som kan hjelpe deg så du får rett starter. Det er ikke vanskelig men nødvendig å gjøre rett.
feks starter med spray malt: om en ønsker en starter på 1 Liter så tilsetter man 100gram spraymalt i kjelen å tilsetter deretter vann til total volumet er 1 liter. det er standaren for starter, så bare øker eller minsker du volumet som du ønsker.
Starteren bør kokes i ca 15min.

Men som sagt er du i tvil så legg ut oppskriften her så nøyaktig som du kan så hjelper vi deg gjerne med beregninger så du får en så god brygge opplevelse som mulig. :)

Takker så mye for svar! Tar gjerne imot all jeg kan få av råd og tips på veien. :)

Nå er det som nevnt slik at jeg ikke har tilgang på spraymalt, med mindre jeg drøyer brygginga noen dager. Jeg har dog vært på butikken og kjøpt et glass med moss maltekstrakt.

Skal lage en stout, og har fått 5kg med basismalt, og ca 2kg med ulike sorter annen malt, så totalt 7kg kvernet malt. Ca 55 gram humle (30g target, 25g Fuggles), og to "flasker" med WLP004 flytende gjær.

(+ irish moss. Vet egentlig ikke om det er nødvendig her? Er vel i hovedsak for å klarne opp ølet, noe som vel er unødvendig i en mørk stout. Har dog hørt at det skal fjerne andre avfalsstoffer også, så burde kanskje bruke det likevel?)

Hva som er passende mengde med starter her vet jeg ikke, men tror han jeg fikk oppskriften av brukte 1 liter, da av 100gr spraymalt som Kittelsen nevnte ovenfor.

Hvor mye (og hvordan) jeg eventuelt skal gå fram for å lage tilsvarende starter med moss maltekstrakt vet jeg dog ikke?

hehe, godt spørsmål... Har et kokekar på 32l, og det skulle visstnok være passende å fylle dette med ca 27l vann. Så hvor mye øl det blir av dette til slutt tør jeg ikke si, men kanskje en 23-25l?

Ps. Snakket med "mannen med oppskriften", og han mente jeg burde lage to startere, ettersom jeg har to flasker gjær.

hvis du ønsker f.eks 25 liter da.
du har 7 kg korn, kornet trekker til seg 1,3l vann pr. kg ca. varierer nok litt.
7*1,3=9,1
da bør du legge til det til de 25 literne du ønsker. kan hende du trenger mer og.
men hvor sterk skal du ha den da?

Du lager èn starter. Og er gjæra fersk og vørteren ikke veldig sterk bruker du liksågodt bare ett rør, og sparer det andre til et annet brygg om du vil, men det avhenger litt av om når du brygger igjen og hvor gammel gjæren er. Jeg er en gjerrigknark så jeg bruker alltid ett rør, så dimensjonerer jeg starteren etter det :)

Blir litt forvirret her jeg sitter. ;D Har ikke satt meg veldig nøye inn i hvordan alt dette fungerer.. Har ikke tenkt særlig på styrke på ølet heller. Tenkte bare følge oppskriften som hadde gitt et bra resultat hos en annen kar tidligere. Men passende styrke på en stout er sikkert en 5-6%?

Tror jeg må ta et par steg tilbake her og forsøke å forklare en ting. Jeg skal "hoppe over"/"blande sammen" meske og skylleprosessen. Dvs. varme opp vann til 75 grader, legge oppi meskepose med maltblanding, og la blandingen stå i ca 1 time, for så å ta ut meskeposen og koke vørteren i en times tid. Har lest i en artikkel her at det vanligvis gjøres på en annerledes måte med mesking i kjølebag + skylling osv, noe jeg ikke har utstyr til nå (eller helt aner hvordan fungerer). Når en gjør det slik, er det kanskje enklere å anslå nøyaktig hvor mye øl det vil bli.

Jeg har altså en kjele som rommer 32l vann. Regner med jeg da får plass til 25-27l vann + meskepose med 7kg kvernet malt. (Hvor mange liter øl det til slutt blir av dette, vet jeg altså ikke)

Gjæret er best før 20 juni 2013.

Er det mulig å anslå en bra starter for denne blandingen, laget av Moss Maltekstrakt? Bør jeg bruke begge gjærflaskene og lage to startere, eller bare 1 flaske gjær og en starter? 

Må bare beklage mitt lave kunnskapsnivå her...

Tilbake
Topp