Heisann. Jeg har blitt pappa siden sist, så oppdateringene her har det vært litt så som så med. (Feira begivenheten med en Nøgne Ø Dark Horizon 2nd edition)
Men jeg har fått flaska og smakt på alle disse. Jeg brukte 2 sukkerbiter i hver halvliter for karbonering, samt noen dråper champagnegjærslurry. For Nøgne Ø blonde brukte jeg bare 1 sukkerbit, siden såpass mye av ølet hadde brusa ut under omkapsling/innokkulering.
Jeg kjørte parallelsmaking der jeg i hvert tilfelle smakte ølen opp mot et ubesudla eksemplar. Disse var kjøpt inn samtidig som flaskene med brett, og hadde stått i samme kjeller. Jeg skulle egentlig ha gjort detta sammen med en gjeng for å få mer input, men ølsmakeprogrammet den helga var allerede så fult at det ikke blei tid til dette prosjektet. Jeg har derfor kun min egen gane å gå etter, og jeg så meg også nødt til å dele opp smakingen til flere forskjellige dager, da jeg syntes 8 halvlitere på rappen aleine foran supernintendoen kanskje blei litt i overkant.
Ølene blei kapsla om den 18 oktober, dvs. etter 10 uker med brett. De fikk så to uker i en varm vaskekjeller før sval lagring etter det.
Så, til resultatene.
Nøgne Ø Saison: Testa 15. november. Her kunne jeg ikke smake stor forskjell mellom min utgave og originalen. Muulig det var en liten forskjell der, men siden jeg bare hadde slumpa med sukkerbiter så kunne det like gjerne være fordi det var forskjell i karboneringen, og at dette gav små forskjeller i pH og/eller munnfølelese, og at det var dette som slo inn. Jeg fikk min bedre halvdel til å smake på ølen, hu har mye bedre gane enn meg, og hu var enig i min dom. Jeg lurer på om det kan være at NØ bruker noe brett i sin saison, selv om jeg ikke klarte å finne noe om det på nett. Eventuelt kan det være at denne ølen var såpass tørr at bretten ikke hadde noe særlig å jobbe med.
Nøgne Ø Cassis Trippel: Testa 15. november. Her var det forskjell, men heller ikke her så voldsom. I retning av det jeg sikta på: Den deilige Cassis Trippel men med et svakt brett-preg i bakgrunnen. Tommel opp, tid og penger har vært verdt det, selv om brett-preget kunne ha vært enda litt tydeligere for perfekt resultat.
Nøgne Ø Blonde: Testa 5. Desember. Dette var den av dem som viste størst forbedring. Synes det passa skikkelig bra med brett i denne, og smaken kom også bra fram. Usikker på om det er fordi den har fått et par uker til på seg, eller om det har med bestanddelene i ølen man starta med (kanskje relativt høyere hvete i denne?), eller om det kan ha med at den fikk størst volum av luft på flaska siden så mye bruste ut ved omkapsling.
Nøgne Ø Tiger Triple: Testa 26. Desember. Den kjipeste av dem. Synes ikke bretten tilførte noe spesielt i denne. Det blei en annen øl en NØ TT, men ikke nødvendigvis en forbedring.
Jeg har fortsatt ei flaske til av hver som jeg har tenkt å la ligge enda litt til. Da finner jeg kanskje ut om det var tidsaspektet som var det aller viktigste her; kanskje Blonde var den beste fordi jeg testa den på akkurat rett tidspunkt, mens Tiger Tripel hadde "gått ut på dato". Har ikke helt trua på den forklaringa, men det blir spennende å sjekke. Ulempen er at jeg kun kjøpte 3 flasker av hver til dette eksperimentet, så jeg har ikke lenger mulighet til å gjøre direkte sammenligning med originalølene fra samme batch. Særlig for Saisonen hadde det vært interessant å fått til, siden det var så liten forskjell der.