Nybegynner Ekstraktbrygg: Ønsker oppskrift Porter & IPA

Hei!

Ønsker å bevege meg over til ekstraktbrygg nå. Har googlet og søkt på forumet, men er litt oppgitt over titalls sider med justéringer i oppskrift, og blir til slutt mer forvirret enn klok.
Har også forstått at man skal være forsiktig med sjokoladen i porter, og det passer meg bra mtp at jeg likte at NØ's porter var rund og fin. En godt humlet IPA passer meg godt, og med de kriteriene synes jeg en ny tråd er på sin plass.
Får vann i munnen av å tenke tilbake på NØ's porter, og savner virkelig IPA'en jeg brygget.

-Noen som har forslag til rene ekstraktoppskrifter til meg?

• Rund Porter (Alá Nøgne Ø's)
  • Humlefylt IPA

Takk :)

Har en IPA nå jeg ble veldig fornøyd med, med passe humlesmak etter min smak, liker ikke sånn hardcore humlesmak men passe.

4200g lys DME
300g TF palekrystallmalt 60-80EBC
300g flaked barly

75g northen brauer 60min
30g cascade 20min
20g cascade 2 min
46g cascade tørrhumle etter 7 dager.

OG 1.057
FG 1.010

Kokte 18l vørter og fylte på kaldt vann fra springen til 24l i gjærspannet.

Ett rør wlp 029 gjær i 3l starter, begynte å gjære etter 4 timer. Gjæret på 18c

Må tilføye at gjærstarter ble satt i kjøleskap for å bunnfelle å helte av det meste av overskuddveska før jeg tilsatte det i spannet.
Ble dårlig med bryggeutrykk her men er lett å skjønne :biersmile:

Pedersen skrev:
Har en IPA nå jeg ble veldig fornøyd med, med passe humlesmak etter min smak, liker ikke sånn hardcore humlesmak men passe.

4200g lys DME
300g TF palekrystallmalt 60-80EBC
300g flaked barly

75g northen brauer 60min
30g Cascade 20min
20g Cascade 2 min
46g Cascade tørrhumle etter 7 dager.

OG 1.057
FG 1.010

Kokte 18l vørter og fylte på kaldt vann fra springen til 24l i gjærspannet.

Ett rør wlp 029 gjær i 3l starter, begynte å gjære etter 4 timer. Gjæret på 18c

Takk for en fin oppskrift :)

Den palecrystallmalten du brukte, finnes det i pulverform (spraymalt), eller kjøper man hele korn som man koker sammen med DME'en og humlen, og bare siler det etter kok?

Ikke kok, da blir det skandale.

Trekk spesialmalt som en tè i en time i en pose. BH pose funker fint. Maks 70 grader-ish.

Så koker du tèen sammen med ekstrakt/spraymalt.

Southfarm skrev:
Noen spesiell årsak til at du har valgt WLP029 til denne? Tror nok WLP007 hadde egnet seg bedre.

Nei, ingen spesiell årsak. Fant en annen oppskrift en eller annen plass. Om du mener WLP007 egner seg bedre, takker jeg for innspillet.
Hvorfor passer denne bedre i forhold til WLP029? :)

From a small brewpub in Cologne, Germany, this yeast works great in Kölsch and Alt style beers. Good for light beers like blond and honey. Accentuates hop flavors, similar to WLP001. The slight sulfur produced during fermentation will disappear with age and leave a super clean, lager like ale.
fra WhiteLabs sin beskrivelse av WLP029

Derfor. :)

Ut i fra det som står her kan den passe meget bra til IPA, men du må gjære på ganske lav temperatur. 16 grader er ideelt for denne gjæren.

Sitter å nyter denne nå, ble nydelig :biersmile: med passe humle å sitruspreg, tror jeg må brygge en runde til så jeg har ett fat til sommervarmen kommer :ilike: for dette fatet kommer ikke til å vare lenge!

Tilbake
Topp