Noen som har en god oppskrift på en Weizen?

Rune81

Norbrygg-medlem
Har to rør med WLP380 på røreren.

Noen som har en knall oppskrift på en lett drikkenes weizen Ser at det det er vanlig med 50/50 hvete og pilsnermalt, men er noe usikker på humle.

Hallertauer ser jeg er mye brukt, men den som jeg får tak i morra er hos PerInge, og den har 15% alfasyre  :eek: . Det er jo ganske mye over det som jeg ser i oppskrifter. Kan jeg bruke denne? og eventuelt hvor mye på 50liter?

Noen andre humletyper som er slagere i hveteøl?

Wlp380 er flott, tettnanger er også veldig bra til hveteøl. En bittertilsetning og en på 10 min til tilsammen ca 25 ibu blir bra!

Takk for bra tips. Men den må jeg nok bestille...

Så Hallertauer Magnum blir for sterk kost? Tror per inge bruker den i sitt hveteøl, men jeg er veldig usikker på mengde...

Har lekt meg litt i brewmate og får følgende hop bill for 50 liter og med 15% Hallertau

New Recipe
Weizen/Weissbier

Recipe Specs
----------------
Batch Size (L):          50.0
Total Grain (kg):        11.412
Total Hops (g):          20.00
Original Gravity (OG):    1.050  (°P): 12.4
Final Gravity (FG):      1.013  (°P): 3.3
Alcohol by Volume (ABV):  4.91 %
Colour (SRM):            3.4  (EBC): 6.6
Bitterness (IBU):        11.1  (Average)
Brewhouse Efficiency (%): 70
Boil Time (Minutes):      60

Grain Bill
----------------
5.706 kg Pilsner (50%)
5.706 kg Wheat Malt (50%)

Hop Bill
----------------
10.0 g Hallertau Magnum Pellet (15% Alpha) @ 60 Minutes (Boil) (0.2 g/L)
10.0 g Hallertau Magnum Pellet (15% Alpha) @ 10 Minutes (Boil) (0.2 g/L)

Misc Bill
----------------

Single step Infusion at 66°C for 60 Minutes.
Fermented at 20°C with WLP300 - Hefeweizen Ale

Recipe Generated with BrewMate

Så det bør vel kunne gå ganske fint selv med så høy alfa.
Har lagt meg på en IBU på 11, ettersom BJCP (Beer Judge Certification Program) appen anbefaler en IBU mellom 8-15.
(dette forslaget bør kontrolleres av noen ølsmartinger.)

Har laget flere weiss, en med wlp300 og type så lav ibu som du har her. Og en annen laget jeg med wlp380 og høyere ibu, og synes sistnevnte smaker mye bedre. Men det er nå bare min subjektive mening.

Takk for gode inspill. Weizen var plan B hvis vi ikke hadde fått tak i ingridiensene til en mild. Pakka fra Bryggselv.no kom akkurat i det jeg skulle helle i malten til Weizen så den ble utsatt. Forøvrig så hadde vi tenkt å bruke Northern Brewer som bitterhumle og Saaz som aroma, men det er mulig jeg følger noen av tipsa her når vi ska brygge denne

Vi har en stund hatt lyst til å brygge et alkoholfattig øl. Så vi brygget en Mild Gahr Style: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1937.msg12644.html#msg12644. OG havna litt lavere enn forventet, og ble på på 1,032 også fikk jeg bare tak i WLP013 istedet for WLP002, men vi fikk brygga 50liter øl på under 7kg malt  :skitbra:
Dette blir et fyldig øl med tanke på så lite malt. Vørteren hadde en fin mørk farge

Rune81 skrev:
Takk for gode inspill. Weizen var plan B hvis vi ikke hadde fått tak i ingridiensene til en mild. Pakka fra Bryggselv.no kom akkurat i det jeg skulle helle i malten til Weizen så den ble utsatt. Forøvrig så hadde vi tenkt å bruke Northern Brewer som bitterhumle og Saaz som aroma, men det er mulig jeg følger noen av tipsa her når vi ska brygge denne

Vi har en stund hatt lyst til å brygge et alkoholfattig øl. Så vi brygget en Mild Gahr Style: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1937.msg12644.html#msg12644. OG havna litt lavere enn forventet, og ble på på 1,032 også fikk jeg bare tak i WLP013 istedet for WLP002, men vi fikk brygga 50liter øl på under 7kg malt  :skitbra:
Dette blir et fyldig øl med tanke på så lite malt. Vørteren hadde en fin mørk farge

Andrimne Mild er eit så j*vl* godt øl at ein ikkje treng anna (så lenge ikkje sola steiker). Men milden er best fersk.

Har enno ikkje fått smakt på maibokken min brygga med Magnum, men med denne humla sine gode aromatiske eigenskaper, er eg overbevist om at det blir eit godt øl. Vel, det skal i alle fall ikkje stå på humla... ::)

Tilbake
Topp