Ny med Fatøl

Hei!
Har nå skaffet meg et CO₂ anlegg og Corneliusfat. Jeg har en lager som har gjæret i 3 uker på 11c. Det er snart tid for tapping og jeg lurer på følgende:

1) Bør ølen tappes på Cornelius fat, stå en uke (kaldt) for å klarne, så karbonere og modne i min 4 uker ved samme temp?

2) kan jeg tappe om, kjøle ned over natten, karbonere og modne i 4 uker?

3) Eller til sist, tappe på fat, modne kaldt og karbonere etter 4 uker modning?

Bør trykket stå (under karbonering) i min 1 uke? Står mye forskjellig - alt fra 1-2døgn til 1 uke.

Om du skal karbonere med sukker tilsette du det i fatet sammen med ølet. Lar det stå varmt ei veke, for so å sette det lagre det kjølig.
Tvangskarbonera du lar du fatet stå med et gitt trykk i ca ei veke då også.
Eller du kan tappe ølet på fatet slippe ut lufta med og tilføre co2(Det skal du uansett gjere på alle metodane), Kjøle det ned og riste inn co2 etter en dag eller to.
Siste metoden tar alt fra 5-10 minutt og få metta ølet med kullsyre.

LasseO skrev:
Om du skal karbonere med sukker tilsette du det i fatet sammen med ølet. Lar det stå varmt ei veke, for so å sette det lagre det kjølig.
Tvangskarbonera du lar du fatet stå med et gitt trykk i ca ei veke då også.
Eller du kan tappe ølet på fatet slippe ut lufta med og tilføre CO₂(Det skal du uansett gjere på alle metodane), Kjøle det ned og riste inn CO₂ etter en dag eller to.
Siste metoden tar alt fra 5-10 minutt og få metta ølet med kullsyre.

Takk! Men skal det "modnes" karbonert?

Ja. Sia det er et undergjæra øl har det godt av minst 6 veke kjølig lagring etter det er ferdig karbonert.
Men prøvesmaking etter 4 veke er tilatt  ;)

LasseO skrev:
Ja. Sia det er et undergjæra øl har det godt av minst 6 veke kjølig lagring etter det er ferdig karbonert.
Men prøvesmaking etter 4 veke er tilatt  ;)

Supert! Takk for svar.

En siste ting: kan jeg koble fra CO2 når ølet er ferdig karbonert og bare la det stå kaldt?

Tilbake
Topp